Keresés
bejegyzés típusa
  • Minden találat
  • Termékek
  • Bejegyzések
  • Oldalak

Weboldalunk megújult 

Los Angeles, Kalifornia, 2024. február 20. — Az éves GRAMMY® díjátadó ünnepségen gyakran írnak történelmet – és ez alól ez idei év sem volt kivétel: a legendás 80 éves kanadai dalszerző-énekesnő, Joni Mitchell több évtizedes karrierje során most először lépett fel az élő adásban. A történelmi előadást, melyen olyan művészek közreműködtek, mint Brandi Carlile, Jacob Collier, Blake Mills, Allison Russell, Lucius és SistaStrings, Sennheiser mikrofonok segítségével rögzítették – köztük Carlile és Mitchell saját egyedi Neumann KK 205 kondenzátor kapszulákkal szerelt arany SKM 6000 kézimikrofonjával.

A díjkiosztón, amelyet február 4-én élőben közvetítettek a Los Angeles-i Crypto.com Arénából, Travis Scott is adott egy kis ízelítőt Grammy-jelölt albumának dalaiból. A rapper egy Sennheiser MD 9235 kardioid dinamikus kapszulával szerelt SKM 6000 mikrofonnal lépett színpadra, amelyet monitor-hangmérnöke, Justin Hoffmann egyenesen „aduász”-nak nevez.

Egy igazi folkzenei tekintély

Mitchell a Clouds című második albumáért 1970-ben nyert első díja óta tíz GRAMMY-díjat vihetett haza. Azon az albumon szerepelt Mitchell egyik legismertebb dala, a „Both Sides, Now”, melyet az idei díjátadó gálán is előadott. A művésznő ezúttal a Joni Mitchell Newportban élőlemezért vehette át a Legjobb Folkalbumért járó legújabb GRAMMY-díját. A lemez anyagát a 2022-es Newporti Folkfesztiválon rögzítették, ahol először 1967-ben lépett fel. Mitchell Carlile-lal együtt vette át a díjat, aki az album producereként maga is tizenegyedik alkalommal nyert Grammy-díjat. Korábban Carlile többek között Legjobb Americana Előadás díjat nyert, mégpedig Brandy Clark „Dear Insecurity” című daláért, amelyben ő is közreműködött.

Brandi Carlile és Joni Mitchell Neumann KK 205 kapszulával szerelt Sennheiser SKM 6000 kézimikrofonja, aranyozott kivitelben (fotó jogtulajdonosa: Yvonne Murray)

A Grammy hangosítócsapatával együttműködő Sean Quackenbush, aki már nyolc éve Carlile FOH hangmérnöke, Mitchell előadása közben (ahol Collier a zongoránál, a többi zenész pedig félkörben ült) a zenészek legtöbbjénél Sennheiser mikrofont használt. Carlile, aki maga is egy pár aranyozott KK 205 kapszulával szerelt SKM 6000 kézimikrofon, valamint Digital 6000 vevőegység boldog tulajdonosa, tavaly egy ugyanilyen szettel lepte meg Mitchellt nyolcvanadik születésnapja alkalmából – mondta Quackenbush, aki a Mitchell házában tartott előző napi próbákat követően mind a négy mikrofont és vevőt magával hozta a Crypto.com Arénába.

A hangmérnök a háttérvokálhoz – Jess Wolfe és Holly Laessig (Lucius), valamint Chauntee és Monique Ross (SistaStrings) számára – Sennheiser MMD 935 dinamikus kapszulát választott. „A zseniális Blake Mills erősítőjénél a sztereó hangrögzítéshez egy pár e 906 mikrofont használtunk. Allison Russell klarinétjára, valamint a csellóra is egy-egy Neumann KM 184 kondenzátor mikrofont tettünk, fantasztikus hangzást érve el ezáltal.”

A „lehető legtisztább hangzás”

Millst és bundnélküli elektromos gitárját leszámítva az összes zenész akusztikus hangszeren játszott. Mivel mindenki padlóra helyezett monitorládát használt, Quackenbushnak arra is ügyelnie kellett, hogy a frontkeverő elegendő gerjedésmentes erősítést kapjon. „Azonban attól a pillanattól kezdve, hogy Joni énekre nyitotta száját, egyszerűen minden zseniálisan ment. Elképesztő erő lakozik az énekesnő hangjában. Ez a mikrofon úgy rögzíti és közvetíti a hangot, mintha közvetlenül Joni mellett állnál, amint nappalijában énekel. Semmilyen elszíneződés sem tapasztalható. Ez a lehető legtisztább hangzás, ami elérhető.”

A képen balról jobbra: Sean Quackenbush (FOH hangmérnök), Tim Reitnouer (produkciós igazgató) és Kellye Serna (produkciós koordinátor) Fotó jogtulajdonosa: Yvonne Murray

Quackenbush is elnyerte életének első Grammy-díját Joni Mitchell newporti hangfelvételének hangmérnökeként betöltött szerepéért. Az album Mitchell meglepetés-koncertjén készült, amely a művésznő első fellépése volt azt követően, hogy 2015-ben a járás- és beszédképességét átmenetileg korlátozó agyi értágulatban szenvedett. „Ez Joni nagy pillanata és Joni díja, én pedig szerencsés vagyok, hogy részese lehetek ennek” – mondta. „Ki gondolta volna huszonvalahány évvel ezelőtt, amikor Robert Randolph-fal és a Family Banddel megjelentem a Grammy-gálán, hogy évekkel később magam is GRAMMY-díjat kapok?”

Travis Scott – a legjobb hangzás birtokosa

„Az elmúlt kilenc-tíz évben Sennheiser mikrofonokat használtam: vagy az MD 5235 dinamikus kapszulával szerelt SKM 5000-et, vagy az MD 9235 kapszulával szerelt SKM 6000-et” – mondta Justin Hoffmann, a Clair Global monitor-hangmérnöke. Az idei GRAMMY-gála televíziós közvetítésén ő dolgozott együtt Travis Scott-tal, aki ez alkalomból három dalt („My Eyes”, „I Know ?” és „Fe!n”) adott elő legutóbbi listavezető albumáról, az Utopia-ról, melyet idén a Legjobb Rap Album díjra jelöltek. Scottot tízszer jelölték Grammy-díjra, továbbá nyert egy Latin Grammy-díjat, egy Billboard zenei díjat, egy MTV VMA díjat és több BET Hip Hop-díjat is.

Travis Scott a 66. GRAMMY-gálán MD 9235 kapszulával szerelt Sennheiser SKM 6000-es vezeték nélküli kézimikrofonjába énekel (fotó jogtulajdonosa: Getty Images/Kevin Winter)

„Ez az egyetlen mikrofon, amit az emberek kezébe adok” – mondta Hoffmann. „Műfajtól és hangerőszinttől függetlenül mindig a legjobb hangzást próbáljuk elérni. Ez a mikrofon mindannyiunk dolgát megkönnyíti – az enyémet, a művészét és az FOH-hangmérnökét is. És ezzel a közönségnek is örömet szerzünk.”

Hoffmann a Travis Scott show-t a Kornhoz hasonlítja, amely gyerekkorában a legnagyobb, legkeményebb metal turnébanda volt. „Ha elmész egy Travis-koncertre, készülj fel rá, hogy még sosem hallottál ehhez hasonlót. Travis ezen generáció legnagyobb rap-metal sztárjává vált. És ebben ez a mikrofon is fontos szerepet játszik.”

Rendkívül szűk iránykarakterisztikája miatt az MD 9235 kapszulára való áttérés valódi fordulatot jelentett – magyarázta Hoffmann. „A választás ötletgazdája az FOH-hangmérnök volt, aki állandóan ennek a mikrofonnak a használatát követelte, mivel művészeink közül sokan kimennek a PA hangfalak elé” – mondta. Ráadásul manapság a művészek is hajlamosak egy bizonyos módon tartani a mikrofont. „Mind marokra akarják fogni a kapszulát. Engem ez egy cseppet sem zavar, mert ezzel a mikrofonnal egyáltalán nem színeződik el a hang. Viszont ha az előadó így ragadja meg a mikrofont és nem ezt a mikrofont használod, akkor hátrányba kerülsz.”

Szintlépés a Sennheiser ügyféltámogatásában

Bár sem Scott, sem ő nem kötött támogatási szerződést, Hoffman elmondása szerint Jessica Dabbs, a Sennheiser ügyfélkapcsolati vezetője részéről mindig lenyűgöző bánásmódban részesültek. „Az én mikrofonom épp Ausztráliából Dél-Afrikába repült, nekem pedig Pompejiben lett volna rá szükségem, ahol filmet forgattunk. Jessica biztosított számomra egyet – és ezt mindig kérdés nélkül, bérmentve teszi meg nekem, a világ bármely pontján is legyek. Ez a fajta odafigyelés és a mikrofon fontosságának ilyen szintű ismerete és kezelése jellemzi az ügyféltámogatás egész folyamatát.”