Bryan Adams Pompeji ősi amfiteátrumában adott szólókoncertet, ott, ahol a Pink Floyd egyszer történelmet írt. Zenekar, effektek és fülmonitor nélkül. Csupán énekhangjára, gitárjára, egy zongorára és a kőfalakra hagyatkozva, melyek immár több mint két évezrede verik vissza fáradhatatlanul a hangokat. Csakis a zene tiszta esszenciája.
Stefan Holtz FOH hangmérnöknek helyben béreltek egy digitális keverőpultot: analóg felszerelésnek vagy komplex jelfeldolgozó rack-eknek semmi nyoma. Stefan azonban, aki két évtizede dolgozik hangmérnökkent a német Die Toten Hosen sztárzenekar és Westernhagen előadóművész (valamint az utóbbi években a Die Ärzte punkzenekar) mellett, nem zavartatta magát. Fő mottója: minden a forrásnál indul.
„Az emberek legszívesebben azt látnák, hogy Bryan mikrofon nélkül énekel előttük” – magyarázta Stefan, aki 2023 óta dolgozik Adamsszel, a Bare Bones koncerteket és a többi zenekari turnét is beleértve. „Abban a pillanatban, amikor meghallják, hogy egy hangmérnök keze is benne van a dologban, a varázslat eltűnik. A technikának láthatatlannak kell lennie.”
Hogyan lehet tehát olyan áttetsző élőhangot létrehozni, amely mégis érzelmekkel teli módon és emlékezetes hatást gyakorolva közvetíti Bryan Adams játékát?

A lecsupaszítás művészete
A Bare Bones nem egy szokványos turné; sokkal inkább egy megismételhetetlen élménysorozat. 2025-ben mindössze öt-hat eseményről beszélhetünk: januárban Róma, majd a Feröer-szigetek, Izland, Skócia és végül júliusban Pompeji. Ezek a koncertek bensőséges beavatások: mintha dalszerzés közben hallanánk Bryan Adams énekhangját, gitárjátékát és időnként a zongorát. „Pontosan így írja a dalokat” – magyarázta Stefan. „Ezt az eredeti és meghitt alkotási folyamatot kívánja megosztani a közönséggel.”
Ezen alkalmakkor a csapat kifejezetten a helyi felszerelésekre hagyatkozik. „A mikrofonokon és a két gitáron kívül szinte semmit sem viszünk magunkkal” – mondta Stefan. A zongorát, a keverőpultot és a PA-rendszert az adott helyszínen biztosítják. Meredeken hangzik? Számára nem: „Gondoskodj a hangforrás megfelelő rögzítéséről, és bármilyen keverőpulton dolgozhatsz.”
A hangforrásnál, vagyis a jelút elején pedig évtizedek óta az egyetlen dolog, ami változatlan: a Neumann mikrofonok.

Amikor az énekhang méltó párjára talál
Bryan Adams és a Neumann.Berlin kapcsolata több évtizedes múltra tekint vissza. A kanadai művész stúdiófelvételeknél 1993-ig egy M 49-es mikrofont használt, majd egy U 87-esre váltott. Koncerteken egy KMS 140-nel kezdte, amit később egy személyre szabott, egyedi gyártású KMS 104-re cserélt.
A következő fejlemény pedig 2025 elejére tehető: ekkor került képbe a KMS 104 Plus. „Kipróbálást követően Bryan, valamint a monitor- és az FOH-hangmérnök is azonnal kijelentették, hogy ez a mikrofon egyértelműen előrelépést jelent” – emlékezett vissza Stefan. „Hatékonyabb szélfogó, kevesebb pop-zaj, és a hangzás is tökéletesen illik Bryan énekhangjához.”
A több évtizedes tapasztalat kifizetődik a színpadon. „Bryan szinte eggyé vált a mikrofonnal” – jegyezte meg Stefan. „Kiismerte a kardioid-iránykarakterisztika minden csínját-bínját, ösztönösen lép hátra vagy fordítja el a fejét, ha kell. Valóban magáévá tette ezt az eszközt.”
Adams a Bare Bones koncerteken szándékosan használ klasszikus monitorládákat a fülmonitor helyett. Ez a választás egyrészt közvetlenebb és meghittebb kapcsolatot, másrészt viszont sajátságos technikai kihívásokat is támaszt. „Időnként nehézséget okoz, hogy egy-egy helyszín akusztikája a monitorhangfalak hangját is a főhangfalakéhoz hasonlóan kezeli” – nyugtázta Stefan. Hiperkardioid iránykarakterisztikájú KMS 105 testvérével ellentétben a KMS 104 Plus egyszerű kardioid iránykarakterisztikája ellenére is remekül kezeli a visszahangokat: „Az a szerencsénk, hogy Bryannek ilyen erős orgánuma van. Egy visszafogottabb énekhangnál nem alkalmaznám ugyanezt” – tette hozzá.

Precizitás a legapróbb részletekig
Stefan a hangversenyzongorához négy MCM 114 rendszert használt: egy ORTF párt a kalapácsok közelében az artikulált és ragyogó hangzás, valamint két további MCM 114-et a hangnyílásoknál a meleg és testes hangzás érdekében.
Stefan számára az MCM rendszer természetes, kiegyensúlyozott hangzásán és fókuszált kardioid iránykarakterisztikáján túl annak rögzítési/pozicionálási lehetőségei és turnébarát tulajdonságai voltak a legfontosabbak: „Az MCM-mel tényleg gyorsan teszem a dolgom. Ami azonban igazán megfogott, az a négy részből álló moduláris felépítés, melynek egyes elemeit külön-külön is tudom cserélni. Ha a kapszulát nedvesség éri, csak a kapszulát kell kicserélnem. Ha a kábel hibásodik meg, csak egy kábelcserére van szükség. Nem kell egy teljesen új mikrofonra váltanom.”
A mágneses rögzítőkkel könnyebb a pozicionálás a zongorán, a mikrofonok sokoldalúsága pedig továbbra is lenyűgöző: „A Die Ärzte zenekarnál kilenc MCM-et használok a dobokon. Az MCM 114 minden hangszeren csodásan működik: legyen az harsona, tuba, akusztikus gitár vagy harmonika. Egy mikrofon, amely mindenhez használható és mindig jól szól.” Sok csíptetős mikrofonnal ellentétben az MCM rendszer lenyűgözően természetes hangzáskarakterrel bír, amely mentes a felső középtartomány jellemzően élesebb visszaadásától.
Adams akusztikus gitárjának hangját egy KM 185 rögzíti; a mikrofon hiperkardioid iránykarakterisztikája a monitorhangfalak hangját elegánsan kívül tartja és a beépített pickuppal karöltve optimális egyensúlyt teremt a közvetlen és a természetesen részletgazdag hangzás között.

A pillanat megragadása
„Egy pompeji koncert rögzítését vétek lenne kihagyni” – viccelődött Stefan az előadás előtt. Így hát a műsort az élő mixével megegyező gondossággal rögzítették. A közönséghang vételéhez Stefan KMR 81 puskamikrofon-párokat és KM 185 mikrofonokat helyezett el a színpad mindkét oldalán. „Ezek a többi opciónál egy fokkal semlegesebb hangzással bírnak” – magyarázta. „A taps tapsnak hangzik, nem hagymasütésnek.
A binaurális élményt egy a színpad előtt elhelyezett KU 100 műfejjel fokozták. Azoknál a nagyobb koncerteknél, ahol Adams fülmonitort használ, a hangtechnikus csapat ezt a jelet a monitormixbe is betáplálja, ami többek között azt a célt is szolgálja, hogy Adams később referenciaként hallgatói szemszögből is belehallgathasson a koncertbe.

És a kör bezárul
Amikor csak lehet, Stefan a monitorhangfalakra is igyekszik kiterjeszteni a Neumann technológiába vetett bizalmát. A londoni Royal Albert Hallban tartott három 2024-es show-t megelőzően egy teljes Neumann KH hangfalarzenállal dolgozott. Bár ezek nem képesek maradéktalanul visszaadni a koncertek PA-rendszerének hangnyomásszintjét, az élményt meggyőzően közvetítik: „A nagyméretű KH 420 monitorhangfalakból és KH 870 mélynyomóból álló összeállítás hihetetlenül részletgazdag hangzást kínálva rendkívül megközelíti az élő élményt.”
Az, hogy a jellánc kritikus összetevőit illetően következetesen a Neumann-technológiára támaszkodik, rendíthetetlen magabiztosságot kölcsönöz Stefan számára: „Megbízható forráseszközeimnek köszönhetően stresszmentesen dolgozhatok, függetlenül attól, hogy épp milyen keverőpulttal, PA-konfigurációval vagy általam nem befolyásolható tényezővel van dolgom.”
Stefan Holtz számára ez egy teljes körfolyamat: ha nagyszerű eredményt akarsz, legyen minden Neumann. Visszatekintve így ítéli meg Pompejiben hozott döntéseit: „Újra pontosan ugyanúgy csinálnánk mindent!”




