A Sennheiser világszerte számos előadóval és zenekarral működik együtt, hogy azok színpadi produkciójukat hangzásbéli sajátosságaiknak, zenekari felállásuknak megfelelően a legmagasabb színvonalon valósíthassák meg. Az Audio Partner csapata idehaza is arra törekszik, hogy minél több élvonalbeli zenekarral kerüljön közelebbi kapcsolatba, megismerve egyedi igényeiket, így segítve őket testreszabott megoldásokkal. Nagy örömünkre szolgál, hogy az egyik legsikeresebb hazai zenekarral, a Punnany Massiffal is közösen törekedhetünk a tökéletes színpadi hangzásra. Krokavecz Tamás és Szentesi Róbert a zenekar hangtechnikusai egy videóban foglalták össze az együttműködés technikai részleteit, míg Soltész Péter, a Punnany Massif zenekar managere arról mesélt nekünk, hogy milyen szerepet játszik a színpadi hangzás a zenekar életében és hogyan találtak a Sennheiser professzinális termékeire.
Krokavecz Tamás és Szentesi Róbert a zenekar hangtechnikusai egy videóban foglalták össze az együttműködés technikai részleteit.
 
Soltész Péter, a Punnany Massif zenekar managere arról mesélt nekünk, hogy milyen szerepet játszik a színpadi hangzás a zenekar életében és hogyan találtak a Sennheiser professzinális termékeire:
“Ha lehetek őszinte: sokan hülyének néztek, amikor azzal álltam elő, hogy a Punnany Massif nevű pécsi rapper-trió (merthogy kezdetben csak a 2 MC és 1 DJ adta a produkciót) mostantól héttagú élő zenekari kísérettel áll színpadra.

És valóban, ha a nyilvánvaló logisztikai kihívást nem is nézzük, az elképzelés koncert-technika és hangosítás vetülete önmagában is komoly kihívást jelent. Ráadásul, hogy véletlenül se legyen könnyű dolgunk, a zenészek közül jó páran eleve nehezen hangosítható akusztikus hangszereket művelnek, mint a hegedű, a nagybőgő, a trombita vagy a gitár. Aki jól tud fejben számolni, és ismeri az átlag magyar klubok felszereltségét (ezúton is tisztelet a kivételeknek!), jó eséllyel már fogja a fejét, merthogy összesen 10 zenészről beszélünk: dob, nagybőgő, gitár, hegedű, billentyű, trombita, énekes, DJ, 2 MC, de épp ez teszi egyedivé ezt a zenekart. Volt aki értetlenkedett vagy éppen kritizált is minket ezért, hogy ugyan minek egy hiphop zenekarba hegedű? És nyílván csak show-elemként csődítünk ennyi embert a színpadra. Mi ennek ellenére kitartottunk az elképzeléseink mellett, és nem hiába. Felcser Máté, a zenekar vezetője, az elmúlt években minden kétkedésre rácáfolt, és megmutatta, hogy mire képes egy ilyen összetételű csapat egy arra alkalmas színpadon. A Punnanyban nincsenek potyautasok, 10 különböző zenész tehetség közös munkájából, együttes rezgéséből születik az a színpadi varázslat, ami oly sokaknál betalált az elmúlt évek több száz koncertje során. Hosszú utat jártunk be és ez az út egyben a hangtechnikai fejlődésünk útja is.

 

Az alapvető dilemma a következő: a hip-hop egy szövegcentrikus műfaj, tehát az elrappelt szövegek érthetősége az egyik legfontosabb szempont a közönségünk számára, viszont az élő hangszerek használata ’hangossá’ teszi a színpadot, és ez a két tényező gyakorlatilag elkerülhetetlenné teszi a gerjedést, a búgást. Eleve komoly feladat az egyes hangszerek tiszta, dinamikus megszólaltatása, hát még ha egyszerre szól minden, és még a 2 MC-t és az énekest is hallani, mi több: érteni szeretnénk! Szerencsénkre idejekorán csatlakozott hozzánk egy kiváló technikai csapat, Krokavecz ’Kroka’ Tamás vezetésével, akik koncertről-koncertre mindig újabb és újabb megoldásokkal kísérleteztek, az ideális felállást keresve. A folyamatos állítgatásoknak hála idővel sikerült fejlődést elérnünk, de Kroka világossá tette: hosszú távú megoldást csak a monitorok kiiktatása, a színpad ’elcsendesítése’ hozhat. Enélkül a mikrofonok a legoptimálisabb beállítás mellett is fel fogják venni az alapok és a monitorok hangját, ez visszakerül a mixbe, és jön a jólismert feedback. Ha pedig állandóan a gerjedésre kell ügyelni, nem lehet kimaxolni az egyes hangszerek jelszintjét, nem lesz dögös a hangzás. További nehezítő tényező a zenekar két vezéregyéniségének eltérő orgánuma és szövegelési stílusa: Wolfie hangosabb, jobban ’elkapható’ hangszinten adja elő rapjeit, Máté szélesebb spektrumon mozog, van, hogy szinte suttog, máskor ’darál’, énekel, néha üvölt, szóval hangmérnök legyen a talpán, aki ebből valami használhatót ki tud hozni!

 

A megoldást mindkét problémánkra a Sennheiser jelentette: Kroka javaslatára kipróbáltuk a Sennheiser ew 500-945 G3 mikrofoncsalád két tagját, és azonnal érezhető volt a különbség. Élesben először az idei Fishing on Orfű Fesztivál nagyszínpadán vetettük be az új eszközöket, és várakozásokon felül teljesítettek, a szokásos fanyalgó ’jó volt a koncert de nem értettem a szövegeket’ helyett mindenki elégedetten nyilatkozott a buliról. Innen már csak egy logikus lépés következhetett: a márka hazai forgalmazójának támogatásával a felszerelkeztünk a Sennheiser ew-300-IEM G3 fülmonitor rendszerrel, ami egyrészt megoldotta az említett problémákat, másrészt lehetővé teszi a zenészek szabad színpadi mozgását, azaz túlzás nélkül zseniális! Managerként hihetetlen jó érzés megélni, hogy sok-sok év után végre tényleg a maximumot tudja kihozni magából ez a banda, és immár méltó körülmények között tudunk színpadra állni a legnagyobb vagy épp a legkisebb rendezvényeken is!”

Fotó: Mark Somay