A Blue Man Group azóta is a színes látványelemek, az impozáns, ütős-alapú zene és az interaktív színház egy teljesen eredeti ötvözetével nyűgözi le közönségét, hogy 25 évvel ezelőtt először lépett fel New York Cityben az Astor Place Theatre színpadán. Hamarosan újra útnak indul egy az Egyesült Államok városait (többek között Chicagót és Las Vegast) érintő, majd egy Berlini fellépés után világturnévá duzzadó show-sorozat, melynek kapcsán Marcus Ross, a Blue Man Productions helyi hangzásfelelőse és hangzástervezője elkötelezte magát amellett, hogy a közönség minden egyes tagja számára zökkenőmentes hangzásélményt biztosít. Ezt Sennheiser és Neumann mikrofonokkal, valamint Sennheiser vezeték nélküli rendszerekkel valósítja meg.
A Blue Man Group előadásai részben szokatlan hangszerelésük miatt figyelemre méltók – többek között egy PVC csövekből álló „ütőhangszert” is használnak hangkeltésre. Rossnak egyszerű elmélete van a hangszerekhez történő mikrofonválasztásra vonatkozóan: „Minden esetben a lehető legáttetszőbb hangzású mikrofonokat szeretem, így hallom a hangszer hangját, amit éppen mikrofonozok” – mondta. „És ez egy olyan dolog, amit a Sennheiser és Neumann biztosítani tud számomra.”
  A Blue Man Group előadásai részben szokatlan hangszerelésük miatt figyelemre méltók – többek között egy PVC csövekből álló „ütőhangszert” is használnak hangkeltésre.
(Fotó jogtulajdonosa: Lindsey Best, a Blue Man Group bocsátotta rendelkezésünkre)
A szokatlan hangzás megragadása
A Blue Man Group PVC-hangszerei által keltett hangszíntartomány rögzítése nem egyszerű feladat, de Ross a tucatnyi Neumann KM 184 mikrofon segítségével könnyedén adja át a közönségnek az egyedülálló hangzást. „A Neumann és a Sennheiser a bemikrofonozott hangszerek hangját a lehető legtisztábban adja vissza, ez az egyik oka annak, amiért a KM 184 tökéletes választás a produkcióban szereplő különleges hangszerek hangzásának közvetítésére.”
Ross – kiterjesztett mélytartománya miatt – számos nagyméretű dobnál használja a Sennheiser e 602-II mikrofont, a legnagyobb méretű dobok némelyikénél az e 904 mikrofonnal kombinálva.
A Blue Man Group produkciós csapata a Sennheiser EM 3732-II vevőegységekből tizenhat csatornát használ a szokatlan hangszerelés rögzítéséhez.
Világszínvonalú precizitás
A világturnén, amely augusztus 7-én Tel Avivban (Izrael) indul újra, Ross egy hagyományos sztereó overhead mikrofonpárt fog használni a dobfelszereléshez, hogy a cinek és a hi-hat-ek hangját közelről vegye. Ez a módszer még több szabályzási lehetőséget ad, amit Ross hasznosnak talál. „A hi-hat-ekhez – a természetes mélyvágó szűrők miatt – a KK 145 kapszulával szerelt Neumann KM A mikrofontestet használjuk, ami pontosan a számunkra szükséges frekvenciákat biztosítja” – mondta.
„A többi cinhez szintén a KM A mikrofontestet, de a 8-as iránykarakterisztikájú KK 120 kapszulákkal szerelve. Ezeket közvetlenül a cinek kúpja alá helyezzük, így nagyszerűen elkülöníthető és könnyedén szabályozható a mixben az egyes cinek hangja, anélkül, hogy a hangerő növelésével a környező zaj is erősebben hallatszana. Ez az elrendezés nagyfokú szabályzási lehetőséget biztosít számunkra, és segítséget jelent mind a fülmonitor rendszereknél, mind az FOH mixnél.”

A Sennheiser e 602-II mikrofont rutinszerűen alkalmazzák a Blue Man Group által használt számos nagyméretű dobnál.
A produkció legnagyobb dobjainál ezt a Sennheiser e 904 modellel is gyakran kiegészítik.
(Fotó jogtulajdonosa: Blue Man Group)
A dobfelszerelésnél is gazdagon alkalmazzák a Sennheiser és Neumann mikrofonokat. „A lábdobnál az e 901 és e 902 kombinációt használjuk, ami nagyszerűen működik” – mondta Ross. A tamokat Ross kivétel nélkül e 904-ekkel mikrofonozza, a pergő aljára pedig egy Neumann KM 184-et választott.

Egy felszabadító élmény
A Sennheiser vezeték nélküli adó- és vevőegységeinek köszönhetően a Blue Man Group művészei a zenei produkció és a színházi elemek egyedi ötvözetének előadása közben szabadon mozoghatnak a színpadon a show alatt. Ross kompakt SKP 3000 adóegységeket használ, hogy az általa választott mikrofonok bármelyikét vezeték nélküli mikrofonná alakíthassa. „Az SKP 3000 segítségével képesek vagyunk fantomtápot biztosítani, ami rendkívül sokoldalúvá teszi a rendszert” – mondta. „És az adóegység egyéb funkciói – pl. a nagyszerű érzékenységszabályzás – is nagyon praktikusak. Nem volt más olyan gyártó, aki a lehetőségek olyan széles tárházát biztosította volna számunkra, mint amit ezzel a rendszerrel nyertünk.”
Ross az EM 3732-II vevőegységekből tizenhat csatornát használ, melyeket további négy EM 500 G3 vevőegységgel egészít ki, hogy a show-hoz így összesen húsz vezeték nélküli csatornát biztosítson. „A Bug című dalban van egy rész, ahol egyszerre 18 csatornát használunk, ami RF szempontból meglehetősen problémás” – magyarázta Ross.
A Blue Man Group híres PVC-hangszereinek hangját az utánozhatatlan Neumann KM 184 kismembrános kondenzátormikrofon rögzíti.
A Sennheiser Wireless Systems Manager szoftverével Ross még tovább tudja bővíteni vezeték nélküli rendszerének képességeit, mivel egy előre beállított program betöltésével menet közben képes újraprogramozni az összes vevőegységet. „A WSM-nek köszönhetően több adóegységgel rendelkezünk, mint ahány vételi csatornával, ami azért fontos, mert lehetővé teszi számunkra, hogy minden egyes hangszerhez rendeljünk egy-egy adóegységet, így show közben nem kell az adóegységeket hangszerről hangszerre költöztetni” – mondta. „Csak betöltjük a show egy adott pontján a soron következő, előre beállított programunkat, a vevőegységek a következő frekvenciakészletre hangolódnak, mi pedig a megfelelő hangszerből a megfelelő jelet kapjuk.”
Ez igazán praktikus némely, az előadásnak csak bizonyos részeiben szereplő nevezetes hangszer esetében, amilyen például az ikonikus „drumbone”, a rajongók kedvenc ütőhangszere, amely a kezdetektől fogva a show része. „Két mikrofonunk van, amelyekben adóegység van elrejtve” – mondta. „Remek álca.”
A Blue Man Group világkörüli előadássorozatának minden egyes estéjén hagyományos és szokatlan hangszerek egyedi kombinációját alkalmazza.
(Fotó jogtulajdonosa: Blue Man Group)
 

Az összeállítást a Sennheiser vezeték nélküli monitorrendszerei teszik teljessé, EK 2000 zsebvevőkkel, melyeket az előadók a ruházatuk alá rejtve hordanak. „Ezek kompakt és megbízható rendszerek, melyek egy praktikus, beépített pillanatkapcsolóval is el vannak látva arra az esetre, ha az előadók valamilyen okból el szeretnék némítani a fülükhöz továbbított hangot.” A Sennheiser személyzete is segített Rossnak és csapatának a vezeték nélküli jelek hatékony továbbításában. „A Sennheiser tényleg rengeteg olyan probléma elejét vette, amelyek a zsúfolt RF környezetben egyébként nehézséget okoztak volna.”

Egy magasabb színvonal
Miközben a Sennheiser és Neumann termékek magasszínvonalú teljesítménye is közrejátszik, hogy kitűnjenek a többiek közül, mégis a szolgáltatás az, ami Rosst újra és újra visszatérésre készteti. „A világ bármely pontján is legyünk, a Sennheiser által nyújtott támogatás nagyszerű” – mondta. „Csak egy e-mailbe kerül és rendelkezésünkre állnak.” Ez nagyon értékes segítség Ross számára, aki a különböző helyeken jelenleg futó, főként Sennheiser és Neumann termékeket használó számos show-ért felel.

„Legfontosabb célom az ismételhetőség. Azt akarom, hogy a show hangzása estéről estére ugyanolyan jó legyen, a nézőtér minden egyes ülőhelyéről, különböző Blue Men előadókkal vagy különböző zenészekkel, vagy a lehető legkülönfélébb helyszíneken. A Sennheiser termékek nemcsak hangzásukkal tűnnek ki, hanem tartós konstrukciójukkal és a gyártó által nyújtott aktív támogatással is. A Sennheiser készenlétben áll a termékei mellett, ezért én is kitartok a Sennheiser mellett.”