Aktív zajcsillapítás: az ötlet a zaj és ellenzaj elvén alapul, melyet először Paul Lueg fizikus vizsgált az 1930-as évek elején. Röviden összefoglalva egy mesterséges zajkioltó hullámot hoznak létre, amely ellenfázisban van a környező zajhoz képest, így kioltja a nemkívánatos zajt. A Sennheiser NoiseGard™ technológiája a következőképpen működik: a fejhallgatóba épített miniatűr mikrofonok veszik a fül közelében jelentkező alacsony-frekvenciás zajt. Egy kifinomult elektronikus áramkör kiszámolja a nemkívánatos zajhullámhoz képest 180°-os fázisban (ellenfázisban) lévő zajkioltó hullámot. A zaj és az ellenzaj a fülnél közvetlenül csaknem teljesen kioltja egymást. Ennek eredményeképpen a különösképpen zavaró alacsony-frekvenciás zaj drasztikusan lecsökken.
NoiseGard /digital
„A NoiseGard /digital a Sennheiser analóg NoiseGard technológiájának továbbfejlesztése,” magyarázta Daniel Chee, a Sennheiser Travel sorozatának termékmenedzsere. A zajjeleket analóg mikrofonokkal veszik a fejhallgatóban, majd digitális jellé alakítják és különféle szoftver szűrőkkel feldolgozzák. A digitális szűrésnek nemcsak az az előnye, hogy sokkal precízebben küszöböli ki az interferenciát, hanem az is, hogy sokkal összetettebb jelfeldolgozás valósítható meg. Ezáltal további funkciók válnak elérhetővé, pl. különféle NoiseGard profilok választhatók.
A NoiseGard /digital technológiával szerelt, új CXC 700 összesen három különböző üzemmódot kínál, melyek segítségével a zajcsökkentő teljesítmény az aktuális zajhelyzethez igazítható:
1. üzemmód – különösen az alacsony-frekvenciás zajt (100 – 400 Hz) nyeli el, úm. vonat, busz vagy kis utasszállító repülőgép motorjának hangja. Ez a NoiseGard profil a szélzajt is hatékonyan szűri ki.
2. üzemmód – a közép-frekvenciás zaj (400 – 3.000 Hz) elnyelésére fókuszál, melyet elsősorban nagyméretű utasszállítók és irodaépületek légkondicionáló rendszere kelt.
3. üzemmód – kimondottan széles frekvencia-tartományt ölel fel (100 – 3.000 Hz), és a zajcsökkentő hatást a közép- és alacsony-frekvenciás tartományban is kifejti. Ebben az üzemmódban többféle zajforrásból származó háttérzajt lehet hatásosan kiszűrni (pl. repülőtereken, vasútállomásokon vagy metróállomásokon fellépő zajok), bár kicsit alacsonyabb zajcsillapítási hatásfokkal, mint az első két üzemmód esetén.
Passzív zajcsillapítás
A környező zaj passzív csillapítása segíti az aktív zajcsillapítást – attól függetlenül, hogy az analóg vagy digitális. A zajcsillapító anyagok és a zárt kialakítás különösen hatékony védelmet nyújt a magas-frekvenciás zajjal szemben. A Sennheiser Travel sorozatát alkotó modellek fülrésze nagy, kagylós kialakítású, vagy szorosan a fülre simuló, illetve tökéletesen a hallójáratba illeszkedő. Az aktív és a passzív zajcsillapítás együttesen gondoskodik arról, hogy a zajszint mind a magas- mind az alacsony-frekvenciás tartományban optimálisan lecsökkenjen – így biztosítva, hogy úticélját kipihenten érje el.
A NoiseGard többéves fejlődésének története
A Sennheiser a NoiseGard technológiával szerelt első fejhallgatóját a Lufthansa pilótái számára fejlesztette ki. Jelenleg ezt a technológiát nemcsak a nagyobb repülőtársaságok profi pilóta headsetjeiben, valamint számtalan magánrepülőgép pilótafülkéjében használják, hanem a Sennheiser Travel sorozatának fejhallgatóiban és headsetjeiben is. „Tökéletesen tisztában vagyunk azzal, hogy az utasokat mennyire igénybe veszi a repülés,” mondta Daniel Chee, a Sennheiser Travel sorozatának termékmenedzsere. „A Sennheiser 1987 óta gyárt speciális fejhallgatókat a pilóták számára, hogy megvédje őket a pilótafülkében tapasztalható zajtól és stressztől. Az évek során a technológiát folyamatosan fejlesztették és tökéletesítették“.
1984 A Lufthansa felkéri a Sennheisert, hogy fejlesszen ki a pilóták számára zajcsökkentő headseteket. A műszaki kihívás lényege: bár a zárt fejhallgatók megfelelően csillapítják a magas-frekvenciás zajt, hatástalanok a különösen zavaró alacsony-frekvenciás zajjal – pl. motorbúgással, szélzajjal – szemben.
1987 A Sennheiser mérnökei átültetik Paul Lueg „ellenzaj” ötletét a gyakorlatba, és bemutatják az LHM 45 headsetet. Ez a világ első aktív zajcsillapítást kínáló pilóta headsete, mely megkapta az FAA-TSO (Technical Standard Order of the Federal Aviation Administration) minősítést.
1992 A Sennheiser bemutatja a HDC 451 NoiseGard mobil szettet, az első aktív zajcsillapítást kínáló, nagyközönség számára gyártott fejhallgatót. Ezt a fejhallgatót korábban csak a légitársaságok műszaki személyzete számára gyártották.
2002 Bevezetésre kerül az összehajtható PXC 250, a nagyközönség számára is elérhetővé téve a NoiseGard technológiát.
2004 A PXC 150 és a PXC 300 modell bevezetése. Az utóbbi az új NoiseGard Advanced rendszert használja, mely kevésbé érzékeny a külső szélessávú – pl. mobiltelefonok által keltett – interferenciára.
2007 Bemutatják a két nagy fülkagylós PXC 350 és PXC 450 modellt. A PXC 450 az első, NoiseGard 2.0 technológiával működő fejhallgató, mely optimalizált szűrőket, mikrofonokat és processzorokat használ a tökéletesebb aktív zajcsillapítás eléréséhez.
2009 A PXC 310 BT az első vezeték nélküli „utazó” fejhallgató modell, mely a NoiseGard technológiát Bluetooth jelátvitellel ötvözi. További új funkció a „szabad-kezes” profillal való bővítés: bemutatják a NoiseGard technológiával szerelt MM 450 TRAVEL Bluetooth headsetet. A fejhallgató modell vezetékes változatban is kapható, PXC 310 néven.
2010 A NoiseGard 2.0, Bluetooth 2.1 és SRS Wow HD SurroundSound technológia bevezetése. A PXC 360 BT „utazó” fejhallgató és az MM 550 TRAVEL headset mind a három technológiát tartalmazza, hogy utazás közben is tökéletes hangminőséget biztosítson.
2011 A Sennheiser bemutatja a CXC 700 modellt, mely az első NoiseGard /digital technológiát kínáló fejhallgató. A csúcskategóriás hallójáratba dugható fülhallgató viselője a külső körülményeknek megfelelően háromféle NoiseGard profil közül választhat, hogy optimális zajcsillapítást érjen el.