„A hangszínem több éven keresztül problémásnak bizonyult, de a Sennheiserrel egy fesztiválszezon alatt megtaláltuk a megoldást.”
A Margaret Island akusztikus, folkos popzenéjével üde színfolt a hazai zenei palettán. A két éve indult zenekar énekesével, Lábas Vikivel, és a gitáros Füstös Bálinttal beszélgettünk a Sennheiser mikrofonokkal kapcsolatos tapasztalataikról.
Miért kezdtetek Sennheiser mikrofonokat használni?
Bálint: A Margaret Island akusztikus, folkos zenéjében különösen fontos, hogy élőben is igényesen szólaljon meg a zenekar. Különböző méretű, felszereltségű helyszíneken koncertezünk, és lehetőség szerint minden helyen a lehető legjobban kell megszólalnunk. A legtöbbször azt a visszajelzést kaptuk, hogy a helyszíni mikrofonokkal Viki hangja nem tudott kellően átszólni a zenekaron, és ez a koncertélményt is befolyásolta.
Viki: Ahogy a zenekar többi tagja is rengeteg időt tölt új hangszerek megismerésével és tesztelésével, én is próbáltam megtalálni a hangszínemhez legjobban passzoló mikrofont. A Sennheisernél nyitottan és barátságosan fogadtak, és a más mikrofonoknál úgymond problémásnak bizonyult hangszínemre itt rögtön kézenfekvő megoldást találtunk.
Miért akartatok saját mikrofonparkot?
Viki: Elsősorban azért, mert az őszi és téli klubkoncerteknél egy énekes sokszor kiszolgáltatottabb helyzetbe kerül a rövid beállások, a mindig más méretű helyek miatt. Emellett olyan mikrofont szerettem volna, ami a nyári fesztiválszezonban nagyobb színpadokon is megállja a helyét. Az elejétől kezdve volt sajátom, de a teljesítménye csak a próbákon volt elegendő, és idővel megelégeltem, hogy nem azt a minőséget hallom vissza a fülmonitoromból, amit én magam belül.
Bálint: Saját mikrofonokkal mindenhol ugyanolyan minőségben tud megszólalni a zenénk, nem vagyunk ráutalva a klubok felszerelésére. A zenekarunk hangzásában a legfontosabb az ének érthetősége, hangszíne, a közönség mindig erről alkot először véleményt. Ezért volt nagyon fontos nekünk, hogy Viki saját, jó minőségű mikrofonba énekelhessen.
Melyik típust használjátok most, és miért döntöttetek mellette?
Bálint: Amikor megkerestük a Sennheisert, ők azonnal az Evolution Wireless digitális mikrofonokat ajánlották. A fesztiválszezon közepén voltunk, így élesben tudtuk kipróbálni a széria különböző mikrofonfejeit. Játszottunk nagy szabadtéri helyeken, például a SZIN nagyszínpadán, vagy a Budapest Parkban, sátrakban az EFOTT-on és a VOLT-on, és kisebb színpadokon is a Művészetek völgyében, vagy a Bánkitó Fesztiválon. Volt, hogy csak fél óránk jutott egy beállásra, de olyan is, amikor órákig kísérleteztünk a mikrofonokkal. A hangmérnökünk, Farkas István nagyon sokat segített, hiszen ő érzi leginkább, mennyire könnyű bánni ezekkel a mikrofonokkal. Végül a 945-ös fejet választottuk.
Viki: Elsődleges szempont volt az is, hogy a közönség azt hallja, ami tényleg szól, és úgy hallja, ahogy mi is meghallgatnánk. A zenénkben rengeteg finom apróság van elrejtve, így van ez az éneklésnél is. Az énekstílusom a népdalos világot ötvözi a popzenével, és olykor-olykor keményebb rekesztéseket is végzek. Elég széles spektrumot jár be egy koncerten a hangom, és a hangszíneket is gyakran változtatom. Így egy univerzális, vezeték nélküli mikrofont kerestem, hogy szabadon mozoghassak, és könnyen kommunikáljak a többiekkel.
Mi a különbség az eddig használtakhoz képest?
Bálint: Én gitárosként monitorhangfalból hallom az éneket, és amióta Viki a D1-et használja, sokkal érthetőbb a mikrofonja kisebb énekhangerőnél is. Jobban átszól a zenén, ez Vikinek is sokat segít a tiszta intonálásban. A jövőben szeretnénk, ha az egész zenekar fülmonitorozna, hiszen akkor egy digitális pulttal minden helyszínen ugyanolyan minőségben, előre elmentett beállításokkal zenélhetnénk. Így a beállás ideje is jelentősen csökkenne.
Viki: Tényleg csak annyi a megoldás, hogy a saját hangszínednek megfelelő mikrofonfejet/mikrofont kell megtalálni és rögtön élvezetesebb lesz a munka. Így nagy könnyebbség volt a régiekhez képest a D1-el dolgozni, mert népdalos fellépéseken és a fesztiválok színpadán is megállta a helyét és a mostani klubszezonban sem csalódtunk benne. Jó hallani a saját hangomat, és nem valami sokkal magasabban gerjedő maszlagot.
Mit szeretsz benne a legjobban?
Viki: Nagyon szeretem, amikor színpadra lépés előtt bekapcsolom, és a digitális kijelzőn megjelenik a Margaret Island felirat. Látom, hogy csatlakozott az adóhoz, és hogy az elemek milyen töltöttségi állapotban vannak. Biztonságban érezhetem magam, mert a Mute gomb használatával bármikor némíthatom a mikrofont. Nagy teret ad azáltal, hogy mozoghatok, és nem kell kábelekkel foglalkoznom, ugrálhatok össze-vissza, stenkelhetjük egymást a zenészekkel.
Hogyan fogalmaznád meg, mitől más a Sennheiser?
Viki: A Sennheiser egyéni hangszínekben gondolkozik, és megoldást találnak mindenre. Az én hangszínem több éven keresztül problémásnak bizonyult, de a Sennheiserrel egy fesztiválszezon alatt megtaláltuk a megfelelő megoldást. Sok cserélhető mikrofonfej van, így többféle hangzást kipróbálhattunk. Nekem mindig a mikrofonok magas tartományával volt gondom, a D1-s ezeket jól kezeli, és tényleg az szól, aminek szólnia kell.
Erről élőben legközelebb december 11-én a szolnoki Váróterem Klubban, illetve december 19-én, a miskolci Helynekemben győződhettek meg!
A Margaret Island által használt cuccokról itt olvashatsz bővebben:
|
Megújult a Sennheiser Sound Academy oktatási platform
Az együttműködést és tanulást segítő, csúcstechnológiát képviselő hangrendszerek elsőszámú szaktekintélyeként ismert Sennheiser bejelentette új tanulást támogató LMS (Learning Management System) platformjának elindítását. Az új tanulást támogató platformot azzal a céllal hozták létre, hogy a Sennheiser...