„Minden színészünkön MKE 1 mikrofon van, amely olyan kis méretű, hogy szinte láthatatlan, de a hangja fantasztikus, tényleg” – meséli lelkesen Peter Hylenski, a produkció hangmérnöke.

Az MKE 1 a Sennheiser legkisebb csíptetős mikrofonja, gyakorlatilag észrevehetetlen, hangja ennek ellenére ragyogó. A kapszula átmérője mindössze 3,3 mm, a mikrofon a szöveget mégis jól érthetően közvetíti, teljes, természetes hangzást biztosít, kis környezeti zajjal. Akár 142 dB-es hangnyomás-szint kezelésére is képes. Előnyös még a mindössze 1 mm átmérőjű, Kevlar™-erősítésű kábel, melynek ráolvasztott, gubancolódás-gátló bevonata a kezelési zajt minimálisra csökkenti. Az MKE 1 mikrofon egy kisebb csapat tagja a Shrek The Musical előadáson, hiszen a jel Sennheiser SK 5212 vezeték nélküli zsebadóba, majd a Sennheiser EM 3532 típusjelű, rack-be szerelt vevőegységébe kerül.

A show előmunkálatai során, a főszereplő kosztümének és sminkjének tervezésekor a mikrofon apró mérete mentette meg az előadást. „Shrek ismert alak, meghatározott módon kell kinéznie” – magyarázta Hylenski. „Ezért egy fantasztikus kosztümtervezőt és sminkművészt alkalmaztak, akinek munkáját protézis-készítő csapat segítette. A munka kifizetődött a produkció számára, hiszen begyűjtötték a tekintélyes Tony díjat Legjobb musical jelmezterv” kategóriában, ugyanakkor a Shrek szerepét játszó színész – Brian d’Arcy James – mikrofonozását a jelmez rendkívül megnehezítette.

Hylenski kezdetben egy másik mikrofont akart használni, de hamar nyilvánvalóvá vált, hogy nem fog működni. „Shrek kopasz és nincsenek rendes fülei, csak kis szarvacskák vannak a fején, úgyhogy a hagyományos mikrofonpozíciók nem alkalmazhatók” – meséli nevetve Hylenski. „Át kellett gondolnunk, hová tesszük a mikrofonokat. Shrek a megfelelő külső elérése érdekében több latex protézist is visel, egyetlen hely nincs eltakarva felsőtestén, ez a szemöldöke, úgyhogy itt próbáltuk az elemeket elrejteni. Sajnos a latex nem engedi át a verejtéket, ezért a homlok-protézisből kiálló mikrofon által alkotott csatornán csak úgy csurgott az izzadtság. Elvesztettük a jobb- és baloldali mikrofonokat, és a rendszer nem is szólt úgy, ahogy elképzeltük, mert a gigászi orrprotézis leárnyékolta a hangot.”

shrek2.jpgTovábbi kísérletezéseket követően Hylensky d’Arcy James szájának két sarka fölé, az orcákra erősített egy-egy mikrofont. „Olyan mikrofonra volt szükségünk, amely elég kisméretű ahhoz, hogy a latex orcában eltüntessük” – emlékezett  vissza. „Korábban, egy másik produkcióm alkalmával részt vettem a Sennheiser MKE 1 hangpróbáin, és tetszett a hangja, így elhatároztam, hogy Shrek-en is kipróbálom. Az első alkalmat követően rögtön tanácskozni kezdtem a Sennheiserrel arról, hogy hogyan lehetne Shrek-re erősíteni az MK 1-et, hogy ez lehessen a kiválasztott mikrofon.”

 

Hylenskit idén jelölték először Tony díjra „Hangmérnök” kategóriában, igaz, egy másik musical, a „Rock of Ages”, kapcsán, de nehezen képzelhető el, hogy a mikrofonválasztás nem járult hozzá a Shrek The Musical jelmezdíjának elnyeréséhez. Nagyobb mikrofon elemet nem lehetne Shrek arcán elhelyezni, de ezeket a miniatűr kapszulákat sikerült a szája mellett rögzítenünk” – mondta Hylenski ámulattal. „A közönség soraiból nézve nem is látszik!”

 

(Képaláírás)

Annak érdekében, hogy a Broadway közönsége tökéletes hangminőséget élvezhessen, és közben a Shrek The Musical produkció sztárja, Shrek is megtarthassa rendes ogre külsejét, két apró Sennheiser MKE 1 mikrofont ágyaztak a latexrétegek közé Shrek szájsarkai felett.