A nemzetközi szupersztár Pitbull (másnéven „Mr. Worldwide”) nemrég adott egy nyolc előadásból álló koncertsorozatot a Las Vegas-i Planet Hollywood Resort & Casino The AXIS színháztermében, „Time of Our Lives” címmel. A dinamikus előadássorozat a 2015-ös és 2016-os sikeres Las Vegas-i turné újabb kiadása volt, ezúttal egyetlen különbséggel: Pitbull és csapata a világszínvonalú hangminőség és megbízhatóság érdekében nemrégiben beszerzett Sennheiser Digital 9000 vezeték nélküli rendszerét állította csatasorba.
Az a lehetőség, hogy a tavalyi milwaukee-i Summerfest alkalmával kipróbálhatták a Digital 9000 rendszert, elegendő volt a többmillió lemezeladást jegyző művésznek és csapatának, hogy meggyőzze őket a rendszer és annak teljesítménye. Matt Holden monitor-hangmérnök emlékszik arra a pillanatra, amikor a tavalyi Summerfest alkalmával felfedezte, hogy a Digital 9000 valami egészen különleges: „Lenyűgözött a hangzása, de ami igazán felhívta magára a figyelmem, hogy Pitbull a show-t követően a színpadot elhagyva rögtön tudni akarta, milyen mikrofont használt, és ez most először történt meg.”
„Mr. Worldwide” új hangzása
A Summerfest alkalmával tapasztalt váratlan élmény arra késztette a csapatot, hogy rögtön ezt követően egy Digital 9000 rendszert vigyenek magukkal a turnéra. Tiszta hangzása és kiváló gerjedésgátlása miatt ragaszkodtak a fesztiválon kipróbált MD 9235 kapszulához. „Valóban szűk iránykarakterisztikával rendelkezik, így nincs sok külső zaj” – magyarázza Holden. A kapszula nagyszerűen tolerálja a művész rendhagyó mikrofonkezelési technikáját is. „Pitbull egyszer kétmarokra, máskor meg lent a nyakrésznél fogja a mikrofont. Az MD 9235 használatakor nem érzékelhető hangzáskülönbség, ami segít, hogy a hangzás az egész show alatt kiegyensúlyozott legyen.”
Pitbull monitor-hangmérnöke (Matt Holden – balra) és FOH hangmérnöke (Will Madera – jobbra)
új szerzeményük, a Sennheiser Digital 9000 rendszer mellett
Will Madera FOH hangmérnök megjegyzi, hogy az MD 9235 használatával mennyire könnyen beilleszthető Pitbull énekhangjának hangzása a mixbe a Digital 9000 rendszeren keresztül. „A mikrofonrendszer testessé és jól kivehetővé teszi az énekes hangját, amely igazán jól felülkerekedik a mixben” – mondja. „Ütőhangszerek, dobfelszerelés, zongora, basszusgitár és háttéralapok (backing tracks) — melyek mindegyike meglehetősen energikus és hangos a show alatt. A Digital 9000 rendszerrel azonban ez nem okoz problémát, és az ének mindenek elé helyeződik.”
Egyszerű kezelés bármely környezetben
Holden és Madera számára egyszerű volt a Digital 9000 rendszert beüzemelni és a meglévő felszerelésbe integrálni. „Lenyűgöző a vezeték nélküli átvitel minősége és a belső frekvenciapásztázási lehetőség” – mondja Holden. „Csak beállítod a legalacsonyabb zajküszöböt, és többé nem kell aggódnod miatta.”
„Amikor nagyobb városokba – például Dallasba vagy New Yorkba megyünk, az RF-technikusnak 96 vezeték nélküli csatorna koordinálásával kell megküzdenie. Mi csak beizzítjuk a Digital 9000 rendszert, végzünk egy gyors pásztázást, elfoglaljuk a csatornáinkat és már kész is vagyunk. Tíz percet vesz igénybe!” A beüzemelés gyors és egyszerű, de ami a legfontosabb, a teljesítmény kiszámítható és stabil: „Amióta ezt használjuk, egyáltalán nem tapasztaltunk jelkimaradást” – mondja Madera.
Megszakíthatatlan kapcsolat
Az SKM 9000 adóegység és az EM 9046 vevőegység közötti sziklaszilárd kapcsolatnak köszönhetően Holden és Madera tökéletesen biztos lehetett abban, hogy a rendszer nagyszerű hangzást fog biztosítani, függetlenül attól, hogy Pitbull éppen hol tartózkodik a mozgalmas show közben. „Amíg nem a Digital 9000 rendszert használtuk, mindig problémát jelentett, hogy Pitbull milyen közel van a színpadhoz” – magyarázza Holden. „Ő gyakran a színpad alá megy, fel-le liftezik, a kifutón énekel és néha a fronthangfalak elé is kimegy. A legutóbbi rendszerünkkel ettől mindig kicsit leizzadtunk. Most a D 9000 rendszerrel a mikrofon bárhol problémamentesen működik. Ez a bombabiztos működés rendkívül hasznos a Las Vegas-i „Time of Our Lives” minirezidenciában. Holden és Madera így emlékeznek vissza azokra a nehézségekre, amelyekkel egyéb gyártók felszerelésének használatakor találkoztak: „Ötödik alkalommal vagyunk Las Vegas-ban, és köztudott, hogy RF-átvitel szempontjából ez egy rémálom” – magyarázza Holden. „Egyéb rendszerek használatakor bizonyos pontokon könnyen elvesztettük a jelet, ami azt jelentette, hogy állandóan résen kellett lennünk. Ennél a rendszernél sohasem kell ezzel törődnöm, így teljes erőbedobással a mixre és az előadásra összpontosíthatok.”
Előadás felszabadultan
Holdenhez hasonlóan Pitbullt is felvillanyozza a Digital 9000 eredeti hangzása és megbízható működése: „Ha tökéletes a mix Pitbull számára, akkor még magasabb szintre emeli az előadást” – mondja Holden. „Nem kell a technikára figyelnie és a közönség közé mehet. Feltűnő az előadásban tapasztalható különbség. A Digital 9000 rendszerre történő váltás katalizátorként szolgált a fülmonitorok használatához – amelynek a hangzásával korábban nem volt teljesen elégedett. Ez még több szabadságot biztosít számára a színpadon.”Jelenleg Pitbull egy nyolccsatornás Digital 9000 rendszert használ, melyen énekmikrofonokat, basszusgitárt és egy dzsembét hangosítanak. A basszusgitár esetében az SK 9000 zsebadó szolgál kontrollként, melyet Madera a tökéletes hangszín eléréséhez működtet a basszusgitárral párhuzamosan. „Tetszik, ahogyan az adóegység segítségével különféleképpen tudod terhelni a hangszedőt” – mondja. „Ez érezhető változást eredményez a basszus hangszínében, és mielőtt élesbe menne, meg tudjuk kérdezni a basszusgitárost, hogy melyik beállítás tetszik neki a legjobban.”
Az utazó hangzás
Most, hogy a „Time of Our Lives” mini koncertsorozat véget ért, Pitbull a show-val ismét turnézni indul. Szeptemberben és októberben Enrique Inglesiasszal közösen indulnak turnéra az Egyesült Államokban, olyan ikonikus arénákat érintve, mint a Staples Center, a The Forum, és a Madison Square Garden.A Digital 9000 vezeték nélküli rendszer készen áll, hogy stúdió minőségű és tisztaságú hangzással nyűgözze le a rajongókat és a koncertlátogatókat. A hangzás annyira tiszta, hogy az emberek néha azt gondolják, hogy az ének a stúdióban rögzített anyagról, playbackről szól” – mondja Madera. „Pedig tényleg mindent élőben rappel és énekel! Nem is lehetnénk elégedettebbek a rendszer által kínált eredménnyel.”