Egyikőjük – Jörn Lüders, a TVN német produkciós cég hangmérnöke – egy egész éves helyszíni tesztelés során tette próbára a HMD 26 képességeit. A cél a műsorszórási szektor követelményeinek való tökéletes megfelelés, és a legapróbb részletek figyelembevétele volt.
Jörn Lüders, mennyire fontosak a headsetek a műsorszórási szektorban?
„A TVN-nél minden áldott nap használjuk a headseteket – a kamera előtt vagy mögött. Ezek között vannak közvetítői, operatőri és rendezői headsetek a vezérlőteremben. A termék minősége meghatározó szerepet játszik a mindennapos munkánkban. Például a közvetítők headsetjeinek tökéletes hangzást kell nyújtani. Ha nem képesek erre, akkor automatikusan gyenge közvetítési hangzást kapunk. A mikrofonnak zajkompenzálónak kell lennie, hogy mindenkor jó beszédérthetőséget biztosítson a zajos környezetekből, például futball-stadionból történő közvetítés során. Sajnos gyakran szembesülünk azzal a problémával, hogy némelyik headset hangzása nem ideális. Az ok az, hogy a mikrofonok túlságosan a közép-tartományú frekvenciákra összpontosítanak, aminek az az eredménye, hogy hiányoznak a mély és magas hangok. Az ilyen típusú mikrofonhangolás nem közvetít túl sokat a környezetből. Ideális esetben ez nem fordulhat elő, és a HMD 26 optimális megoldást nyújt.”
A helyszíni teszt alatt mennyi ideig volt használatban a HMD 26 és milyen helyzetekben próbálták ki?
„2008 végén kaptuk az első teszt headsetet a Sennheisertől. Azonnal használni kezdtük egy élő közvetítéshez egy futball-stadionban, ahol a kommentátorunk asztalához csatlakoztattuk. Már az első teszt után tudtam, hogy örömmel használnám továbbra is a HMD 26 headsetet. Azóta többféle helyszínen alkalmaztuk. Egy teljes futballidény alatt használtuk Németországban (beleértve a bajnokság ünnepségeit is) valamint kézilabda mérkőzéseken, motorversenyeken és néhány bokszmeccsen. Ezeknek a külső közvetítéseknek mindegyike nagyon eltérő kihívás elé állította a hangmérnököket. Például egy bokszmeccsen a fő nehézséget az ökölvívók mérkőzést megelőző drámai bevonulása jelenti. Amikor a zene elindul és bejelentik a bokszolókat, olyan hihetetlenül nagy a zaj a csarnokban, hogy néha nehéz a kommentátor hangját jó minőségben sugározni. De a HMD 26 ezt a kihívást is probléma nélkül leküzdte.
Odaadtam néhány kollegámnak is a headsetet, hogy teszteljék – nemcsak más hangmérnököknek, hanem különböző hang-technikusoknak is. Ők gyakran még jobban meg tudják ítélni egy termék mechanikai összetevőit. Elvégre egy headsetnél nem csak az fontos, hogy csúcsminőségű hangzást nyújtson – nagyon tartósnak is kell lennie. A headseteknek meg kell birkózniuk a durva bánásmóddal is a mindennapos munkánk során. Lehet, hogy kint hagyják az esőben és utána még nedvesen elrakják, a lehető legrosszabb esetben egy kamerával a tetején. Ennek ellenére nem sérülhetnek vagy hibásodhatnak meg.
Mi az, ami különösen lenyűgözte a HMD 26-ban?
„Összehasonlítva az előző modellel úgy gondolom, a mikrofon változott a legtöbbet. A hang leginkább a HMD 25 hangjához hasonló, de sokkal jobb zajcsillapítással. Ennek az az előnye, hogy nagyon magas fokú beszédérthetőség érhető el – még akkor is, ha a kommentátor halkan beszél. Ez nagyon fontos, mert egyik kommentátor sem akar folyamatosan ugyanazzal a hangerővel beszélni, inkább érzelmeket szeretnének közvetíteni. Történtek változtatások az iránykarakterisztikában is. Általában nagyon nehéz magas szintű irányítottság mellett jó, broadcast minőségű hangot is elérni. Hiper-kardioid karakterisztikájával a HMD 26 tökéletesen megoldja ezt a problémát.
Még a kis részletek is nagy szerepet játszanak a hangminőségben – például egy jó szélfogó. Mivel a stadionok általában nagyon szelesek, ez gyakran befolyásolja a hangminőséget. Természetesen a mikrofon frekvencia-menetének korlátozásával megelőzhető a szélzaj átvitele, de ideális esetben mindkettő kívánatos: optimális védelem a szélzajjal szemben és széles frekvenciamenet. A HMD 26 kiváló ebből a szempontból.
Az is tetszik, hogy a kábel könnyen cserélhető. A headsetek erőteljes mechanikai kopásnak vannak kitéve, így gyakran előfordul, hogy a kábel közvetlenül a csatlakozódugónál szakad el. Ha vissza kell küldeni a gyártóhoz cserére, akkor az hosszú ideig használaton kívül van és természetesen többletköltséggel is jár.”
Ajánlaná a headsetet másoknak?
„Ha valaki megkérdezi, hogy mit gondolok egy bizonyos termékről, akkor általában azt mondom: „Először próbáld ki magad”. Utána tudsz beszélni róla anélkül, hogy elfogult lennél. Eddig csak pozitív visszajelzést kaptam a HMD 26-ról más hangmérnököktől. Mindannyian különösen dicsérték a hangminőségét.
Azok a kommentátorok, akik néhány órán át viselték a headsetet nemcsak a jó hangminőségtől voltak lenyűgözve, hanem a passzív zajcsillapítástól és a kiváló viselési kényelemtől is. Gyakran használták ki azt a lehetőséget is, hogy a fülkagyló az egyik oldalon elfordítható. Bár a kommentátorok általában úgy használják a headsetet, hogy mindkét fülkagyló a helyén van, a ’kihajtás” funkció nagyon kényelmes, mivel megszabhatják, hogy mennyit engedjenek be a környező hangokból.
Természetesen az ár is fontos, de ez alatt én különösen az ár-teljesítmény arányt értem. Sok gyártó kínál valamivel olcsóbb termékeket. De számunkra az első szempont a minőség, mert a műsorszórási szektorban olyan berendezésre van szükségünk, mely a mindennapos kemény igénybevétel ellenére is mindig 100%-ban megbízható. Teljesen meggyőzött a Sennheiser termékek minősége.
Ezért nemcsak különböző Sennheiser headseteket használunk, hanem vezeték nélküli berendezéseket is, mint például a 3000-es és 5000-es sorozatok, valamint az MKH 416, 18-S, MKH 60 és MKH 70 környezeti (Ambience) mikrofonok. Berendezéseink közé tartoznak ME 102, ME 104 és MKE 2 csiptetős mikrofonok is. Teszteltem az új MKE 1-et is.
A szolgáltatás minősége is rendkívül fontos. Tíz éve dolgozom a TVN-nél és mindig nagyon jó volt a kapcsolatunk a Sennheiserrel. Megbízásaink között mindenféle projekt előfordul – olimpiai játékok, főző-showk, koncertfelvételek – és a Sennheiser csapat mindig ott van, hogy segítsen. Még akkor is, ha az előkészületek nagyon bonyolultak, vagy amikor a projektek esetleg meg sem valósulnak. És természetesen jó látni, amikor valakinek a visszajelzését beépítik egy termék továbbfejlesztésébe – végül is mi azok közé tartozunk, akik egy headset minőségét a lehető legjobban képesek megítélni.”