Miley Cyrus most turnézik negyedik és a mai napig kétségtelenül legvitatottabb albumával, a „Bangerz”-zel. Gyökeresen szakítva tinédzserkori Disney imázsával – bár az albumán mindvégig domináns tiszta hangjával nem –, a Bangerz a pop, a hip-hop, a funk, a country, az R&B és a dance drámaian váltakozó hatását tárja elénk. A turné egyaránt eklektikus és mértéktelen, többek között egy gigantikus hot doggal, egy táncoló szőrös állatokból és rajzfilmfigurákból álló társulattal, szivacskezekkel és néhány nagyon hiányos öltözékkel. Energiával teli és öniróniával átitatott, egyetlen unalmas pillanat nélkül. A kritikusok meglehetősen pozitívan nyilatkoznak, méltányolva énekelőadását, vakmerőségét és személyes varázsát, a Time magazin egyik kritikusa által „generációja egyik legdinamikusabb előadójának” titulálva az énekesnőt. Cyrus ezen a turnén – és most első alkalommal – a Sennheiser új Digital 9000 mikrofonrendszerével lép színpadra.
Az utóbbi évekre jellemző imázs és zenei irányultság megváltozása ellenére Cyrus hű maradt technikai csapatának kulcsfiguráihoz, különösképpen monitor hangmérnökéhez Vish Wadihoz és FOH hangmérnökéhez, Paul David Hagerhez. Mindketten már számos éve dolgoznak együtt Cyrusszal (és a Sennheiserrel). Wadi kapcsolata a Sennheiserrel csaknem 17 éves múltra tekint vissza, míg Hager azóta dolgozik együtt a Sennheiserrel, mióta 2005-ben a Goo Goo Dolls turnét hangosította.

„Miley régebben egy 5235-ös kapszulával szerelt SKM 5200 típusú kézimikrofont használt, mely kombináció nagyszerű volt a számára – nagyon masszív, kiváló hangzású, stb. –, de Paul [Hager] és én szívesen kipróbáltuk volna a digitális rendszert” – magyarázta Wadi. „Amikor ezt megtettük, mindketten beleszerettünk annak hangminőségébe és innovatív RF képességeibe, ezért elhatároztuk, hogy Miley rendszerét ezen turné alkalmával Digital 9000 rendszerre cseréljük. Az énekesnő egy MD 9235 kapszulával szerelt SKM 9000 kézimikrofont használ, és ez nagyszerűen szól!”

A Sennheiser Digital 9000 az egyetlen olyan digitális vezeték nélküli rendszer, amely teljes, tömörítésmentes hangot képes továbbítani az UHF tartományban
Wadi észrevette, hogy Paul David Hager FOH hangmérnök a digitálisra történő áttérés ötletének egyik fontos mozgatórugója. „Ez legalább olyan fontos, ha nem még fontosabb volt a számára, mint számomra. Paul egy teljes mértékben digitális munkafolyamatot akart, mivel digitális kimeneteket használ, miközben én analóg kimeneteket használok, mivel úgy gondolom, hogy a monitorrendszer esetében ez jobban működik, különösképpen fülmonitoroknál. Mindamellett a hangzásban általános javulás volt tapasztalható, és a rendszer másik fő előnye, hogy az összeállítás és a működtetés tekintetében mindannyiunk életét rendkívül megkönnyíti. A frekvencia-pásztázó egy igazi időtakarékos funkció, és amint megérted a működését, álom vele dolgozni.“

Hager teljes mértékben egyetért ezzel, és különösképpen a Digital 9000 egyedi, teljesen tömörítésmentes digitális átvitelét emelte ki. „A hangminőséget illetően mérhető a különbség” – mondta. „A vezeték nélküli hangzás sokkal természetesebb a vezeték nélküli rendszerekre azelőtt jellemző mindenféle tömörítés-visszafejtés nélkül. Ennek eredményeképpen a 9000-es nem azt a tipikus „vezeték nélküli mikrofon“ hangzást nyújtja – valójában éppen úgy szól, mint egy vezetékes mikrofon. Továbbá nagy távolságokat is jelkimaradás nélkül tud kezelni, ami egy olyan nagyobb turné esetében, mint amilyen Miley turnéja, ahol óriási helyszíneken és hatalmas színpadokon fordulunk meg, ez egy jelentős plusz szempont. Egy másik funkció, amit nagyon szeretek, hogy a lehető legtisztább jellánc érdekében közvetlenül választhatok AES kimeneteket a keverőpultomhoz – nincsen körös-körül összevisszaság, semmilyen külső jelátalakító, csak a közvetlen mikrofontól keverőpultig vezető út.”

„Ami a munkafolyamatot illeti, ez is leegyszerűsítette a dolgokat számomra” – folytatta Hager. „Az a tény, hogy Miley és háttérénekesei most sokkal természetesebben szólnak mint azelőtt, azt jelenti, hogy közel sem kell annyit használnom az EQ-t. A másik dolog, ami tetszik, hogy egy sor mikrofonfej áll rendelkezésemre, így meg tudom találni az énekesnő hangjához való megoldást. A hátránya az, hogy mostantól minden mástól ódzkodunk – miután hozzászoktunk a Digital 9000-hez, nehéz lesz visszatérni bármilyen más vezeték nélküli rendszerhez!”

Mindkét hangmérnök már egy ideje a Sennheiserrel dolgozik, de Wadi különösképpen régóta fennálló és termékeny kapcsolatot ápol a céggel. „Az első kapcsolatom a Sennheiserrel 1997-ben volt, amikor egy mikrofont próbáltam találni Mariah [Carey] számára” – emlékszik vissza. Rábukkantam az 5000-es sorozatra és beszéltem Greg Beebe-vel [a teljes egészében a Sennheiser egyesült államokbeli leányvállalatának tulajdonát képező SEC jelenlegi elnökével]. Ő segített nekem Mariah esetében és barátok lettünk. Néhány évvel később egy mikrofonra volt szükségem Sting számára, és megint csak a Sennheiser volt az egyetlen olyan cég, amely ténylegesen válaszolt és együttműködött velem az általam keresett termék kiválasztásában. Valójában annak a projektnek az e 865 dinamikus kardioid mikrofon volt a megoldása. Azóta veszek részt az új felszerelések turnékon történő tesztelésében és adok visszajelzéseket, amikor csak tudok.”

„Úgy gondolom, a Sennheiser egy nagyszerű cég, mivel mérete és kiemelt piaci helyzete ellenére még mindig családi vállalkozásként működik, azokkal a családi értékekkel, melyek kétségtelenül meghatározó tényezői a munkához való hozzáállásuknak. Hihetetlenül személyes kiszolgálásban van részed, a világ bármely táján is jársz, ami roppant megnyugtató, és műszaki, valamint fejlesztési szempontból mindig egy lépéssel a többiek előtt járnak. Ennek köszönhetően nagyszerű emberekkel ÉS nagyszerű termékekkel kerülsz kapcsolatba. Mi lehet ennél jobb?“

Kép:
Miley Cyrus.jpg: Miley Cyrus SKM 9000 kézimikrofonjával (fotó: Getty Images/Tim Mosenfelder)