A Drezdai Állami Operettszínház 2017. március közepe óta a színpad oldalán elhelyezett nagy 19″-os rack-be építve húsz EM 6000 kétcsatornás vevőegységet használ. A felszerelés negyven SK 6000 zsebadót is tartalmaz, melyeket diszkrét megjelenésű Sennheiser MKE 1 csíptetős mikrofonokkal használnak. Van még továbbá nyolc darab Neumann KK 205 szuper-kardioid mikrofonfejjel szerelt SKM 6000 kézimikrofon. A Sennheiser EM 6000 vevőegységek kapcsolási sávszélessége 244 MHz; a Drezdai Állami Operettszínházban az adóegységek a B1–B4 frekvencia-tartományban működnek.Az adóegységek nagyteljesítményű akkupakkjait hat L 6000 töltőegyégben töltik. A BA 60 és BA 61 akkuk töltéséhez a keskeny 19″-os rack-egységek mindegyike négy-négy töltőmodullal van felszerelve, melyek hálózati csatlakozáson keresztül távolról felügyelhetők. A rendszer optimális áttekintését a Sennheiser Wireless Systems Manager (WSM) szoftvere biztosítja: a WSM felhasználói felülete a vezeték nélküli vezérlőpult két képernyőjén, egy további kijelzőfelület pedig az FOH vezérlőpult képernyőjén jelenik meg.
A Sennheiser Digital 6000 rendszerben a rádiófrekvenciák egy négyzethálóban egyszerűen elhelyezhetők, így a rendelkezésre álló spektrum-sávszélesség optimálisan kihasználható. A Sennheiser kifinomult True-bit Diversity technológiája értékeli a vételi jelutak jelminőségét, és problémás RF-környezetben is interferencia mentes átvitelt biztosít.
Az Állami Operettszínház az új Digital 6000 rendszereken túl nyolc csatornát használ vezeték nélküli monitorozáshoz. Négy SR 2050 IEM kétcsatornás adóegység kapcsolódik egy aktív összegzőn keresztül a központi színpadhoz rögzített A 5000-CP körkörösen polarizált antennához.
Kompromisszumoktól mentes hangminőség
„Az audio jelátvitel a színházban teljes mértékben digitális, a színpadon történő A/D átalakítástól kezdve egészen a teljesítményerősítőkig” – magyarázza Clemens Wannemacher vezető hangmérnök, aki két éve felel a Drezdai Állami Operettszínház hangtechnikai részlegéért. Az új Sennheiser Digital 6000 rendszerek ezt az elvet követve digitálisan csatlakoznak AES/EBU csatlakozókon keresztül. Másrészt a vevőegységek analóg kimenetei egy mátrixhoz kapcsolódnak, amelynél az egyes csatornák audio kimeneti jelei fejhallgatóval kényelmesen hallgathatók. A beszédhangok mono összegjele a meglehetősen öreg, mindamellett most is tökéletesen működő Sennheiser M8 professzionális keverőpulton keresztül hallható.
Clemens Wannemacher különösen az esztétikus kivitelű SKM 6000 kézimikrofonokat kedveli: „A mikrofonokat Neumann KK 205 kapszulafejekkel szereltük fel. Ez a kombináció messze lekörözi a színházunkban korábban használt kézimikrofon/kapszula kombinációkat” – erősíti meg a hangtechnikai részleg vezetője.
Drezdában az új Sennheiser Digital 6000 rendszerek egy másik gyártó csupán három éve használt digitális vezeték nélküli rendszerének helyébe léptek. A cserét mindössze pár óra alatt hajtották végre a színházi évad kellős közepén: „Kivettük a 19″-os rack-ből az összes régi berendezést, csatlakoztattuk a Sennheiser rendszereket, és minden rögtön működött” – emlékszik vissza Clemens Wannemacher.A vezető hangmérnök rengeteg egyéb pozitív dolgot is említ az új Digital 6000 rendszerekkel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatairól: „Az akkupakkok használata rendkívül egyszerű. Eddig még sohasem kellett teljesen kihasználnunk a zsebadók esetében a hat órát jóval meghaladó maximális üzemidőt, és a töltők is tökéletesen működnek. A hátralévő akkuélettartam kijelzése megbízhatónak bizonyult, és a WSM szoftver gondoskodik róla, hogy a képernyőn mindig figyelemmel kísérhessük az akku kapacitásának alakulását.”
Wannemacher nem győzi dicsérni a Sennheiser ügyfélközpontú szolgáltatásait: „Nagyon elégedett vagyok a Sennheiser által nyújtott támogatással” – mondja a vezető hangmérnök. „Nemrég vettünk részt a város „Színházak hosszú éjszakája” elnevezésű rendezvényén, és a rendezvény programjaihoz számos további akkupakk használatára volt szükségünk. Az akkupakkok a rendelkezésre álló idő rövidsége ellenére egy röpke konzultációt követően a hétvégére minden gond nélkül megérkeztek hozzánk, és azt gondolom, hogy ez igazán nagyszerű. És a Sennheiser minden más szempontból is mindig segítőkész – az általuk nyújtott támogatás egyedülálló!”
A legmagasabb szintű technológia
A hangosítás nélküli előadások (operettek, operák) esetében a színházi nézőtér átlagos utózengési periódusa 1,4 másodperc. Musicalek esetében a visszhang mozgatható vitorlavásznak, függönyök és felfújható membrán hangelnyelők használatával csökkenthető. A forgószínpad lenyűgöző színpadkép-váltásokat tesz lehetővé. A zenekari árok tágas, kialakítása pedig biztosítja, hogy az összes hangszer nagyon jól hallható legyen a nézőtéren.
Az új színház által használt felszerelést a legjobb minőségű, korszerű hangtechnika teszi teljessé. A Sennheiser Digital 6000 vezeték nélküli rendszerek tökéletes hangzást biztosítanak a nézőtéren, és megbízható partnernek bizonyulnak a helyszín által kínált legkülönbözőbb zenei és színházi előadásokhoz, ami az igényes és vonzó repertoárt tekintve figyelemre méltó teljesítmény.
Sennheiser Digital 6000: biztos, ami biztos
Az Állami Operettszínház – elődeit is beleszámítva – zenés színházként több mint 240 éves múltra tekinthet vissza, társulata pedig az új helyszínen továbbra is szenvedélyes elkötelezettje a zenés színház könnyed, szórakoztató oldalt képviselő darabjainak. „Biztos vagyok benne, hogy Digital 6000 rendszerekkel még ezekben a gyorsan változó időkben is bebiztosítottuk magunkat az elkövetkezendő tíz évre” – mondja Clemens Wannemacher, a vezeték nélküli spektrum folyamatos csökkentésére, valamint pl. az LTE és a DVB-T2 támasztotta kihívásokra gondolva. Nem számít, mit hoz a jövő – a Sennheiser Digital 6000 rendszerek 2017 márciusa óta új távlatokat nyitottak a hangzás nyújtotta élmény tekintetében, és izgalmas zenei pillanatokról gondoskodnak a Drezdai Állami Operettszínház teltházas előadásain.