A tökéletes showman, Robbie Williams, 2013-as egyesült királyságbeli és európai „Take the Crown” stadionturnéja biztos siker. A lenyűgöző színpadi díszletekkel kísért energikus előadás, valamint a Sennheiser mikrofonok és fülmonitor‑rendszerek nyújtotta tiszta hangzás – melyet a fellépők és a közönség egyaránt élvezhetnek – biztosan nem okoz csalódást. A használt Sennheiser felszerelés részét képezik a 2000-es sorozatú IEM rendszerek (a Mission Control Ltd. jóvoltából) Robbie és a vendégművész, Olly Murs bandája számára, valamint vezeték nélküli SKM 5200 mikrofonok (a Britannia Row Productions jóvoltából) a szólóénekesek számára.

„A színpadi rádiófrekvenciás rendszerek döntő többsége Sennheiser termékekből áll“ – mondta Ali Viles, a turné RF-technikusa. „Ennek gerincét képezi a Sennheiser 2000-es sorozatú IEM adóegységek 22 csatornája, amely a monitoring feladatokat látja el mind a fő-, mind a vendégzenekar esetében.” A show több mint 50 db EK 2000 IEM vevőegység csomagot használ, amelyek a zenészeket, a színpadi technikusokat és a produkciós csapatokat hivatottak ellátni mixekkel. A 2000-es sorozatú IEM rendszerek nagyszerűen szólnak, hihetetlenül masszívak és a legkülönfélébb mostoha körülmények között is fáradhatatlanul közvetítik a kívánt tiszta hangzást mind az előadóművészek, mind a technikusok számára.”

Az énekhez MD 5235 kapszulával szerelt SKM 5200 RF kézimikrofonokat és EM 3732-II vevőegységeket használnak, melyeket Simon Hodge monitor hangmérnök és Nick ‘The Hat’ Allen FOH hangmérnök választott, tiszta hangzásuk, iránykarakterisztikájuk és frekvenciamenetük miatt.

„A show jelentős részében egy- vagy több énekes jóval a PA rendszer előtt énekel” – magyarázza Ali. „Az 5235 kapszulák frekvenciamenete segítséget jelent Nick számára, hogy leküzdje az ebből adódó, nyilvánvaló gerjedési problémákat.”

„A 2000-es IEM-rendszernek is van egy-két számunkra előnyös tulajdonsága” – teszi hozzá Simon. „Először is a magas RF-teljesítmény üzemmód segítségével leküzdhetjük az ilyen magas, széles és mély színpadok esetén előforduló lefedési problémákat. Robbie a show-t a levegőben, a közönség feje felett 25 méterrel kezdi, és egy drótkötélen ereszkedik le. Egy ilyen helyzet az előadó számára is nagy kihívás, és az ilyen típusú akadályok leküzdése során csak ez a rendszer biztosít számunkra tiszta hangzást.

„Robbie éneklés közben a közönség közé benyúló két kifutó végéig is kimegy, amikor is közel 30 m-rel a központi PA-rendszer előtt helyezkedik el, ahol nem mondhatni, hogy túl nagy lenne a csend… Annak köszönhetően, hogy Robbie (és a többi énekes) énekmikrofonjában MD 5235 kapszulát használunk, sokkal kevesebb jelkieséssel kell számolnunk. A PFL funkció használata ilyenkor meglehetősen meglepő eredménnyel jár: úgy hallatszik, mintha az énekes nem is egy 80 000 emberhez méretezett PA-rendszer előtt, hanem inkább egy „énekfülkében“ énekelne.

Azonban a legjelentősebb RF problémakör, amivel a csapatnak a turné során szembe kell néznie, az az RF-spektrum szennyezés.

„A felszerelés részét képezi egy hatalmas, egyedi gyártású, különálló képpontokból felépülő, 3D videó képernyő is, amely az általunk használható rádióspektrum teljes szélességében szélessávú pulzáló zajt bocsát ki” – mondja Ali.

„A képernyő bekapcsolását követően a 450-800 MHz-es zajküszöb kb. 25 dB-lel magasabb lesz, ami nagyban megnehezíti bármely alacsony-teljesítményű rádiórendszer számára a megbízható működést. Még a turné során használt walkie‑talkie-k működését is kedvezőtlenül befolyásolja a képernyő. A 2000-es sorozatú IEM rendszerek – szabályozható adóegység teljesítményüknek és a Sennheiser A 5000-CP antennákkal való harmonikus együttműködésüknek köszönhetően – segítenek, hogy leküzdjük ezt az interferenciát.

„Végül a turnén használt felszerelés által generált interferencia mértéke arra késztetett minket, hogy nagyon körültekintően válogassuk meg, hogy milyen eszközöket használunk, biztosítva, hogy az adott feladatra leginkább alkalmas termékekkel rendelkezzünk. A 2000-es sorozatú IEM rendszerek folyamatosan működnek és kétlem, hogy bármely más rendszerrel képesek lennénk ezt az eredményt elérni.”

Az SKM 5200 rádiófrekvenciás kézimikrofonok hasonlóképpen hihetetlenül védettek a képernyő interferenciájával szemben.

„Ezek a termékek nagyszerű hangzásukon túl már azt is bizonyították, hogy remekül kezelik a képernyőből érkező interferenciát is” – folytatja Ali. „Ez egy olyan képesség, amelyet egyetlen más gyártó rádiófrekvenciás kézimikrofon-rendszere sem tudott produkálni azok közül a rendszerek közül, amelyekkel a show folyamán találkoztunk. Megint csak úgy gondolom, hogy igen küzdelmes lenne ezt a show-t bármely más rádiófrekvenciás kézimikrofon‑rendszerrel lebonyolítani.“

Azon túl, hogy megbíznak a Sennheiser termékeiben, Ali és Simon azt is tudják, hogy számíthatnak Mark Saunders (művészekkel való kapcsolattartásért felelős vezető) és a Sennheiser UK csapatának támogatására is. „A támogatás, mint mindig, most is kiváló. Bármerre is járunk, úgy érezzük, hogy kérhetünk segítséget, és mindig meg is kapjuk“ – mondja Simon.

„Simon és jómagam régóta kapcsolatban állunk Mark Saunders-szel. A Sennheiser UK csapat pedig hihetetlenül segítőkész” – mondja végül Ali. „Az általuk nyújtott támogatás a műszaki jellegű kérdések megválaszolásától az alkatrész- és tartozékellátásig terjed. Fáradhatatlan munkájuk szinte nem ismer határokat, és nagyban hozzájárul ahhoz a rendkívüli és nagyra becsült hírnévhez, amit a Sennheiser a koncerthangosítás területén szerzett.”