Amikor a kisbabák megszületnek, először alig látnak. Az érintésen és a hallóérzékükön keresztül kell felfedezniük a világot. Csupán néhány hónap választja el az első sírást az első kimondott szótól. És ez alatt a rövid idő alatt a gyermek környezete határozza meg, hogy az arab nyelv torokhangjait vagy a kínai nyelvre jellemzően minden egyes magánhangzónak négy hanglejtését lesz-e képes használni vagy akár azt is, hogy képes lesz-e egyáltalán az ‘R’ kiejtésére a jövőben. Bár a hangképző szervei képesek minden emberi hang létrehozására, a gyermek csak azt utánozza, amit hall és nem használja tovább azokat a hangokat, amelyeket nem hall.
Már az őseink is hasznosították az emberi hang nyújtotta számtalan lehetőséget, amikor elkezdték betelepíteni a világot. Állathangokat utánoztak, hogy előcsalogassák zsákmányukat és a beszélt nyelv kiszabadította őket az egyéni elszigeteltségükből és közösségi érzést teremtett. A beszéd elvezetett a kultúra kifejlődéséhez: a kiáltások és a dalok jóval előbb léteztek, mint az első ábrák vagy betűk, amelyeket kövekbe véstek vagy állatbőrökre kapartak.
A hang – az emberiség közösségi életének alapvető fontosságú részeként – sohasem veszített a fontosságából. A hangunk nélkülözhetetlen reklámügynökünk, és a hangzása eldöntheti, hogy nagyra becsültek vagy elutasítottak vagyunk. De a beszédhang a divattól és társadalmi sajátosságoktól is függ. Néhány kultúrában kicsit mélyebben beszélnek, mint a normálhangjuk, másikakban magasabban. Az 1950-es és 1960-as években a magas, cincogó női hangokat különösen nőiesnek és vonzónak – a közvetítéshez túl kihívónak tekintették. Ma éppen annyi női hang hallható a TV-ben és rádióban, mint férfi, bár még mindig az a helyzet, hogy a mély, meleg hangok „közvetíthetőbbnek” minősülnek. A cincogó hangok inkább a vígjátékokhoz és bohózatokhoz kapcsolódnak.
Az hogy milyen egy ember hangja, sok tényezőn múlik és a hangszál csak egy ezek közül. A hang hangzását meghatározza a gége és a tüdő formája és állapota is, valamint az egyén légzési szokásai, a rekeszizom helyzete és feszessége, sőt még a fogak állása is. Ez megmagyarázza, hogy miért nem hangzik két emberi hang egyformán – mindegyik olyan egyedi, mint az ujjlenyomat.
Az alaphangokból és harmonikus felhangokból összetevődő hang hangzása több mint egy frekvenciagörbe. Egy ismerős személy hangja, még akár telefonon keresztül is enyhítheti a magányt és a valakihez tartozás érzését közvetíti. De ’be is csaphat’ egy személyt, természetesen akaratlanul. Öröm és düh, unalom és félelem olvasható ki egy hang hangzásából. A düh például hirtelen zárhatja a hangszálakat, ami egy erős impulzust kelt és a közepes valamint magas frekvenciatartományú hangok élesebbnek hallatszanak. Ezzel szemben egy szomorú ember hangja tompábbnak hangzik, mivel a hangszálak lágyabban és kevésbé pontosan záródnak.
A színészek számára a hangjuk a legfontosabb kincs. Ha jól használják, még a színház leghátsó sorának közönségét is elbűvölik. A hangok létfontosságúak a filmekben is. Az animációs filmek sikere nagymértékben függ attól, hogy mely azonnal felismerhető hangú színészek lettek kiválasztva a rajzfilmfigurák megelevenítéséhez.
És az énekeseknek a hangjuk egyszerre az eszközük és a védjegyük. Például Frank Sinatra, akinek okos reklámügynöke „A hang” becenevet adta, a sikerét az összetéveszthetetlen hangjával érte el – egy olyan hanggal, amely úgy tűnt minden dalt varázslatossá tesz.
Az emberi hang alaphangjai 100 és 400 Hertz közötti tartományban vannak, míg a felharmonikusok frekvenciája 5.000 Hertzig terjed. A fülünk ennél sokkal többet is képes meghallani, 16 – 20.000 Hertzig. A mikrofonok, fejhallgatók és monitor hangszórók még ezeken a frekvenciákon is túlmennek, mivel minden énekhang és a legtöbb hangszer olyan felharmonikusokkal rendelkezik, amelyeket nem tudatosan hallunk, hanem tudat alatt, hangközként észlelünk. Azt, hogy egy énekes hangját vonzónak találunk-e, nagymértékben függ ezektől a küszöb alatti hangoktól, valamint attól, hogy milyen módon használják ezeket az olyan nagyszerű énekesek, mint Anna Netrebko, Freddie Mercury, Annie Lennox vagy Frank Sinatra.
Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.
Konverzió mérésre szolgáló cookie (azon felhasználók mérése és elérése, akik Google által kiszolgált hirdetésre kattintva jutottak el az oldalra és ott kitöltötték a regisztrációs űrlapot). Élettartam 140 nap.
Releváns és hasznos hirdetés a felhasználó számára; remarketing funkció (azon felhasználók elérése, akik már jártak az oldalon), konverzió mérés (azon felhasználók mérése és elérése, akik Facebook által kiszolgált hirdetésre kattintva jutottak el az oldalra és ott kitöltötték a regisztrációs űrlapot). Élettartama 180 nap.
We use HotJar to track what users click on and engage with on this site