A Neumann népszerű Home Studio hangakadémiája három új oktatóvideóval bővül, melyek a dobfelszerelések hangjának különböző rögzítési technikáit taglalják. A videók ugyanakkor az alkalmazott Neumann mikrofonok hangminőségét is hitelesen dokumentálják, mivel a felvételek során szándékosan kerülték az EQ használatát. A videók a hangrögzítés területén kezdő és profi felhasználók számára is tartogatnak meglepetéseket. Az értékes tippeket és trükköket kínáló „Recording Drums” (dobhang rögzítése) epizódok a YouTube-on már korábban elindított Neumann oktatóanyag-sorozat részét képezik.
Recording Drums | 1. rész: A klasszikus 3-mikrofonos módszer
Van arra lehetőség, hogy mindössze 3 mikrofonnal rögzítsük egy teljes dobfelszerelés hangját úgy, hogy a minimális eszközkészlet ellenére is kiváló hangzást érjünk el a hangfelvételen? Az első oktatóvideó ezt a kérdést taglalja – azt a sztereó hangrögzítési módszert körüljárva, melyet a legendás producer és hangmérnök, Glyn Johns fejlesztett ki az 1960-as években. Csakúgy, mint akkoriban, ezúttal is a Neumann U 67 csöves mikrofonokat használták erre a célra.
Mielőtt felrónád, hogy már megint egy „profik számára tervezett megfizethetetlen luxusmegoldásról” van szó: az oktatóvideó azt is remekül bebizonyítja, hogy három jelentősen olcsóbb Neumann TLM 102 nagymembrános mikrofonnal is meggyőző eredmények érhetők el. Utóbbi az U 67 alternatívájaként hallható: közvetlen összehasonlításnál a TLM 102 hangzáskaraktere modernebbnek tűnik, az alacsony frekvenciatartomány pedig hangsúlyosabb, de ez semmiképpen sem válik hátrányára. Röviden: a TLM 102-vel még a költségérzékenyebb otthoni hangstúdiók számára is elérhető a legendás Neumann hangminőség.
Recording Drums | 2. rész: A monótól a sztereó megoldásokig
Lehetséges egyetlen mikrofonnal rögzíteni egy teljes dobfelszerelés hangját? Erre a kérdésre a második videó ad választ. Ez nem a modern popprodukciók agyonpolírozott dobhangjáról szól, hanem egy dobfelszerelés természetes és tiszta hangzásának meggyőző és jó minőségű megragadásáról. Ebben a videóban a Neumann KU 100 műfej is szerepet kap, melynek használatával a hangfelvételen háromdimenziós hangzás benyomása kelthető.
Első lépésként a mono mikrofon – jelen esetben egy kedvező árú Neumann TLM 102 – optimális pozícióját kell megtalálni. Ha mono helyett sztereó hangrögzítésre van szükség, a mikrofonpár is az előzőekben alkalmazott pozícióban használható. A videóban két Neumann KM 184 kismembrános kondenzátor mikrofont helyeztek el XY-elrendezés szerint. Az XY-módszer („intenzitás-sztereofónia”) kizárólag szintkülönbségek alkalmazásával működik, és helyes használat esetén rendkívül természetes sztereó hangzásképet eredményez, kiváló helymeghatározással és teljes monokompatibilitással. XY-elrendezésnél a mikrofonok a dobszett előtti elhelyezés érdekes alternatívájaként a szett mögé is helyezhetők, hogy a dobos nézőpontjából rögzítsék a hangot.
Recording Drums | 3. rész: Többmikrofonos konfiguráció
A harmadik oktatóvideó a többmikrofonos megoldásokra összpontosít. Az alapot két overhead mikrofon képezi. Ezeket az egyes dobok hangját közelről rögzítő mikrofonokkal egészítik ki a modern, erőteljes dobhangzás megvalósítása érdekében.
Overheadként ismét két KM 184 kismembrános mikrofon szolgál. A videó bemutatja, hogy itt az XY helyett az AB-elrendezés is jó megoldás lehet (ahol a szintkülönbség helyett a hang érkezési időkülönbségével játszanak). A pergőn egy Neumann KMS 105-öt használnak, melyet eredetileg elsőosztályú színpadi énekmikrofonnak terveztek, de pergődobon is remekül teszi a dolgát, miközben szuperkardioid iránykarakterisztikájának köszönhetően kiszűri a hi-hat hangját.
A lábdob hangjának rögzítéséhez nem ritka, hogy egy dobtestbe helyezett mikrofont használnak. Ez azonban nagymértékű EQ-zást igényel, ami ronthat a jel minőségén. Ráadásul kiváló alternatív megoldásként szolgál, ha a lábdob előtt egy bizonyos távolságra helyezünk el egy megfelelő mikrofont. Jelen esetben egy Neumann TLM 102 gondoskodik a természetes hangzásról, kellemesen definiált mélyekkel.
Szükség esetén további mikrofonokkal is bővíthető a konfiguráció. A tamokon három Neumann KM 185-öst használnak, melyek hiperkardioid iránykarakterisztikájuknak köszönhetően kiváló szétválasztásról gondoskodnak. A hi-hat közelében egy Neumann KM 184 kapott helyet. Ha a felvételi helyszín vonzó akusztikai jellemzőkkel bír, érdemes további térhang-mikrofonokat, például két Neumann TLM 102-t beállítani.
A Neumann Home Studio hangakadémiája egyenesen az események közepébe csöppent
A Neumann oktatóanyag-sorozatának „Recording Drums” epizódjait egyetlen kamerával készítették, vágás nélkül. Ezzel a módszerrel úgy érezheted, hogy magad is az események résztvevője vagy. A szimpatikus előadó, Geert Verdickt egyszerű magyarázatait öröm hallgatni, az időnként közbeszúrt poénok pedig (pl. a moderációs papírlapok használata Bob Dylan „Subterranean Homesick Blues”-stílusában) mosolyt csalnak az arcodra.
Az új „Recording Drums” oktatóanyagok első két része már megtekinthető a Neumann YouTube-csatornán. Legyél Te is a felvételkészítés nyújtotta élmény részese! A Neumannal.