Bár a hallható hang természetesen analóg, ez nem jelenti azt, hogy le kéne mondanunk a digitális vezeték nélküli mikrofonok nyújtotta előnyökről. Bizonyos esetekben az analógról digitálisra váltás akár perdöntő is lehet. Az alábbiakban felsorakoztatjuk a váltás mellett szóló hat legfontosabb érvet.

1. Jobb és tisztább hangzás.

Bizonyára nem mondunk újat azzal, hogy a digitális rendszereknél nincs szükség kompander (kombinált tömörítés/visszafejtés) használatára. Az analóg vezeték nélküli mikrofonokban az audio jeleket egy kompander tömöríti – az RF-átvitel zajszintje fölé emelve azokat –, hogy azután a vevőben visszafejtve újra az eredeti audio jel jöjjön létre. A zajcsökkentés maga sajnos nem egy zajmentes folyamat – jól kivehető, ahogy a kompander „fújtatva”és „sziszegve” munkálkodik. Egy kompander nélküli digitális rendszer nemcsak a hallgatóközönség számára kínál jobb hangminőséget, hanem a monitorrendszeren keresztül is tisztábban hallhatóvá teszi az ének/hangszer hangját.

2. Az intelligens kapcsolható antenna-diverzitásnak és a hasonlóan varázslatos többi funkciónak köszönhetően a digitális vezeték nélküli rendszerek érezhetően megkönnyítik a munkád.

A vezeték nélküli mikrofonjel-átvitel egyik természetes ellensége a „fading”-nek nevezett jelenség. Ez azt jelenti, hogy miközben a mikrofonjel az egyik helyen erős, a másikon rendkívül gyenge lehet. Utóbbi ott fordulhat elő, ahol a visszaverődő jelek kioltják a vezeték nélküli mikrofon és a hozzá tartozó vevőegység közötti közvetlen jelet. Igazán kritikus helyzetekben egy jó digitális mikrofonrendszer – mint például a Sennheiser Evolution Wireless Digital – kivételes támogatást nyújt abban, hogy folyamatosan „adásban” maradhass: az intelligens kapcsolható antenna-diverzitás, az RF-csatorna EQ, valamint a hibajavító és hibaelrejtő funkció segítségével magabiztosan kivédheted a jelkimaradásokat.

3. A fesztiválok frekvenciamenedzserei nagy örömmel fogadják majd digitális rendszered.

A vezeték nélküli rendszerekkel használható frekvenciaspektrumon sokan osztoznak – nemcsak mikrofonokkal, hanem számos egyéb produkciós eszközzel is –, és egyre csökkenő erőforrásként számolhatunk vele. Fesztiválokon, illetve rendezvényhelyszíneken a frekvenciamenedzser felelős az frekvenciahasználatot érintő ügyek kezeléséért. Ha analóg mikrofonrendszerrel érkezel, az a frekvenciamenedzser számára többletmunkát jelent, mivel ki kell számítania az esetleges „intermodulációs termékeket”. Ezek gyakorlatilag olyan feleslegesen kibocsátott többletjelek, amelyek akkor fordulnak elő, ha a színpadon pl. egyszerre több vezeték nélküli mikrofont használunk. Gondoltad volna, hogy egy 32-csatornás analóg vezeték nélküli rendszer esetlegesen 16 000 intermodulációs terméket, illetve zajforrást is képes létrehozni? Ha például egy nagyobb rendezvényen szűk a rendelkezésre álló frekvenciák köre, előfordulhat, hogy a frekvenciamenedzser nem tudja beilleszteni az analóg eszközöket, és a mozgalmas színpadi show-t egy vezetékes mikrofonnal kell lemenedzselni.

Ezzel szemben egy jó digitális vezeték nélküli mikrofon – mint például a Sennheiser Evolution Wireless Digital – rendkívül meg tudja könnyíteni a frekvenciamenedzser munkáját. Ez a mikrofon csak vivőfrekvenciát bocsát ki – további spektrumot elfoglaló, zavaró intermodulációs termékek nélkül. Az átviteli frekvenciák itt egymástól egyenlő távolságra, egyszerűen egymás mellé helyezhetők – eltérően az analóg vezeték nélküli rendszerektől, ahol a frekvenciamenedzsernek a mikrofonok által kibocsátott intermodulációs frekvenciákkal is számolnia kell. Ezért a digitális vezeték nélküli rendszerekkel frekvenciaspektrumot szabadíthatunk fel, amelyet így további hangkapcsolatokhoz vagy más vezeték nélküli eszközökhöz használhatunk – és a frekvenciamenedzsernek leginkább erre a szabad frekvencia-tartományra van szüksége.

4. A digitális rendszerek beállítása rendkívül egyszerű, egy-egy alkalmazás használatával egyenértékű.

Ha zenekarodban a hangmérnöki feladatokat is magad látod el, tisztában vagy vele, mekkora hercehurcával tud járni, hogy megszólaljon minden. Digitális rendszereknél – így a Sennheiser Evolution Wireless Digital rendszernél is – egy intuitív alkalmazás útmutatását követve csupán néhány műveletet kell elvégezned, és pillanatok alatt készen állsz, hogy indulhasson a show – professzionális TV-UHF frekvenciákon. De vigyázz: zenésztársaid látszólag mágikus képességeid iránti csodálata némileg csökkenhet, amikor megmutatod, milyen egyszerű is ez valójában…

5. Más előadók zavarása nélkül, egyszerűen választhatsz szabad csatornát.

„De miért kéne aggódnom a többi zenész eszközeinek zavarása miatt, ha egyszer szabad az adott frekvencia?” – kérdezhetik egyesek. Az aggodalom tárgya az ún. intermodulációs termék. Leegyszerűsítve: ha több analóg vezeték nélküli mikrofon működik a színpadon, a vezeték nélküli mikrofonok többlet RF-frekvenciát bocsátanak ki – nemcsak a hangátvitelhez választott frekvenciákat. Ugyanez történik, ha egy vezeték nélküli mikrofon túl közel kerül valamely vevőegységhez – pl. egy fülmonitor zsebvevőhöz.

Ezeket a többlet és lényegében haszontalan frekvenciákat nevezzük intermodulációs termékeknek. Ezek zavarhatják a többi vezeték nélküli mikrofont vagy fülmonitort, emellett felfalják a spektrumteret. Az intermodulációs zavar analóg mikrofonok és sajnos számos digitális mikrofon használata esetén is felléphet.

Azonban a korszerű digitális rendszerek némelyike nem bocsát ki intermodulációs termékeket. Ezek közé tartozik a Sennheiser Evolution Wireless Digital rendszer is. Ez nagyban megkönnyíti a zenekar dolgát a következő fellépésnél: a helyszínen dolgozó hangtechnikus, de magad is nyugodtan és egyszerűen választhatsz szabad csatornát. Intermodulációs termékek és interferencia nélkül – egyben értékes spektrumteret is megtakarítva.

6. Túl gyengén vagy túl hangosan szólsz, esetleg gerjedsz? A Sennheiser Evolution Wireless Digital rendszerrel biztosan nem.

Az egyik leginkább alábecsült probléma, amellyel a vezeték nélküli mikrofonrendszerek beállításakor szembesülhetünk, az minden bizonnyal az erősítés. Az erősítés beállításakor meghatározhatjuk a mikrofon érzékenységét. Ha az erősítés túl magasra van állítva, és valaki hangosan üvölt a mikrofonba, a hang szörnyen szól és a mikrofon gerjedni fog. Ha az énekesnek gyengébb a hangja, és az erősítés túl alacsonyra van állítva, a gitárerősítők mellett senki sem hallja… Van egy jó hírünk: a Sennheiser Evolution Wireless Digital bemeneti dinamikatartománya 134 dB – a legtöbb mikrofonkapszula dinamikatartományát is meghaladva –, így a mikrofon a suttogástól a repülőgépmotor bömböléséig mindent az adóegység erősítésének állítása nélkül képes közvetíteni.

Egy jóminőségű digitális vezeték nélküli mikrofonra való áttérés sokféleképpen képes javítani az előadás színvonalát. Ha színpadi zenélésről van szó, olyan mikrofonrendszert válassz, amely megbízható UHF-frekvenciákon működik. További információkat az Evolution Wireless Digital-ról ide kattintva, a Smart Assist alkalmazásról pedig ide kattintva olvashatsz.

A Sennheiser weboldalán a fent felsorolt 6 érv interaktív verzióját is megtekintheted.

Kíváncsi vagy, hogy az EW G4-hez vásárolt mikrofonod, antennád vagy kiegészítőd komptibilis-e az EW-D rendszerrel?

Ezen az oldalon leellenőrizheted.