A múlt hónapban mutatták be a világ legnagyszabásúbb, vezeték nélküli fejhallgatókon keresztül hallgatható, Invisible Cities (Láthatatlan városok) című operáját a Los Angeles-i Union pályaudvaron – az Egyesült Államok nyugati felének legnagyobb vasútállomásán – néhány teltházas előadás keretében. A Sennheiser új Digital 9000 vezeték nélküli rendszere alkotta a lelkét a produkciónak – melynek színhelyéül a hatalmas pályaudvar több csarnokból álló épülete és az állomáshoz tartozó külső terület szolgált. A mikrofonrendszer estéről-estére tömörítés nélküli, műtermékektől mentes hangot közvetített a Sennheiser vezeték nélküli fejhallgatókat viselő hallgatók számára.

Antennas.jpg

Az Industry, L.A. Dance Project és a Sennheiser közötti együttműködés keretében megszülető opera szerzője Christopher Cerrone, története pedig Italo Calvino 1972-ben írt novelláján alapul. Az elbeszélés, melyhez egy 11 tagú szimfonikus zenekar Sennheiser és Neumann mikrofonokkal rögzített élő játéka is társult, a közönség tagjait az állomáson keresztül egy több érzékszervet is bevonó, művészi utazásra invitálta, amint Marco Polo a Kublai Kánnak mesélt. A Sennheiser professzionális és kommersz vezeték nélküli technológiájának köszönhetően sem az előadókat, sem a közönséget nem korlátozták a színházakra jellemző térbeli dimenziók, így a résztvevők csaknem végtelen számú szemszögből tapasztalhatták meg az opera nyújtotta élményt.
 
A produkció műszaki kivitelezését a Sennheiser három alaptechnológiája tette lehetővé: a vezetékes mikrofonok; a vezeték nélküli mikrofonok és IEM (fülmonitor) rendszerek; valamint a vezeték nélküli kommersz fejhallgatók. A szimfonikus zenekar minden egyes hangszerének hangját Sennheiser vagy Neumann vezetékes mikrofonnal rögzítették, miközben az előadást a Sennheiser csúcsminőségű vezeték nélküli technológiájának segítségével közvetítették az előadók és a közönség felé. A közönség a Sennheiser RS 120 II kommersz vezeték nélküli fejhallgató rendszerének használatával hallgathatta az egész előadást.

A rendszer lelke: a Sennheiser Digital 9000

Az Invisible Cities sztárja műszaki szempontból a Sennheiser Digital 9000 rendszer volt, amely 8-csatornás tömörítés nélküli, műtermékektől mentes hangot közvetített a helyszín minden egyes pontjára és a szövegkönyv minden apró részletét rögzítette. Az operában használt Digital 9000 rendszer részei: EM 9046 digitális vevőegység, SK 9000 zsebadók és MKE 1 csíptetős mikrofonok.
 
EM_9046.jpg„A Digital 9000 az énekesek esetében magától értetődő választás volt” – magyarázta Dave Missall, a professzionális rendszerek belföldi piacfejlesztéséért felelős szakember (Sennheiser USA). „Azon túl, hogy a Digital 9000 rendszer – páratlan dinamika-tartomány és érzékelhetetlen zajszint biztosítása mellett – 24/96 kHz-es teljesítményt nyújt, segítségével egy olyan rendkívül kedvezőtlen RF környezetben is egyszerűen kijelölhetők a frekvenciák, mint Los Angeles belvárosa. Mivel a Digital 9000 adóegységek nagyon magas linearitással rendelkeznek, nincs keresztmoduláció. Ezért egymáshoz közeli frekvenciák is problémamentesen beállíthatók, ami spektrum-hatékonnyá teszi a rendszert.“
 
A Digital 9000 rendszerrel párhuzamosan használták a Sennheiser 2000-es sorozatú IEM rendszerét is, amely az énekesek és a táncosok fülmonitor rendszerének szerepét töltötte be, biztosítva, hogy az előadók szinkronban maradjanak a zenével. Az EK 2000 IEM vevőegységekhez, IE 8 fülhallgatókhoz és SR 2050 IEM iker adóegységekhez egy igen összetett antennarendszer társult. Az állomáson négy különböző zónában alakítottak ki antenna-telepeket, hogy tökéletes RF lefedettséget biztosítsanak a vezeték nélküli fejhallgatót viselő előadók és közönség számára. Egyes zónákban az A 2003-UHF passzív irányított antennákat A 5000-CP körkörösen polarizált modellekkel egészítették ki, ami hatékony módszernek bizonyult a jelerősség változás minimálisra csökkentéséhez és a többutas problémák kiküszöböléséhez.
 

A hangforrásoknál Sennheiser és Neumann eszközök

Orchestra.JPG

Martin Gimenez hangzástervező egy Sennheiser evolution mikrofonokat és Neumann mikrofonokat magában foglaló változatos összeállítással vette a 11 tagú szimfonikus zenekar hangszereinek hangját. A rézfúvós hangszerekhez és a terem környezeti hangjának rögzítéséhez evolution mikrofonokat használtak. A fafúvósokhoz és a vonósokhoz (a hárfát is beleértve) Gimenez több Neumann KM 184 kismembrános kondenzátor mikrofont választott. A zongora hangját Neumann U 87 Ai nagymembrános kondenzátor mikrofonok vették.
 
„A fejhallgatók hangjának közvetlensége és Christopher Cerrone nem mindennapi hangszerelése miatt az áttetsző hangzás elérését tartottuk a legfontosabb célnak” – jegyezte meg Gimenez. „Ahhoz, hogy a közönség minden egyes tagjához eljusson minden apró részlet, fontos és szükséges feltétel volt az, hogy a Neumann és Sennheiser mikrofonok teljes választékához hozzáférjünk.“
 

Sennheiser hangminőség – az alfától az omegáig

A jellánc ellenkező végénél a Sennheiser RS 120 II rendszerből való négyszáz vezeték nélküli kommersz fejhallgató teljesített szolgálatot és közvetített prémium minőségű hangzást a közönség tagjai számára minden egyes előadás során. A kényelmes, nyitott kialakítású fejhallgató, amely könnyen elérhető szabályzógombokkal (hangerőszabályzó, hangológomb és be-/kikapcsoló gomb) rendelkezik, a kiváló hangminőség, a kényelem és az egyszerű használat ötvözete, így tökéletes választásnak bizonyult ehhez a különleges alkalmazáshoz.
 
Az Invisible Cities bevezető sorozatának sikerét széles körben méltatta a nemzetközi sajtó és Los Angeles városának elismerését is elnyerte. A Los Angeles-i előadásokat követően a produkció 2014-re többek között a franciaországi Bordeaux-ból is kapott felkérést.

 
Képaláírások:
Invisible Cities.jpg: Az Invisible Cities résztvevői a Sennheiser RS 120 II rendszer fejhallgatóin keresztül hallgatták az operát
 
Antennas.jpg: A Sennheiser négy antenna zónát alakított ki annak érdekében, hogy a Union vasútállomás egész területén tökéletes legyen a vezeték nélküli átvitel
 
EM 9046.jpg: A Sennheiser EM 9046 digitális vevőegység
 
Orchestra.jpg: Az Invisible Cities 11 tagú szimfonikus zenekarának hangját Sennheiser evolution és Neumann mikrofonokkal vették