„David Bowie is”: A V&A Museum a Sennheiser segítségével teremti meg a hangzás és a látvány összhangját

A világ vezető művészeti és dizájn múzeuma, a londoni Victoria & Albert Museum egy egyedülálló kiállításnak ad helyet, melynek főszereplője korunk egyik legnagyobb hatással bíró művésze: David Bowie. A „David Bowie is” tárlat, mely a látogatókat egy felejthetetlen, sokszínű utazásra viszi a hangzás és a stílus világában, március 23-án nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt. Annak érdekében, hogy a látogatóknak a legkiválóbb hangzásélményben legyen részük, a V&A Museum az előkészületi munkák során az audio specialista Sennheisert hívta segítségül, akik – egyéb audio berendezések mellett – guidePORT „tárlatvezető” rendszerüket és két lenyűgöző 3D-s hangszimulátor rendszerüket állították csatasorba.

David Bowie közel 50 éven keresztül tartozott a popzenei világ élvonalához, és magával ragadó kreativitása minden idők egyik leginnovatívabb előadójává teszi őt. Munkásságát folyamatos megújulás, szellemi mélység, zenei újítások és feltűnő vizuális elemekkel színesített előadások fémjelzik. A tárlat – Bowie kreativitását és minden művészeti területről ihletet merítő tevékenységét követve – gazdag kiállítási anyagot vonultat fel, többek között videókat, színpadi kosztümöket, lemezborítókat, díszleteket, fotókat és természetesen Bowie zenéjét. Ennek érdekében a kiállítás kurátorai, Victoria Broackes és Geoffrey Marsh (V&A), ez idáig példa nélküli hozzáférést kaptak a David Bowie archívumhoz.

gp_zsebvev.jpgA hangzás a kiállítás központi eleme

A kiállítás egy magával ragadó hangélmény kíván lenni. Ezért a hangminőség az egyik legkritikusabb elem, és a szervezők az audio specialista Sennheiser szakértelmét és technológiáját hívták segítségül a kiállítás gazdag hangzásképének megalkotásához.

A tárlat élvonalbeli eszközök használatával teremti meg a hangzás és a látvány összhangját, méltóképpen tisztelegve egy olyan művész előtt, akire egész pályafutása során jellemző volt a technika használata. Tárlatnézés közben az összes hanganyag a megfelelő időben szólal meg: a Sennheiser guidePORT tárlatvezető rendszere automatikusan indítja el a zeneszámok, illetve hangsávok lejátszását, amikor a látogató egy-egy kiállítási tárgyhoz vagy képernyőhöz közelít. A kiállítás 550 zsebadót használ, Sennheiser sztereó fejhallgatókkal, egyszerű megoldást kínálva a látogatóknak, hogy Bowie zenéjét, művészetét és stílusát minden érzékükkel felfedezhessék.

A látogatók zsebvevője két hangeseményt tárol közvetlenül – egy üdvözlő szöveget, ami a tárlatnézés elején, és egy „utószót”, ami a tárlatnézés végén kerül lejátszásra –, az összes többi zene és videó hanganyag valós időben, „szájszinkronnal”, sztereó hanggal kerül lejátszásra, tizenegy iker moduláris adóegység közvetítésével. Ezek a rack-be építhető egységek – a guidePORT rendszert vezérlő PC-vel együtt – két vezérlőteremben kaptak helyet. A megfelelő guidePORT antenna előtt elhaladva a látogatók vevőegységei automatikusan letöltik a hangot, és „tudják”, melyik hangsávot/műsorszámot kell lejátszaniuk, amikor a kiállítási tárgyak mellett elhelyezett ún. azonosítók, kis hangvezérlő egységek közelébe érnek – mint egy beltéri GPS.

david_bowie_2.jpg„Ez egy teljesen automatikusan működő, mégis tökéletesen személyre szabott tárlatvezetés, mivel a kiállítási anyagok tetszőleges sorrendben és ütemben tekinthetők meg. A hang minden egyes látogató számára a megfelelő időben kerül lejátszásra” – magyarázta Norbert Hilbich, a Sennheiser alkalmazás-támogató mérnöke, aki a guidePORT rendszer összeállításában segédkezett. Tárlatvezetővel kísért túrákra is van lehetőség. A múzeum ehhez egy kényelmes zsebadót használ, headset mikrofonnal, ami lehetővé teszi a tárlatvezetők számára, hogy egyéni kommentárokkal lássák el vendégeiket, illetve tetszésük szerint indítsák el a kiállítás bármely előre rögzített anyagának lejátszását.

3D-s hangszimuláció

A kiállítást végigkísérő hangutazás két rendkívüli 3D-s hangélményben csúcsosodik ki. A látogatóknak – miközben a David Bowie élő koncertjeiről és egyéb televíziós felvételeiről szóló képkockákat nézik – egy fantasztikus térhatású zenei élményben lehet részük, melyet rejtett Neumann és Klein+Hummel hangfalak közvetítenek. Ez a 3D-s hangélmény kíséri azt a zenei kollázst is, melyet a művész mellett régóta kitartó Tony Visconti producer készített Bowie dalaiból, kifejezetten a kiállítás számára.

Annak érdekében, hogy a sztereó és mono anyagok is lejátszhatók legyenek 3D-s térhangzással, Gregor Zielinsky (Sennheiser) egy upmix algoritmust használt. „Volt néhány igazán régi mono anyag, melyeket nem a legjobb körülmények között rögzítettek” – magyarázta Gregor Zielinsky, nemzetközi felvétel-alkalmazási menedzser. „Az algoritmus segítségével és némi stúdióban végzett finomhangolást követően biztosítottuk, hogy ez a ritka anyag mostantól megdöbbentően új formában legyen élvezhető.”

Geoffrey Marshnak, a kiállítás társkurátorának szavaival: „A ’David Bowie is’ kiállításon több mint 300 tárgyat és kosztümöt mutatunk be a David Bowie archívumból, kiváló minőségű hangzással és képanyagokkal, összehangoltan idézve fel Bowie több, mint öt évtizedes karrierjét. Ez az első olyan jelentősebb kiállítás az Egyesült Királyságban, ahol a hangzás az interpretáció szerves részét képezi. A Sennheiserrel való együttműködés a hang közvetítése kapcsán fantasztikus lehetőséget jelent számunkra. A Sennheiser szakemberei – annak a határait feszegetve, hogy hogyan tud a hangzás a látogatókban emlékeket felidézni, érzelmeket kiváltani, vagy ihletet adni – egy olyan hiteles multimédiás múzeumi élményt hívtak életre, amelynek megalkotása kihívást jelentett, de örülünk, hogy a Sennheiser támogatásával és szakértelmének bevonásával megvalósítottuk.“

david_bowie_3.jpgPaul Whiting, globális értékesítési igazgató (Sennheiser) hozzátette: „A Victoria & Albert Museum tervei szerint a ‘David Bowie is’ tárlat egyformán szól a hangzásról és a látványról. A Sennheiser audio tárlatvezetési rendszere és csúcsminőségű hangrendszere ennek szem előtt tartásával került beépítésre. Hangmérnökeink jelentős szakértelmük mellett egy olyan hangtervezési modellt alkalmaztak, amilyent normál esetben csak a nagyobb zenei rendezvényeken használnak. A Sennheiser innovatív módon alkotta meg ezeket a hangzásokat, és akkor is a hangzás határait feszegettük, amikor lehetővé tettük, hogy az „Aladdin Sane”, a „Ziggy Stardust” és a „Thin White Duke” úgy szólaljon meg, ahogyan azt Bowie, Visconti vagy Eno eredetileg akarta.”

 

A kiállítás a V&A Museum-ot követően nemzetközi turnéra indul (színhelyek egyeztetés alatt).

 A V&A Museum „David Bowie is“ kiállításával (2013. március 23.  – augusztus 11.) kapcsolatos további információk érdekében forduljon a V&A Museum sajtóirodájához press.office@vam.ac.uk vagy +44 (0) 2079422502.

 A képekre vonatkozó további feltételeket illetően látogasson el a V&A Museum sajtóképekkel kapcsolatos weboldalára: http://pressimages.vam.ac.uk

 A használt felszerelés alkotóelemei a tárlatvezető rendszer esetében:

·          550 db guidePORT zsebvevő a látogatók számára (GP EK 3202-5-1)

·          1.000 db dinamikus sztereó fejhallgató (PX 100 II), higiénikus fülpárnákkal

·          11 db moduláris adóegység, mely a zenét és a hangsávot a látogatók felé továbbítja (GP SR 3200-2)

·          34 db aktív antenna modul (GP AM 3000) a moduláris adóegységekhez

·          48 db beltéri azonosító (GP ID 3200-IN) a hang lejátszásának elindításához

·          55 db töltőegység (GP L 3202-10)

·          1 db zsebadó, headset mikrofonnal, a tárlatvezető számára (GP SK 3202-0-1 és HS 2)

·          guidePORT installációs és statisztikai szoftver

 A használt felszerelés alkotóelemei a 3D-s szimuláció esetében:

·          10 db Neumann O 410 három-utas hangfal

·          4 db Neumann KH 870 mélynyomó

·          2 db Klein+Hummel IS 153 három-utas hangfal

·          8 db Klein+Hummel IS 123 három-utas hangfal

·          2 db Klein+Hummel IS Sub 215 mélynyomó

 

„A hang szabályozott és finomhangolt átalakítása 3D-s hangzássá“

 Interjú Gregor Zielinskyvel, nemzetközi felvétel-alkalmazási menedzserrel, a „David Bowie is” kiállítás 3D-s hangzásáról

A diplomás hangmérnök Gregor Zielinsky – műszaki és zenei hátterének köszönhetően – 16 évig a Deutsche Grammophonnál dolgozott. Ott történt, hogy 1992-ben Grammy-díjat nyert a „legjobb klasszikus zenei hangmérnöki teljesítmény” kategóriában a „Candide” albumért, melyen a Londoni Szimfonikus Zenekar játszott, Leonard Bernstein vezényletével. Gregor Zielinsky jelenleg az audio specialista Sennheisernél nemzetközi felvétel-alkalmazási menedzser. A londoni Victoria and Albert Museum „David Bowie is” kiállításán egy Zielinsky által kifejlesztett algoritmust használnak, hogy a látogatók számára David Bowie mono és sztereó anyagait több-csatornás zenei élménnyé alakítsák.

– A „David Bowie is” kiállítás a látogatókat eme kivételes művész által alkotott hangzásvilágba repíti. A kiállításon egy Ön által kifejlesztett algoritmust is használnak. Mit csinál ez az algoritmus és hol használják?

– Ez az upmix algoritmus azért került kifejlesztésre, hogy a sztereó felvételeket automatikusan szimulált 3D-s hangzásúvá alakítsa. Alapvetően úgy írhatnánk le, hogy ez egy 3D-s surround hangzást létrehozó „egy-kaptafás” algoritmus, melyet a jövőben a fogyasztók is használhatnak.

A „David Bowie is” kiállítás két helyen használja az algoritmust. Az első egy nagy videó installáció, melyen David Bowie koncertfellépések közben és egy Top of the Pops fellépésen készült felvételen látható. A lenyűgöző képek hatását 3D-s hangzás fokozza. A rendelkezésre álló források természetéből adódóan – a régi anyagok némelyike mono formátumban állt rendelkezésre, és néhány esetben az élő koncerten használt keverőpultról készült a felvétel – némi erőfeszítést igényelt, hogy a kiállításhoz illő hangzást hozzunk létre. Ennek érdekében a mono forrásokat pszeudo-sztereó hangzásúvá alakítottam, majd egy szabályozott és finomhangolt konverzióval 3D-s hangzást hoztam létre. Körülbelül kétnapos stúdiómunkára volt szükségem, amíg elkészültem egy-egy dallal.

Az algoritmust egy „zenei kollázshoz” is használtuk, amit Tony Visconti, Bowie producere készített a művész dalaiból, kimondottan a kiállítás számára. Ez nem egy szokásos egyveleg, hanem különböző dalok kifinomult összefűzése. Egy ismerős dalkezdést például egy másik dalból vett rész követ, mintha Bowie dalai beszélgetni kezdenének egymással. Őszintén szólva, Tony Visconti egy fantasztikus új művészeti alkotást hozott létre kollázsával. Ebben az esetben a hanganyag kiváló minőségű volt, és az algoritmus egy az egyben, a jelek újrafeldolgozása nélkül futott végig. 

– Hogyan működik az algoritmus?

– Az algoritmus pszicho-akusztikus effekteken alapul, és az általa alkalmazott különleges eljárás szabadalmazás alatt van. Ez nem mesterségesen hozzáadott visszhangot vagy térhatású effekteket jelent; ehelyett az algoritmus elemzi a sztereó jelet, és a – csaknem mindig rendelkezésre álló – térbeli információkat használja a 3D-s hangzás kalkulációjához. Az egyik nagyon fontos szempont, hogy fenn kell tartani az egyensúlyt a zenekar és az ének között, valamint biztosítani kell, hogy a hang ne színeződjön el. Az eljárás során az algoritmust egy impulzus válasszá alakítjuk, és az eredeti audio jelet egy konvolúció nevű matematikai művelet használatával kombináljuk az impulzus válasszal. Így szimulált 3D-s hangzást kapunk eredményül. A jövőbeli otthoni alkalmazások egyszerűen egy kis chipet fognak használni (az impulzus válasszal) a jel valós idejű átalakításához.

– Mi jelenti a legnagyobb kihívást a 3D-s algoritmust illetően?

– Az a legnagyobb kihívás, hogy a 3D-s szimulációnak nem szabad torzítania a hangzást. Más algoritmusok egyszerűen kilenc felé osztják a rendelkezésre álló két csatornát, aminek hatására az ének hangzása túlságosan nazális lesz, fésűs-szűrő hatás jelentkezik és a hang elszíneződik.

Az én célom az, hogy a felvételek jobban szóljanak, és a sztereó forrásanyagokat lenyűgöző surround hangzásúvá alakítsam, miközben az énekhang  hangzása nem változik és nem színeződik el a hang. A hangminőség semmi esetre sem szenvedhet csorbát, csak a 3D-s hangzás létrehozása a cél.

– Egy egészen más kérdés: mit csodál leginkább David Bowie-ban?

– Egyszerűen csak csodálom őt! Ő a bolygó egyik legjelentősebb művésze. Az ő dalaival nőttem fel, és ami mindig megkülönböztette őt a többi avant-garde zenésztől, hogy ő kiváló zeneszerző volt és még legnépszerűbb slágereiben is kísérletező hangeffekteket használt. Például olyan szokatlan hangszereket szólaltat meg, mint a Mellotron, ami egyfajta misztikus jelleget kölcsönöz a zenének. Mindaz, amit mondani tudok, hogy: egyszerűen csak csodálom őt! És igazán tetszik az új albuma, ami 2013 és az 1970-es évek egyfajta szinergiája. Számomra ez már egy klasszikus – csakúgy, mint a „Heroes” vagy az „Aladdin Sane”.

 

Fotók és képaláírások:

(1) Lemezborító kép (Aladdin Sane, 1973)

Borítóterv: Brian Duffy és Celia Philo, smink: Pierre La Roche

Fotó: Brian Duffy

© Duffy Archive

 

(2) A guidePORT zsebvevő magával ragadó hangélményt biztosít a látogatók számára

 

(3) Fotókollázs a „The Man Who Fell to Earth” (A Földre pottyant ember) című film manipulált filmkockáiból (kb. 1975–6)

Terv: David Bowie, filmkockák: David James

A David Bowie archívum jóvoltából – 2012

Filmkockák © STUDIOCANAL Films Ltd.

Kép © V&A Images

 

(4) Csíkos overál az Aladdin Sane turnéhoz, (1973)

Tervező: Kansai Yamamoto

Fotó: Masayoshi Sukita

© Sukita / David Bowie archívum – 2012