Nagy port kavar a berlini Martin-Gropius-Bau egyik kiállítása: David Bowie életét és munkásságát lehet megismerni egy multimédiás kiállítás keretében, amely az egykori határsáv közelében fekvő történelmi épületben kapott helyet, és 2014. augusztus 10-ig tekinthető meg. „David Bowie számos művészeti területen számít úttörőnek, melynek köszönhetően ideális kiállítási téma” – mondja Victoria Broackes, aki kollégája, Geoffrey Marsh oldalán társkurátorként kulcsszerepet játszott a kiállítás megvalósításában, fáradhatatlanul gyűjtve be a kiállítási tárgyakat a legkülönfélébb helyekről. „A hangzást a kiállításokon eddig ismeretlen módon tálaljuk” – magyarázza a Bowie-szakértő a Sennheiser közreműködését kiemelve. Az audio specialista technológiája a multimédiás élmény szerves részét képezi és lehetővé teszi a látogatók számára, hogy belefeledkezzenek ennek a kivételes művésznek a hangzásvilágába.

 

Daniel Sennheiser, a Sennheiser electronic GmbH & Co. KG vezérigazgatója a következőket tette hozzá: „A többhónapos berlini állomásozás Bowie Berlinhez fűződő szoros kapcsolata miatt a kiállítás nemzetközi turnéjának egyik fénypontját jelenti. És a nemzetközi kommunikációs cég, az Avantgarde jóvoltából csaknem 60 új kiállítási tárggyal bővült a Berlini időszaknak szentelt szekció. A kiváló hangzás iránt elkötelezett Sennheiser csapat büszke arra, hogy a látogatók számára közvetlen hozzáférést tud biztosítani ennek a kivételes művésznek az egyedülálló hangzásvilágához, ezáltal hozzájárulva a David Bowie kiállítás sikeréhez.”
Az audiovizuális tárlatvezetés fénypontja egy 3‑dimenziós hangzásinstalláció, amelyben a látogatók Bowie koncertvideókat és egyéb filmanyagokat tekinthetnek meg, miközben rejtett hangfalakon keresztül lenyűgöző térhangzással szóló zene veszi őket körül. A 3D-s élményt történelmi zenei anyagokból hozták létre, melyek sztereó, sőt egyes esetekben csak mono formátumban álltak rendelkezésre. Ezeket a Sennheiser nemzetközi felvételkészítési alkalmazásokért felelős vezetője, Gregor Zielinsky által kifejlesztett upmix algoritmus használatával szólaltatják meg egy 9.1‑es hangfalrendszeren keresztül. „A 3D-s hang egy további vertikális kiterjesztést kap” – mondja a képzett hangmester, a magasan a kiállított tárgyak fölé rögzített négy további hangfalra mutatva, melyek kibővítik az ITU ajánlásával létesített 5.1-es összeállítást.” Az eredmény egy kivételesen nyitott hangzás, amely „a feje búbjától a lába ujjáig” körbeveszi a látogatót és a történelmi zenei felvételek korábban ismeretlen részleteit hozza felszínre – olyan módon, ahogyan még a leglelkesebb rajongók sem hallották a „Jean Genie”-t és a többi Bowie dalt! Az érdeklődők a technikai részleteket elolvashatják online a Sennheiser Blue Stage digitális magazinjában, és egy klipsorozatból is tájékozódhatnak a következő linken keresztül: http://en-de.sennheiser.com/bluestage-magazine-madness-david-bowie-pop-icon-in-3d-sound.
Az érdeklődő vendégeknek Gregor Zielinsky magyarázta el a használt speciális 3D-s technikát egy exkluzív esemény alkalmával. Zielinsky egy 9.1-es összeállítást hozott létre egy vastag szőnyegekkel és hosszú akusztikai függönyökkel előkészített helyiségben – három Neumann KH 310s (front) és két KH 120s (hátsó) hangsugárzót körben elrendezve, az ITU-R BS.775-1 szabványnak megfelelően. A legalacsonyabb frekvenciák visszaadásáért két Neumann KH 870 mélynyomó felelt. Ezek fölé a hangsugárzók fölé két KH 310s (front) és két KH 120s (hátsó) hangsugárzót rögzítettek nagy magasságban, az installáció négy sarkánál, ferdén lefelé a közönségre irányítva azokat. „A megemelésnek közel fele olyan magasnak kell lennie, mint amekkora a hangfalak közötti távolság” – magyarázza.
Gregor Zielinsky a lejátszó-rendszerrel vezeték nélkül kommunikáló iPad használatával tudta előhívni az előre rögzített audio anyagokat, amelyek sztereóban vagy 3D-s hangzással (a felső hangfalak bevonásával) kerültek lejátszásra. A kettő közötti váltásnál feltűnő különbség volt érzékelhető és a jelenlévő audio szakemberekből álló csapat egyhangúlag a 9.1-es lejátszás mellett tette le a voksát – a hagyományos sztereó hangvisszaadásra történő visszalépés olyan kiábrándító volt, hogy számos hallgató még azt is felvetette, hogy esetleg valami baj történhetett a rendszerrel.
A hallgatóság a 9.1-es lejátszás esetén azonnal észlelte a térhangzás jelentős erősödését. Gregor Zielinsky rámutatott, hogy nincs mesterségesen gerjesztett visszhang, csak a felvétel által tartalmazott térinformációk. A sztereó- és a 9.1-es lejátszás jelszintjét egymáshoz igazították – de a többcsatornás lejátszás hangosságszintje jelentősen meghaladta a sztereó hangzáskép hangosságszintjét. A teremben körbesétálva egyértelmű volt, hogy a provizórikusan „Sennheiser 3D“-nek nevezett technológia fókuszpontjának kiterjedése sokkal nagyobb, mint ami egy sztereó vagy 5.1‑es összeállítással elérhető. A háromdimenziós hangvisszaadás előnyeit a bemutató során különféle zenei műfajokból vett példákkal illusztrálták – a klasszikus zenétől kezdve Dianne Reeves és a Pink Floyd dalaiig. Különösképpen egy a formátumra optimalizált, mesterséges hanggenerátorokkal készített felvétel volt meglepő – a lehetőségek hatásos bemutatója igazi „ejha“ faktorként működött!
Hans-Joachim Weymer, a Sennheiser Vertrieb und Service GmbH & Co. KG vezérigazgatója a következőképpen foglalta össze a lényeget: „A Sennheiser csaknem 70 éve jelent egyet a kiválósággal az audio rendszerek területén. Örömmel állítjuk szakértelmünket az egyedi hangzásmegoldások életre hívásának szolgálatába. London, Toronto és São Paulo után a David Bowie kiállítás partnereként újból lehetőségünk nyílik egy csúcsminőségű 3D-s hangzásélménnyel szolgálni. A művész mellett régóta kitartó Toni Visconti szavaival: „Esküszöm, nem tudom, hogyan csinálják. Ez varázslatos számomra Mindenhonnan jön a hang – a fejem fölül, a lábam alól, a jobb vállam mögül, a bal vállam mögül, elölről, oldalról.“”

A berlini kiállítást a nemzetközi kommunikációs cég, az Avantgarde szervezte meg.

A kiállítással és a jegyekkel kapcsolatos további információk a www.davidbowie-berlin.de weboldalon érhetők el.