Nyitvatartási időnk: hétfő-péntek 9-17 óra. Szombati munkanapokon (dec. 7-én és 14-én) zárva tartunk.

Adele európai és észak-amerikai turnéja talán 2016 legnagyobb turnéja – minden bizonnyal ez rendelkezik a legmagasabb produkciós értékkel, és mint ilyen, egyszerűen semmilyen hibának sem adhat helyet. Ezt a feladatot kell a Black Box Music német kölcsönző cégnek és egy elsőosztályú mérnökökből álló csapatnak megoldania, akik az audio ipar néhány legismertebb és legnagyobb tiszteletben álló gyártójától válogattak a felszerelés összeállításánál. Az Adele és három háttérénekese által használt Sennheiser zászlóshajó, a Digital 9000 rendszer az összeállítás alapvető fontosságú részét képezi.

A Sennheiser számára egy ilyen tekintélyes, magas produkciós értékkel bíró turnéban történő szerepvállalás tökéletesen beleillik a cég szellemiségébe, vagyis az olyan elsőosztályú és innovatív megoldások biztosításába, melyek folyamatosan feszegetik az audio technológia határait. A turné FOH hangmérnöke Dave Bracey, aki attól a pillanattól kezdve elégedett a Digital 9000 rendszerrel, amióta csak meghallotta, hogyan szól.

„Ez az első alkalom, hogy Adele, Joe [Campbell, monitor-hangmérnök] és én a Digital 9000 rendszert használjuk” – magyarázta Dave. „Adele egy másik Sennheiser mikrofont használt előző turnéján, amit igazán szeretett. Számos más mikrofont is ki akartunk próbálni vele a próbák során, de miután meghallottuk a 9000-es rendszert, tudtuk, hogy megvan a győztes. Így tehát összehasonlítottuk Adele előző Sennheiser mikrofonját egy 9235-ös kapszulával szerelt Digital 9000 mikrofonnal, és a 9000-es hangzása kétszer olyan jó volt. Olyan hatalmas előrelépést jelentett, hogy biztosak voltunk abban, hogy ez a helyes választás. A rendszer hangzásbeli jellemzői lenyűgözőek voltak.

„A lényeg az, hogy az átviteli szakaszban nincs semmilyen tömörítés vagy kibontás, így mindaz a sok zavaros dolog, ami a jelekkel az analóg rádiórendszerek esetében történt, itt most nincs jelen. Régebben az volt a helyzet, hogy a rendszerek vezetékes változatai jobban szóltak a rádiófrekvenciás változatoknál. Most itt van egy rádiófrekvenciás rendszer, amely legalább olyan jól, ha nem jobban szól, mint bármely általam eddig hallott vezetékes mikrofon. Egy igazán különleges dolog amit hallasz.”

A kezdetben analóg kimenettel működő mikrofon esetében Dave és Joe végzett egy A/B tesztet AES kimenet használatával. „Ez ismét kitűnő hangzást eredményezett” – mondta Dave. „Az AES jeleket most a mikrofonkapszulától egészen az erősítőkig veszteségmentesen juttatjuk el. Ily módon egy tökéletesen tiszta jelutat kapunk, amely nem érint a kapszula és az erősítő közötti semmilyen analóg kapcsolatot.”

„Nagyszerűen szól” – értett egyet Joe. Ez az általam valaha használt legjobban szóló rádiómikrofon, és ráadásul Adele-nek is tetszik. Neki nagyon jó hallása van, és tényleg szereti.”

Dave Bracey, Adele turnéjának FOH hangmérnöke

 

Dave tisztességes mennyiségű jelfeldolgozást alkalmaz Adele mikrofonján, részben azért, mert az énekesnő a show jelentős részét kint a PA-rendszer előtt tölti – a központi színpad háromszög alakú, egy rombusz formájú kifutóval, melynek hátsó részén helyezkedik el a fő PA-rendszer, miközben az aréna közepén is található egy B színpad, magasan fölötte lógó saját PA rendszerrel, hogy ne akadályozza a rálátást. „Viszonylagos hangszínegyensúlyt kell fenntartanom számos különféle előadásmód esetén, attól kezdve, hogy az énekesnő mély hangon, közvetlenül a mikrofonba énekel, egészen addig, amikor kb. 25 cm-es távolságból a legmagasabb hangokat üti meg.

„Ezen dolgozni kell, mert Adele énekteljesítménye a határokat feszegeti. Ha csak a PA-rendszer mögött lenne, és az egész show alatt csak egyetlen mikrofontechnikát használna, gyakorlatilag semmi dolgod sem lenne vele. A számok közötti konferálásnak is megfelelően kell szólnia. Úgy kell feldolgoznom a hangot, hogy akkor is jól szóljanak, ha az énekesnő beszél, és akkor is, amikor bármely módon énekel. Azt gondolnád, hogy abban az esetben, ha Adele egy minőségi mikrofonba énekel egy minőségi PA rendszeren keresztül, a csatornának mindig lineárisnak kell lennie. Valójában ez nem így van.”

Annak érdekében, hogy Adele-t arra ösztönözze, hogy a PA rendszer előtt közelebbről beszéljen a mikrofonba, Dave elindít egy makrot, amely bekapcsol egy felül-áteresztő szűrőt, az énekesnő meghall egy testhangot, melynek eredményeképpen ösztönösen közelít a mikrofonhoz. „Egyszer beszéltem vele erről” – mondta. „Megértette, hogy mit szeretnék, és most működik.”

Oliver Twiby feladata a rádiófrekvenciák kezelése. „Én felelek az RF-kezelésért. Minden egyes helyszín esetében frekvenciapásztázást végzek, hogy ellenőrizzem, mely frekvenciákat használhatjuk, majd engedélyt kérek azok használatára a Mission Control szakembere, Ali Viles közreműködésével. 22 darab Sennheiser 2000-es fülmonitorunk van, Adele számára pedig négy frekvenciát futtatunk két tartományban, mindkét tartományban egy-egy fő és egy-egy tartalék frekvenciát. Nyolc 9000-es sorozatú mikrofonunk van. A teljes rack-et használjuk, és van egy plusz tartalék egységünk is, amelyet működés közben tudunk cserélni. Továbbá néhány vezeték nélküli talkback mikrofont is használunk a technikusokkal történő kommunikációhoz.

„Naponta összesen 32 frekvencia munkába állításáról és kezeléséről gondoskodunk. Az összes fülmonitor ugyanabban a tartományban működik, így igen zsúfolt az RF görbe és meglehetősen szoros a menetrend is. A mikrofonok nagyon jó zajküszöbbel rendelkeznek – csak 10dB-es zajküszöbre van szükséged –, ami azt jelenti, hogy egy leterhelt környezetben, ahol mindenki mobiltelefont használ, más mikrofonok használata esetén lehet, hogy jelkimaradásokkal kellett volna számolnunk. Ráadásul a kapszula hangzása is igazán kitűnő. Ez egy meglehetősen organikus hangzású mikrofon.

Joe Campbell monitor-hangmérnök

 

„Semmilyen problémánk sem adódott a rádiófrekvenciákkal” – tette hozzá Joe. „A legnagyobb kihívás, amivel szembe kell néznünk, az az antennarendszer. Nem helyezhetjük oda, ahol szerintünk a legideálisabb lenne, mert számolnunk kell a megfelelő rálátás biztosításával, stb. A színpadon nincs olyan hely, ahol elég magasra tudnánk helyezni, így a baloldali hátsó korláton helyeztünk el egy antenna állványzatot. Ez is lehetne egy méterrel magasabb, de akkor a LED képernyő elé kerülne.

„Mivel az A és B színpad között hibátlan vételt kell biztosítanunk, az FOH rendszernél, a kameraállás előtt is elhelyeztünk egy antennát, amely a B színpadra mutat. Ez azt jelenti, hogy Adele bármerre is megy a teremben, váltani tudunk a két vevőrendszer között, teljes jelerősségű vételt biztosítva. Ez a megoldás nagyon jól működik.

A Sennheiser 9000-es sorozatának hangminősége és megbízhatósága egyértelműen lenyűgözte a csapatot. „Ezen a turnén semminek sem szabad elromolnia. Ez a felsőbb utasítás” – mondta Dave. „Ez egy előkelő show, ahol nincs helye semmilyen hibának. Hangzás tekintetében – lekopogom – eddig nem is volt. Ugyanakkor a turnénak időtállónak is kell lennie, ha több évig is eltart. Nem változtatsz azon, amivel elindultál, arra egyszerűen nincs idő. Tudjuk, hogy a Digital 9000-rel mindent megtettünk.

„A turné eddig fantasztikus. Adele hihetetlenül énekel; a hangja gyönyörű. Még sohasem hallottam ehhez foghatót. Nagyszerű visszajelzéseink vannak, és számos hozzászólás érkezik a hangzással kapcsolatban. Messzemenően ez az általam valaha kevert egyik legjobb, ha nem a legjobb hangzású show. Mi mást mondhatnék…”

„Az RF technológia fejlődése lehetővé tette számunkra, hogy nagyobb megbízhatóság mellett még többet nyújtsunk” – mondta Richard Young produkciós menedzser. „A Sennheiser rendszernek köszönhetően minden egyes este biztosak lehetünk abban, hogy a hangzás sziklaszilárd lesz.”

„Az, hogy a világ egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb 2016-os világturnéján dolgozunk, egy fantasztikus lehetőség számunkra” – vonja le a következtetést Phil Cummings, a Sennheiser élő előadásokért és zeneiparért, valamint a művészekkel történő kapcsolattartásért felelős vezető. „Tavaly júliusban kezdtünk el azon dolgozni, hogy Adele számára előkészítsük a Digital 9000 mikrofonrendszert; a turnéhoz felszerelése rengeteg tervezést igényelt annak biztosítása érdekében, hogy a hangtechnikai csapat számára minden szükséges dolog rendelkezésre álljon. Andrew Lillywhite, Tim Sherratt és jómagam a próbák alatt végig rendelkezésre álltunk, és így lesz ez az élő előadások során is. Igazi öröm lesz az Adele turné minden egyes résztvevőjével foglalkozni.”

 

Eszközök listája:

2 db EM 9046 vevőegység, mindkettőn mind a nyolc csatornát használva
16 db SKM 9000 mikrofon, 8 db SKM 9000 – bármikor egyidejűleg használva
2 db antennarendszer a 9000-es sorozat jeleinek vételéhez
11 db SR 2050 IEM adóegység 22 db sztereó fülmonitor (IEM) mixhez
4 db AC 3200 antennaösszegző 4 db A 5000-CP körkörösen polarizált antennával, fülmonitor (IEM) mixekhez