A veronában található római aréna – 140 m hosszú és 110 m széles, gigantikus méretével – világszerte híres a fesztiválszezonban rendezett nagyszabású opera- és színházi előadásairól. Az előadásonként egykor 20 000 nézőt befogadni képes – most biztonsági okokból 15 000 férőhelyes – aréna számos művészt színpadra állított már a világ legnevesebb operaénekesei közül, évente több mint 500 000 embert csábítva a népszerű operák megtekintésére.
Aréna szabadtéri operáit illetően kulcsfontosságú év volt 2010, amikor egy elektronikus hangerősítő rendszert építettek be. Az operaelőadások során egészen addig az időpontig nem használtak semmilyen mikrofont, illetve hangsugárzót.
A tökéletesebb hangzás iránti igény már régóta érzékelhető volt. A szabadtéri rendezvényeknél szokásos akusztikai problémák jelentkeztek; hangzással és frekvenciaveszteséggel kapcsolatos problémák, mindenek előtt az arénában körbefutó teraszokon; olyan problémák, melyeket könnyen meg lehetett oldani az énekhang és hangszerek erősítésével.
A K-array céget, valamint a fesztiválszezon során a műszaki szolgáltatásokat irányító Musical Box Rent produkciós céget kérték fel, hogy az Arénát szereljék fel története legelső hangrendszerével. Gianbattista Zerpelloni, Alessandro Tatini és Mario Di Cola (tervező és hangmérnök, aki szintén részt vett a rendszer megtervezésében) együttesen dolgozták ki az új rendszerrel kapcsolatos elvárásokat: a PA rendszernek áttetsző hangzást kellett biztosítania, növelve a beszédérthetőséget és az apró részletek érzékelhetőségét, anélkül, hogy ez az operaelőadás természetességének a rovására menne.
Így született meg az OS-1: egy olyan kifinomult rendszer, amely képes volt ezt a célt elérni.
A színpad lábánál 128 db K-array KK50 Kobra hangfalat helyeztek el, mindegyiket egy-egy mikrofonhoz (Sennheiser ME36 modell), egy KA1-1 típusú erősítőhöz (az Aréna adottságai szerint testreszabva), továbbá a basszusfrekvenciák visszaadásához 32 db KU36 Rumble ultra-keskeny, nagy-teljesítményű mélynyomókhoz csatlakoztatva: a rendszer a színpad hangfalhoz eső legközelebbi részéről vette a hangot, miközben az atmoszférát és az akusztikát a hangnyomásszint mesterséges növelése nélkül alkotta újra.
„Megpróbáltuk leutánozni, amit Vitruvius (római építész, író és mérnök) alkotott, de napjaink technológiája segítségével. Az eredmény egy olyan hangrendszer, amely hallható, de nem látható: a hangerősítés a hangerő tekintetében nem érzékelhető, csak a beszédérthetőség javul, a színpadról érkező akusztikus hangok áttetsző erősítése révén” – tette hozzá Di Cola.
Most, a diszkrét, DSP-vel programozható K-array hangfal-technológia használatával, a hangszín és a hangirány a színpadon hallható hangzásnak megfelelően hallható – csak annyi erősítést és plusz lefedettséget kap, hogy a hangminőség a színház minden pontján egyforma legyen. Mario a DSP használatával minden egyes hangfalat be tud programozni úgy, hogy az a hanghullámokat a közönség egy pontosan körülhatárolt részéhez küldje, így az aréna minden egyes pontján teljes körűen és természetes rezonanciájában hallható a színpadról érkező hang.
Di Cola – azon számos szakemberhez hasonlóan, akiket a tökéletes hangzás elérése iránti vágy hajt – az idei fesztiválra telepített rendszert olyan módon kívánta tökéletesíteni, hogy a hangerősítés az arénában körbefutó, magasabban elhelyezhető ülőhelyekről is hallható legyen: így a 10 db KP102 Python hangfalat 10 db KK200 rendszerrel és 5 db KA10 erősítővel egészítették ki. 2013 elején a hajlítható Anakonda Kan200 rendszerből is beépítésre került 16 db modul. „Az Anakonda a szó szoros értelmében „rugalmas” megoldást kínál a hang szokatlan helyekre történő eljuttatásához. Bár az amfiteátrum több mint 2000 éves, személyre szabott PA rendszerének a művészetet az avantgárd technológiával kell ötvöznie és az Anakonda a valaha gyártott legelső hajlítható hangfal” – magyarázta Di Cola.
A rendszer egyedülálló és sok szakember elismerését vívta ki.
Francesco Girondini, a Fondazione Arena di Verona igazgatója személyes elégedettségét fejezte ki a hangrendszer kapcsán: „a kezdetektől fogva az volt a cél, hogy az olasz opera-rajongóknak óriási örömet szerezzünk. A K-array hangfalak olyasmit képesek nyújtani, amire azelőtt a lírai színházakban nem tettek kísérletet: egy kültéri arénát teljes egészében valódi színházi hangzással tudnak betölteni.”
A világ klasszikus színházainak világában jelentős eseménynek számító Veronai Lírafesztivál most nagyobb közönséget képes elérni, köszönhetően Alessandro elképzelésének, amely a K‑array hangfalakban öltött testet, valamint di Cola csapatából Paolo Calza-nak és Francesco Penolazzi-nak, illetve a Musical Box Rent cégtől Zerpelloni-nak és Michele Arduini-nak, továbbá közreműködésükért Angelo Cremasco-nak és Massimo Bignotti-nak és végül, de nem utolsósorban az Exhibonak, a K-array olaszországi viszonteladójának.