Az új munkát az Ostquai kulturális központban mutatják be először, az Art Basel fesztivál hetében. A Sennheiser elsőszámú nemzetközi modern és kortárs művészeti kiállításon betöltött hivatalos Audio Partner szerepének egyik sarokköve a Future Audio Artist program, amely az audio specialista új kezdeményezése a világ néhány hangzással dolgozó művészének támogatására, melynek során bemutatja, hogy az adott művészek hogyan értelmezik a Sennheiser jövő hangzásának alakítását célzó elképzelését.
A programot márciusban, a hongkongi Art Basel show alkalmával jelentették be, amikor Zimoun-t egy a művészvilág szellemi nagyságaiból (Prof. Dr. h. c. Walter Smerling és Daniela Hinrichs), valamint Daniel Sennheiserből, a Sennheiser társ-vezérigazgatójából álló zsűri meghívta, hogy alkosson meg és mutasson be egy új munkát a Basel show-n. A Sennheiser Art Basel iránti aktuális elkötelezettségéből adódóan minden egyes show teret enged egy-egy hangzásművész munkájának bemutatására, és egy-egy művész kiválasztására, aki a következő show ünnepeltje lesz.
Felfedezőút a hangzás világában, Zimoun vezetésével
Zimoun egy egyre nagyobb nemzetközi hírnévvel rendelkező művész, aki mechanikus rendszereket tartalmazó munkáiról ismert, melyek a mindennapi életben vagy az iparban használt egyszerű alapanyagokat hozzák mozgásba, hangkeltés kíséretében. A művész munkái az alapanyagok dinamikai és akusztikai tulajdonságait, valamint az egyszerű rendszerek által előidézett mozgás és a hangzás sokrétűségét tárják fel.
„Munkám során a hangzással és a kompozícióval is foglalkozom. Különféle alapanyagokkal, valamint a természet és a fizikai terek átalakításával történő hangkeltéssel kísérletezem” – magyarázta Zimoun. „Ebben a munkában mindezen elemeket összehoztam: azt halljuk, amit látunk, és a hallható egyben látható is, vagy másszóval: a hangzás térbelisége hangkeltő rendszerek térbeli elrendezésében ölt testet. Számomra a hangzás nem bír nagyobb jelentőséggel, mint a látvány, és ez fordítva is igaz. Minden egyes alkotóelem ugyanolyan fontos, és kölcsönösen függ egymástól – még a felhasznált alapanyagok illatát is beleértve. A cél: minden érzékszervünkkel „megmártózni” egy magát minden pillanatban megújító alkotásban. Nagyon izgatott vagyok, hogy ezt a munkát elhozhatom az Art Basel show-ra.”
Zimoun projektje több száz papírzacskóból áll, melyek egy szállítókonténer falain, padlóján és mennyezetén kaptak helyet. Minden egyes zacskó tartalmaz egy-egy motort, melyek segítségével a zacskók egymástól függetlenül mozognak, miközben hang is keletkezik. A nézőt tökéletesen körülveszi a rengeteg pici hangkeltő rendszer, melynek köszönhetően teljesen elmerülhet a háromdimenziós hangzáskompozícióban. Minden egyes hallható hang valós időben, magában a konténerben keletkezik, és az egymástól függetlenül működő számos hangkeltő rendszernek köszönhetően az összhatás egy rendkívül összetett hangzás, amely sohasem ismétli önmagát.
„Zimoun művészként egyedi látásmóddal bír, és mi nagy izgalommal vártuk, hogyan nyilvánul ez meg a „Future of Audio” (hangzás jövője) téma értelmezésében” – mondta Prof. Dr. h. c. Walter Smerling. „Zimoun munkái feltárják, hogy a mozgás és az alapanyagok, valamint azok érzékszervekre gyakorolt hatása hogyan képes átalakítani a teret, ez az új installáció pedig egy ragyogó elmélkedés a hangkeltésről és a hangzás érzelmi hatásairól.”
A Future Audio Artist program kapcsán Daniela Hinrichs a következőket mondta: „Ez a program egy nagyszerű kezdeményezés, amely lehetőséget ad a feltörekvő művészek számára, hogy ötleteiket valóra váltsák. Zimoun részéről ez egy igazán izgalmas munka megszületését eredményezte, amely több mint méltó egy olyan nemzetközi szintéren történő bemutatásra, amilyen az Art Basel.”
Egy egyedi mestermunka megörökítése a Sennheiser segítségével
Miközben a projekt a felhasznált alapanyagok mozgása révén „organikusan” hozza létre a hangzást, Zimoun a Sennheiser közvetlen támogatását kérte, hogy az audio specialista mikrofonjaival segítsen dokumentálni a projekt működését. „A Sennheiser mikrofonok hatótávolsága és teljesítménye alapvető fontosággal bír ezen munka hangzásbeli dimenzióinak megragadásához” – mondta Zimoun. „Ezek nemcsak a térbeli elhelyezkedést, hanem még a legapróbb részleteket is képesek rögzíteni. Természetesen az alkotásomat – a hangzást, a teret, a fényeket, az alapanyagokat és a mechanikai rendszereket – ténylegesen megtapasztalni, vagyis valós időben a fizikai helyiségben tartózkodni nem ugyanaz, mint az installációról készült felvételt hallgatni, de a felvétel lehetővé teszi a projekt számos összetevőjének visszaadását.”
Miközben Zimoun alkotása a fizikai térben hozza létre a hangokat, ugyanezt az eredményt éri el a Sennheiser új, magával ragadó 3D-s hangzású technológiája, az AMBEO. Daniel Sennheiser szavaival: „Zimoun kreatív látásmódja egy hatásos hangzásprojektben testesült meg, amely hasonló, mint a mi technológián keresztül megvalósuló, tökéletes hangzás iránti szenvedélyünk. Megpróbálhatod megvizsgálni a működését és az összetevőit, hogy megértsd, hogyan váltja ki az érzelmeket, de a csúcsponton a nagyszerű művészet és a nagyszerű hangzás olyasmivé válik, ami újradefiniálja az alkotóelemeket – átalakítja érzékelésünket és a megtapasztalt élményt. Az AMBEO alakjában a hang háromdimenziós rögzítésének és visszaadásának egy újfajta módját alkottuk meg, melynek segítségével úgy érezheted, hogy tökéletesen elmerülsz a hangzásban. A hangzásnak és a térnek az az egyedülálló értelmezése, amit Zimoun a művészet területén valósított meg, ugyanaz, amit mi a technológián keresztül teremtünk meg. Az Art Basel látogatói mindkét kivételes élményt megtapasztalhatják.”
Ha kíváncsi vagy Zimoun új hangszobrára, látogasd meg a bázeli Ostquai kulturális központban (Hafenstraße 25) felállított, speciálisan átalakított szállítókonténert.
Képaláírások:
1. kép (Zimoun): Új hangszobrával a svájci művész, Zimoun készítette el az első munkát a Sennheiser Future Audio Artist programja számára.