Bryan Adams Pompeji ősi amfiteátrumában adott szólókoncertet, ott, ahol a Pink Floyd egyszer történelmet írt. Zenekar, effektek és fülmonitor nélkül. Csupán énekhangjára, gitárjára, egy zongorára és a kőfalakra hagyatkozva, melyek immár több mint két évezrede verik vissza fáradhatatlanul a hangokat. Csakis a zene tiszta esszenciája.

Stefan Holtz FOH hangmérnöknek helyben béreltek egy digitális keverőpultot: analóg felszerelésnek vagy komplex jelfeldolgozó rack-eknek semmi nyoma. Stefan azonban, aki két évtizede dolgozik hangmérnökkent a német Die Toten Hosen sztárzenekar és Westernhagen előadóművész (valamint az utóbbi években a Die Ärzte punkzenekar) mellett, nem zavartatta magát. Fő mottója: minden a forrásnál indul.

„Az emberek legszívesebben azt látnák, hogy Bryan mikrofon nélkül énekel előttük” – magyarázta Stefan, aki 2023 óta dolgozik Adamsszel, a Bare Bones koncerteket és a többi zenekari turnét is beleértve. „Abban a pillanatban, amikor meghallják, hogy egy hangmérnök keze is benne van a dologban, a varázslat eltűnik. A technikának láthatatlannak kell lennie.”

Hogyan lehet tehát olyan áttetsző élőhangot létrehozni, amely mégis érzelmekkel teli módon és emlékezetes hatást gyakorolva közvetíti Bryan Adams játékát?

Az akusztikus gitárhoz használt Neumann KM 185 a gitár beépített hangszedőjével karöltve a közvetlen és természetes hangzás tökéletes egyensúlyáról gondoskodott Fotó: Katarína Orešanská

A lecsupaszítás művészete

A Bare Bones nem egy szokványos turné; sokkal inkább egy megismételhetetlen élménysorozat. 2025-ben mindössze öt-hat eseményről beszélhetünk: januárban Róma, majd a Feröer-szigetek, Izland, Skócia és végül júliusban Pompeji. Ezek a koncertek bensőséges beavatások: mintha dalszerzés közben hallanánk Bryan Adams énekhangját, gitárjátékát és időnként a zongorát. „Pontosan így írja a dalokat” – magyarázta Stefan. „Ezt az eredeti és meghitt alkotási folyamatot kívánja megosztani a közönséggel.”

Ezen alkalmakkor a csapat kifejezetten a helyi felszerelésekre hagyatkozik. „A mikrofonokon és a két gitáron kívül szinte semmit sem viszünk magunkkal” – mondta Stefan. A zongorát, a keverőpultot és a PA-rendszert az adott helyszínen biztosítják. Meredeken hangzik? Számára nem: „Gondoskodj a hangforrás megfelelő rögzítéséről, és bármilyen keverőpulton dolgozhatsz.”

A hangforrásnál, vagyis a jelút elején pedig évtizedek óta az egyetlen dolog, ami változatlan: a Neumann mikrofonok.

Bryan Adams a színpadon a KMS 104 Plus mikrofonnal. Fotó: Katarína Orešanská

Amikor az énekhang méltó párjára talál

Bryan Adams és a Neumann.Berlin kapcsolata több évtizedes múltra tekint vissza. A kanadai művész stúdiófelvételeknél 1993-ig egy M 49-es mikrofont használt, majd egy U 87-esre váltott. Koncerteken egy KMS 140-nel kezdte, amit később egy személyre szabott, egyedi gyártású KMS 104-re cserélt.

A következő fejlemény pedig 2025 elejére tehető: ekkor került képbe a KMS 104 Plus. „Kipróbálást követően Bryan, valamint a monitor- és az FOH-hangmérnök is azonnal kijelentették, hogy ez a mikrofon egyértelműen előrelépést jelent” – emlékezett vissza Stefan. „Hatékonyabb szélfogó, kevesebb pop-zaj, és a hangzás is tökéletesen illik Bryan énekhangjához.”

A több évtizedes tapasztalat kifizetődik a színpadon. „Bryan szinte eggyé vált a mikrofonnal” – jegyezte meg Stefan. „Kiismerte a kardioid-iránykarakterisztika minden csínját-bínját, ösztönösen lép hátra vagy fordítja el a fejét, ha kell. Valóban magáévá tette ezt az eszközt.”

Adams a Bare Bones koncerteken szándékosan használ klasszikus monitorládákat a fülmonitor helyett. Ez a választás egyrészt közvetlenebb és meghittebb kapcsolatot, másrészt viszont sajátságos technikai kihívásokat is támaszt. „Időnként nehézséget okoz, hogy egy-egy helyszín akusztikája a monitorhangfalak hangját is a főhangfalakéhoz hasonlóan kezeli” – nyugtázta Stefan. Hiperkardioid iránykarakterisztikájú KMS 105 testvérével ellentétben a KMS 104 Plus egyszerű kardioid iránykarakterisztikája ellenére is remekül kezeli a visszahangokat: „Az a szerencsénk, hogy Bryannek ilyen erős orgánuma van. Egy visszafogottabb énekhangnál nem alkalmaznám ugyanezt” – tette hozzá.

Négy Neumann MCM 114 mikrofon gondoskodott a zongora hangjának részletgazdag rögzítéséről. Fotó: Stefan Holtz

Precizitás a legapróbb részletekig

Stefan a hangversenyzongorához négy MCM 114 rendszert használt: egy ORTF párt a kalapácsok közelében az artikulált és ragyogó hangzás, valamint két további MCM 114-et a hangnyílásoknál a meleg és testes hangzás érdekében.

Stefan számára az MCM rendszer természetes, kiegyensúlyozott hangzásán és fókuszált kardioid iránykarakterisztikáján túl annak rögzítési/pozicionálási lehetőségei és turnébarát tulajdonságai voltak a legfontosabbak: „Az MCM-mel tényleg gyorsan teszem a dolgom. Ami azonban igazán megfogott, az a négy részből álló moduláris felépítés, melynek egyes elemeit külön-külön is tudom cserélni. Ha a kapszulát nedvesség éri, csak a kapszulát kell kicserélnem. Ha a kábel hibásodik meg, csak egy kábelcserére van szükség. Nem kell egy teljesen új mikrofonra váltanom.”

A mágneses rögzítőkkel könnyebb a pozicionálás a zongorán, a mikrofonok sokoldalúsága pedig továbbra is lenyűgöző: „A Die Ärzte zenekarnál kilenc MCM-et használok a dobokon. Az MCM 114 minden hangszeren csodásan működik: legyen az harsona, tuba, akusztikus gitár vagy harmonika. Egy mikrofon, amely mindenhez használható és mindig jól szól.” Sok csíptetős mikrofonnal ellentétben az MCM rendszer lenyűgözően természetes hangzáskarakterrel bír, amely mentes a felső középtartomány jellemzően élesebb visszaadásától.

Adams akusztikus gitárjának hangját egy KM 185 rögzíti; a mikrofon hiperkardioid iránykarakterisztikája a monitorhangfalak hangját elegánsan kívül tartja és a beépített pickuppal karöltve optimális egyensúlyt teremt a közvetlen és a természetesen részletgazdag hangzás között.

Fotó: Katarína Orešanská

A pillanat megragadása

„Egy pompeji koncert rögzítését vétek lenne kihagyni” – viccelődött Stefan az előadás előtt. Így hát a műsort az élő mixével megegyező gondossággal rögzítették. A közönséghang vételéhez Stefan KMR 81 puskamikrofon-párokat és KM 185 mikrofonokat helyezett el a színpad mindkét oldalán. „Ezek a többi opciónál egy fokkal semlegesebb hangzással bírnak” – magyarázta. „A taps tapsnak hangzik, nem hagymasütésnek.

A binaurális élményt egy a színpad előtt elhelyezett KU 100 műfejjel fokozták. Azoknál a nagyobb koncerteknél, ahol Adams fülmonitort használ, a hangtechnikus csapat ezt a jelet a monitormixbe is betáplálja, ami többek között azt a célt is szolgálja, hogy Adams később referenciaként hallgatói szemszögből is belehallgathasson a koncertbe.

A koncert rögzítésében egy Neumann KU 100 binaurális műfej is közreműködik, így Bryan Adams a közönség szemszögéből is visszahallgathatja azt. Nagyobb koncerteknél, ahol fülmonitort használnak, a műfej jeleit a monitormixbe is betáplálják. Fotó: Stefan Holtz

És a kör bezárul

Amikor csak lehet, Stefan a monitorhangfalakra is igyekszik kiterjeszteni a Neumann technológiába vetett bizalmát. A londoni Royal Albert Hallban tartott három 2024-es show-t megelőzően egy teljes Neumann KH hangfalarzenállal dolgozott. Bár ezek nem képesek maradéktalanul visszaadni a koncertek PA-rendszerének hangnyomásszintjét, az élményt meggyőzően közvetítik: „A nagyméretű KH 420 monitorhangfalakból és KH 870 mélynyomóból álló összeállítás hihetetlenül részletgazdag hangzást kínálva rendkívül megközelíti az élő élményt.”

Az, hogy a jellánc kritikus összetevőit illetően következetesen a Neumann-technológiára támaszkodik, rendíthetetlen magabiztosságot kölcsönöz Stefan számára: „Megbízható forráseszközeimnek köszönhetően stresszmentesen dolgozhatok, függetlenül attól, hogy épp milyen keverőpulttal, PA-konfigurációval vagy általam nem befolyásolható tényezővel van dolgom.”

Stefan Holtz számára ez egy teljes körfolyamat: ha nagyszerű eredményt akarsz, legyen minden Neumann. Visszatekintve így ítéli meg Pompejiben hozott döntéseit: „Újra pontosan ugyanúgy csinálnánk mindent!”

Stefan Holtz FOH-mérnök több mint két évtizede kever élőben a Die Toten Hosen és a Westernhagen koncerteken. És a Die Ärzte zenekar számára is öt éve kezeli már a keverőpultot.