A február 10-én élőben közvetített 61. Grammy Díjátadón, amely mára a világ elsőszámú zenei díjátadó látványosságává nőtte ki magát, napjaink legkreatívabb és leglenyűgözőbb művészeinek néhány képviselője kápráztatta el előadásával a közönséget, köztük olyan jeles művészek, mint Travis Scott, Brandi Carlile és Shawn Mendes. A Sennheiser és a Neumann – a rendkívül megbízható vezeték nélküli kapcsolat és a kristálytiszta hangzás biztosításával – vitathatatlanul fontos szerepet játszott az esemény sikeres technikai lebonyolításában.

Scott Travis, akit nemrégiben a Super Bowl félidei show-ján láthattunk fellépni a Maroon 5 és Big Boi oldalán, Grammy-jelölt Astroworld című albumáról adott elő egy egyveleget MD 9235 kapszulával szerelt Sennheiser Digital 6000 mikrofonjával. A „Stop Trying to be God” és a „No Bystanders” című dal előadása mind hangzás mind látvány tekintetében hatáskeltő volt, mivel Travis egy közel négy méter magas acélketrecre mászva ugrott a csápoló rajongók közé – miközben mindvégig rappelt a sziklaszilárdan működő MD 9235 dinamikus kapszulába.

Shawn Mendes volt az est második előadója, aki ezúttal Grammy-jelölt „In My Blood” című számát adta elő – egy szólózongorával indítva, majd egy gitárt véve kezébe, végül egy felemelő duettet követően a közönséget is álló tapsolásra késztetve. Mendes énekhangja egy dinamikus, szuper-kardioid MMD 945 kapszulával szerelt Sennheiser SKM 2000 kézimikrofon közvetítésével szépen csengve szárnyalt mind a teremben, mind a közvetített mixben.

A díjátadó ünnepség felénél Brandi Carlile lépett színpadra Grammy-díjas „The Joke” című dalának szenvedélyes interpretációjával. Carlile lenyűgöző énekhangját egy egyedi Neumann KMS 105 kondenzátor mikrofon közvetítette a TV-nézők számára, akik a világ legkülönbözőbb részeiről követték az eseményt. A háromszoros Grammy-díjas Carlile a hosszú közös múltra visszatekintő Phil és Tim Hanseroth társaságában énekelt – akik egy-egy Sennheiser evolution e 935 mikrofont használtak a háttérvokálhoz.

Brandi Carlile egyedi Neumann KMS 105 mikrofonjába énekel a 61. Grammy Díjátadón
(Fotó jogtulajdonosa: Getty Images, Kevin Winter)

Vezető szerepben a Sennheiser Digital 6000 rendszer

Scott Travis az Astroworld című turnéja közben váltott a Sennheiser Digital 6000 rendszerre, és Grammy-előadása során is ezt használta. Justin Hoffmann monitor hangmérnök szerint a Digital 6000 egy vitathatatlan előnnyel rendelkezik: „A vezeték nélküliség világában tapasztalható egyre szigorodó feltételek a digitális megoldások felé orientálnak” – magyarázza. „Számomra az egyetlen dolog, ami igazán számít, az a megbízhatóság, mert ha ezzel baj van, akkor a show-nak annyi. A Digital 6000 rendszerrel igazán kiváló tapasztalataink vannak.”

Bár Shawn Mendes (borítóképen/fotó jogtulajdonosa: Getty Images, Kevin Winter) ezúttal az énekléshez egy Sennheiser 2000-es sorozatú kézimikrofont és egy EM-3732-II vevőegységet használt, a művész már eldöntötte, hogy a jövőben a Digital 6000-es rendszerre vált. „Legfőképp a vezeték nélküli piacon végbemenő változások miatt térünk át a Digital 6000 rendszerre” – mondta Tom Wood, Shawn Mendes FOH hangmérnöke. „A Digital 6000 használatával többé nem jelent problémát a keresztmoduláció és az egység sokkal rugalmasabb.” Mendes monitor hangmérnöke, Mike Flaherty is helyesel: „Lényegében a Digital 6000 megnövelt sávszélessége jelenti a nagy változást, de nagyobb hatótávolságot is biztosít számunkra. A Sennheiser által nyújtott támogatás kiváló és bármerre is turnéztunk a világon, bárhol kipróbálhattuk az egységet. Most már csak egy megfelelő pillanatra várunk, hogy válthassunk.”

A pillanat megragadása

A Grammy produkciók mindig is az énekstílusok széles választékát vonultatták fel, és ez ebben az évben sem volt másképp. Travis Scott a legelső Grammy előadásán egy Sennheiser-t kapott a kezébe és azóta más többé szóba se jöhet: „Az MD 9235 a rapper mikrofonkapszulák kvintesszenciája, mivel szinte semmit sem változik a hangzás, amikor a rapper kétmarokra fogja és mivel a mikrofon a PA hangfalak előtt is igazán kiválóan teljesít” – mondta Hoffmann. „Ha egy énekes szereti kétmarokra fogni a mikrofont, akkor ez a kapszula a tuti, pontosabban az egyetlen választás.” Hoffmann elmondása szerint már öt-hat éve minden művész esetében, akikkel dolgozik, kizárólag Sennheiser eszközöket használ, Scott pedig első hallásra le volt nyűgözve a Digital 6000 mikrofonrendszertől. „Attól a pillanattól kezdve, hogy először a kezébe adtam a mikrofont, Travis hangja úgy szólt, mint a stúdióban.”

Tom Wood FOH hangmérnök szerint a Sennheiser MMD 945 kapszula jól illik Shawn Mendes énekstílusához: „Shawnnak gazdag, erőteljes hangja van és mindannyian egyetértünk abban, hogy az MMD 945 ideális választást jelent. Shown mindig is szerette ezt a mikrofon-érzékenységet és bár gitározni és járkálni fog a színpadon, a gerjedésgátlás kiválóan működik. Hangszín tekintetében a mikrofon pontosan követi az énekes hangjának dinamikai változásait, akár közelről, akár távolabbról énekel.”

Aranytorkú énekesek

Az egyik legemlékezetesebb előadás Brandi Carlile „The Joke” című dala volt, érzelemdús énekkel kísérve, amit az énekesnő lenyűgöző megjelenésű, egyedi, arany színű Neumann KMS 105 mikrofonja közvetített. „Közismert, hogy az énekesnő ezt a mikrofont használja – amikor csak színpadon láthattad, mindig Neumann KMS 105 mikrofonba énekelt” – mondta Sean Quackenbush, Brandi Carlile FOH hangmérnöke. „Egyszerűen tökéletesen illik a hangjához. Amikor csak megpróbálunk áttérni egy másik mikrofonra, végül mindig visszatérünk ehhez. Szeretem és egy tapodtat se teszek nélküle.”

A Grammy előadás közben Quackenbush a felvételen szerette volna a lehető legjobban visszaadni a hang árnyalatait és texturáját, így a szólógitár hangjának rögzítéséhez magával hozta egyik eredeti Sennheiser MD 409 dinamikus mikrofonját. „Ezeket nagyon ritkán használom, de úgy gondoltam, hogy ez a koncert különleges alkalomnak ígérkezik.”

A Sennheiser és a Neumann – a dalok szolgálatában

Travis Scott számára a Sennheiser Digital 6000 kiszámíthatóságot és megbízhatóságot jelent, mivel a technológia mindig úgy működik, ahogyan kell: „Egy olyan nagy volumenű show-n, amilyen ez is, a következetesség jegyében mindig ugyanazt a felszerelést használjuk” – mondta Justin Hoffmann. „Ugyanazt a jelutat, mikrofont, zsebadót satöbbi, mindenben ugyanazt kívánjuk használni. Minden egyes dolgot duplán ellenőrzünk, hogy biztosak legyünk abban, hogy a „főnök” számára minden a helyén van.”

„Bármit is csinálunk, mindig ugyanazt a célt kívánjuk szolgálni – ami nem kevesebb, mint az általunk nyújtható legjobb teljesítmény” – foglalta össze Tom Wood. „A Grammy Díjátadókon mindig van egy kis varázslat a levegőben és vitathatatlanul ez a világ legnagyobb zenei látványossága.”