A „The World of Hans Zimmer – an Immersive Symphony. The Theatre Experience” oberhauseni Metronom Színházban megrendezett világpremier előadása lenyűgöző zenei utazásra invitálta a közönséget e kivételes filmzeneszerző művein keresztül. Ezt a Semmel Concerts által bemutatott és a Satis & Fy lélegzetelállító fény-, hang- és színpadtechnikájával színpadra vitt, bombasikerű showt több mint 22 000 rajongó látta a január 23. és március 2. között megtartott 15 teltházas koncert során. Hans Zimmer maga egy életnagyságú, háromdimenziós vetített kép formájában beszélt a közönséghez. Thorben Ströhlein monitor-hangmérnök és Werner Schmidl RF-menedzser egy különleges technikai vendégmegoldást is üdvözölhetett a színfalak mögött: a Sennheiser Specteráját, amely a Spectera Pioneer Program keretében monitor- és vonal/mikrofonjelekkel látta el a zenészek egy részét.
A Pioneer programmal Holger Schwark FOH-hangmérnök vette fel a kapcsolatot, aki Colin Pink és Christian Steinhäuser mellett egyben a Hans Zimmer által rendezett egyedülálló zenei produkció hangtervezője is.
Ennek eredményeként Per Witte egy Spectera bázisállomást és egy tucat kétirányú jeltovábbítást támogató 1,4 GHz-es zseb-adóvevőt hozott magával a januári oberhauseni próbákra – a rendszer Gerhard Spyra, műszaki alkalmazásmérnök által biztosított technikai bevezetésével együtt. „Azt is mondhatnánk, hogy bedobtak minket a mélyvízbe, mert nem maradt túl sok időnk a felkészülésre” – mondta nevetve Ströhlein monitor-hangmérnök. De valójában ez egyáltalán nem jelentett problémát, mert a rendszert viszonylag könnyű volt beállítani.”
A technológia – és az RF-menedzser – debütálása
A Spectera teszthez egy másik figyelemre méltó bemutatkozás is társult, ez volt Werner Schmidl első munkája RF-menedzserként. „Általában az FOH-rendszerért felelek, például Peter Maffay mellett is ez volt sok éven át a dolgom. Természetesen karrierem során időnként a vezeték nélküli rendszerekről is gondoskodnom kellett. RF menedzserként azonban valójában ez az első nagy feladatom. A helyszínen az RF-környezetet Spectera antennával szkenneltem, és a frekvenciák megtalálása egyáltalán nem okozott gondot. Tényleg nagyon egyszerű!”
„És ez a zseb-adóvevőkre is igaz: igazán felhasználóbarát eszközök” – tette hozzá Ströhlein. „Csak be kell helyezned az elemeket és már használhatod is!” a négy DAD antennát közvetlenül a LED függönyöknél helyezték el, amelyek magával ragadó térbeliséget kölcsönöztek a színpadnak, mind a zenészeket, mind a közönséget bevonzva a fények és a videók lenyűgöző világába.
Kétirányú – miért is ne?
Schmidl és Ströhlein először arra gondoltak, hogy a Spectera-t csak fülmonitor-rendszerként használják. „De aztán továbbgondoltuk: miért ne használnánk ki a kétirányú funkciót? Végtére is ez a rendszer által kínált egyik legnagyobb előny” – magyarázta Ströhlein.
Így Schmidl a fülmonitor- és vonal-/mikrofonjelek fogadásához/küldéséhez néhány zenészt (Alexandra Tirsu (hegedű), Malte Winter (basszusgitár), Julien Castanié (gitár) és Saulius Petreikis (fafúvósok)) Spectera zseb-adóvevővel szerelt fel. Voltak, akik a rendszernek csupán a fülmonitor funkcióját használták: Ströhlein monitor-hangmérnök mellett Carla Chamoun és Futurelove Sibanda (énekesek), Mareike Eidemüller és Benjamin Leuschner (ütőhangszerek), Andreas Kurth (dobok) és Christoph Bönecker (billentyűs, harmonikás és a produkció zenei igazgatója). Ströhlein összesen 22 monitormixet kezelt.

Schmidl a Spectera WebUI segítségével végezte el az eszközök beállítását: „Nagyon örültem, mert az iPademet használhattam ehhez. Ráadásul így a számítógépes frissítésekből adódó meghibásodások kockázata is kiküszöbölhető.”
A „Heuréka” élmény
A kétirányú jeltovábbítást kínáló Spectera zseb-adóvevők monitorjel átviteli teljesítménye azonnal lenyűgözte azokat, akik az analóg fülmonitor-rendszerek használatához szoktak. Thorben Ströhlein szavaival: „Nincs zaj, minden elképesztően jól szól, és a fejhallgató hihetetlenül széles hangzásteret kínál. A mikrofonjel is kiváló. Minden pontosan úgy szól, ahogy kell.
A rendszer legfontosabb elemeiről beszélve Schmidl a következőket mondta: „Nagyon tetszik, hogy a szoftveren belül tudom szabályozni a fülmonitorok hangerejét. Volt néhány eset, amikor úgy találtam, hogy a hangerő túl magas, és ezt rögtön korrigálni tudtam. Azt is nagyszerűnek tartom, hogy már nem kell az újabb frekvenciák hozzáadása miatt aggódnom.”
Egy folyamatosan fejlődő ökoszisztéma
A Spectera ökoszisztéma továbbfejlesztésének segítése érdekében Schmidl és Ströhlein értékes visszajelzéseket is adott a Sennheiser csapatának: például a végtelenített forgógombos hangerőszabályzóra vagy a WebUI-ra vonatkozóan, illetve hogy mennyire örülnének egy Cue funkciónak. „Az efféle visszajelzések rendkívül fontosak számunkra, mivel segítségükkel tovább tökéletesíthetjük a rendszert – ami remekül működik a firmware frissítéseken keresztül” – magyarázta Witte. „Pontosan ezért jött létre a Pioneer program, és nagyon hálásak vagyunk a csapatnak az őszinte visszajelzésért.”
Mivel ez egy tesztüzem volt, a Spectera produkciós csapatának a háttérben egy komplett biztonsági tartalékrendszer állt rendelkezésére. De sohasem kellett használniuk, minden előadáson a Specterával dolgoztak. Ströhlein a következőket tette hozzá: „Az analóg rendszereknél sokkal több jelkimaradásom van, a Spectera azonban nagyon megkönnyítette a munkám. Nem fordult például elő a szokásos „valahányszor elfordítom a fejemet, zajt hallok” eset. Ha a zöld fény világít, tudom, hogy minden rendben működik. Így sokkal jobban tudsz dolgozni.”
A monitorrendszerek szakértőjének a kihívást jelentő frekvenciahelyzettel kapcsolatban is volt mondanivalója: „Az USA-ban egy RF menedzsernek nehezebb egy show-t egy adott frekvenciasávon belül lebonyolítani. A Spectera birtokában sokkal nyugodtabban állunk a feladat elé. Természetesen a művészeket is be kell vonni, mert ez a rendszer másképp működik, mint amit eddig ismertek. Az új rendszer helyszükséglete viszont abszolút páratlan – és természetesen az előadók is örülnek, hogy csupán egyetlen zsebeszközre van szükségük.”
Az oberhauseni világpremier
A Semmel Concerts által bemutatott, szemet és fület gyönyörködtető „The World of Hans Zimmer – An Immersive Symphony” című előadás az oberhauseni premiert követően folytatja a világ színpadainak meghódítását. Hans Zimmer egyedülálló filmzenéjének színpadi elemekkel gazdagított megszólaltatása, intimebb és közvetlenebb hangulatot teremtve mély és maradandó élményt szerzett az oberhauseni közönségnek. A tehetséges, ügyes művészeti megoldásokat felvonultató zenészek pedig az előadásba való örömteli belefeledkezésüknek köszönhetően valóban felejthetetlen teljesítményt nyújtottak.
A koncertről szóló élménybeszámolók és vélemények a Semmel Concerts TV youtube csatornán találhatók: https://www.youtube.com/watch?v=Plz6UuZZlxU