Az együttműködést és tanulást segítő, csúcstechnológiát képviselő hangrendszerek elsőszámú szaktekintélyeként ismert Sennheiser bejelentette, hogy a Cisco Devices termékcsalád legújabb integrációjának köszönhetően a némítás funkció mostantól szinkronban működik a Cisco rendszerek és a Sennheiser TeamConnect Ceiling...
Az együttműködést és tanulást segítő, csúcstechnológiát képviselő hangrendszerek elsőszámú szaktekintélyeként ismert Sennheiser bejelentette új tanulást támogató LMS (Learning Management System) platformjának elindítását. Az új tanulást támogató platformot azzal a céllal hozták létre, hogy a Sennheiser...
A Neumann audio interfésze, az MT 48, most közel 25%-os kedvezménnyel vásárolgató meg a év végéig, avagy a készlet erejéig. A Neumann ezzel az innovatív termékkel egészítette ki a mikrofonokból, hangszórókból és fejhallgatókból álló portfólióját,...
A Shanghai Media Group (SMG) a kültéri forgatás kihívásaira válaszolva a kiváló hangminőségéről és kiemelkedő megbízhatóságáról ismert EW-DP-t választotta A „Go Fighting! Treasure Walk” egy népszerű kültéri valóságshow, amelyet a Shanghai Media Group (SMG) hívott...
Nagy port kavar a berlini Martin-Gropius-Bau egyik kiállítása: David Bowie életét és munkásságát lehet megismerni egy multimédiás kiállítás keretében, amely az egykori határsáv közelében fekvő történelmi épületben kapott helyet, és 2014. augusztus 10-ig tekinthető meg. „David Bowie számos művészeti területen számít úttörőnek, melynek köszönhetően ideális kiállítási téma” – mondja Victoria Broackes, aki kollégája, Geoffrey Marsh oldalán társkurátorként kulcsszerepet játszott a kiállítás megvalósításában, fáradhatatlanul gyűjtve be a kiállítási tárgyakat a legkülönfélébb helyekről. „A hangzást a kiállításokon eddig ismeretlen módon tálaljuk” – magyarázza a Bowie-szakértő a Sennheiser közreműködését kiemelve. Az audio specialista technológiája a multimédiás élmény szerves részét képezi és lehetővé teszi a látogatók számára, hogy belefeledkezzenek ennek a kivételes művésznek a hangzásvilágába.
Daniel Sennheiser, a Sennheiser electronic GmbH & Co. KG vezérigazgatója a következőket tette hozzá: „A többhónapos berlini állomásozás Bowie Berlinhez fűződő szoros kapcsolata miatt a kiállítás nemzetközi turnéjának egyik fénypontját jelenti. És a nemzetközi kommunikációs cég, az Avantgarde jóvoltából csaknem 60 új kiállítási tárggyal bővült a Berlini időszaknak szentelt szekció. A kiváló hangzás iránt elkötelezett Sennheiser csapat büszke arra, hogy a látogatók számára közvetlen hozzáférést tud biztosítani ennek a kivételes művésznek az egyedülálló hangzásvilágához, ezáltal hozzájárulva a David Bowie kiállítás sikeréhez.”
Az audiovizuális tárlatvezetés fénypontja egy 3‑dimenziós hangzásinstalláció, amelyben a látogatók Bowie koncertvideókat és egyéb filmanyagokat tekinthetnek meg, miközben rejtett hangfalakon keresztül lenyűgöző térhangzással szóló zene veszi őket körül. A 3D-s élményt történelmi zenei anyagokból hozták létre, melyek sztereó, sőt egyes esetekben csak mono formátumban álltak rendelkezésre. Ezeket a Sennheiser nemzetközi felvételkészítési alkalmazásokért felelős vezetője, Gregor Zielinsky által kifejlesztett upmix algoritmus használatával szólaltatják meg egy 9.1‑es hangfalrendszeren keresztül. „A 3D-s hang egy további vertikális kiterjesztést kap” – mondja a képzett hangmester, a magasan a kiállított tárgyak fölé rögzített négy további hangfalra mutatva, melyek kibővítik az ITU ajánlásával létesített 5.1-es összeállítást.” Az eredmény egy kivételesen nyitott hangzás, amely „a feje búbjától a lába ujjáig” körbeveszi a látogatót és a történelmi zenei felvételek korábban ismeretlen részleteit hozza felszínre – olyan módon, ahogyan még a leglelkesebb rajongók sem hallották a „Jean Genie”-t és a többi Bowie dalt! Az érdeklődők a technikai részleteket elolvashatják online a Sennheiser Blue Stage digitális magazinjában, és egy klipsorozatból is tájékozódhatnak a következő linken keresztül: http://en-de.sennheiser.com/bluestage-magazine-madness-david-bowie-pop-icon-in-3d-sound.
Az érdeklődő vendégeknek Gregor Zielinsky magyarázta el a használt speciális 3D-s technikát egy exkluzív esemény alkalmával. Zielinsky egy 9.1-es összeállítást hozott létre egy vastag szőnyegekkel és hosszú akusztikai függönyökkel előkészített helyiségben – három Neumann KH 310s (front) és két KH 120s (hátsó) hangsugárzót körben elrendezve, az ITU-R BS.775-1 szabványnak megfelelően. A legalacsonyabb frekvenciák visszaadásáért két Neumann KH 870 mélynyomó felelt. Ezek fölé a hangsugárzók fölé két KH 310s (front) és két KH 120s (hátsó) hangsugárzót rögzítettek nagy magasságban, az installáció négy sarkánál, ferdén lefelé a közönségre irányítva azokat. „A megemelésnek közel fele olyan magasnak kell lennie, mint amekkora a hangfalak közötti távolság” – magyarázza.
Gregor Zielinsky a lejátszó-rendszerrel vezeték nélkül kommunikáló iPad használatával tudta előhívni az előre rögzített audio anyagokat, amelyek sztereóban vagy 3D-s hangzással (a felső hangfalak bevonásával) kerültek lejátszásra. A kettő közötti váltásnál feltűnő különbség volt érzékelhető és a jelenlévő audio szakemberekből álló csapat egyhangúlag a 9.1-es lejátszás mellett tette le a voksát – a hagyományos sztereó hangvisszaadásra történő visszalépés olyan kiábrándító volt, hogy számos hallgató még azt is felvetette, hogy esetleg valami baj történhetett a rendszerrel.
A hallgatóság a 9.1-es lejátszás esetén azonnal észlelte a térhangzás jelentős erősödését. Gregor Zielinsky rámutatott, hogy nincs mesterségesen gerjesztett visszhang, csak a felvétel által tartalmazott térinformációk. A sztereó- és a 9.1-es lejátszás jelszintjét egymáshoz igazították – de a többcsatornás lejátszás hangosságszintje jelentősen meghaladta a sztereó hangzáskép hangosságszintjét. A teremben körbesétálva egyértelmű volt, hogy a provizórikusan „Sennheiser 3D“-nek nevezett technológia fókuszpontjának kiterjedése sokkal nagyobb, mint ami egy sztereó vagy 5.1‑es összeállítással elérhető. A háromdimenziós hangvisszaadás előnyeit a bemutató során különféle zenei műfajokból vett példákkal illusztrálták – a klasszikus zenétől kezdve Dianne Reeves és a Pink Floyd dalaiig. Különösképpen egy a formátumra optimalizált, mesterséges hanggenerátorokkal készített felvétel volt meglepő – a lehetőségek hatásos bemutatója igazi „ejha“ faktorként működött!
Hans-Joachim Weymer, a Sennheiser Vertrieb und Service GmbH & Co. KG vezérigazgatója a következőképpen foglalta össze a lényeget: „A Sennheiser csaknem 70 éve jelent egyet a kiválósággal az audio rendszerek területén. Örömmel állítjuk szakértelmünket az egyedi hangzásmegoldások életre hívásának szolgálatába. London, Toronto és São Paulo után a David Bowie kiállítás partnereként újból lehetőségünk nyílik egy csúcsminőségű 3D-s hangzásélménnyel szolgálni. A művész mellett régóta kitartó Toni Visconti szavaival: „Esküszöm, nem tudom, hogyan csinálják. Ez varázslatos számomra Mindenhonnan jön a hang – a fejem fölül, a lábam alól, a jobb vállam mögül, a bal vállam mögül, elölről, oldalról.“”
A berlini kiállítást a nemzetközi kommunikációs cég, az Avantgarde szervezte meg.
A kiállítással és a jegyekkel kapcsolatos további információk a www.davidbowie-berlin.de weboldalon érhetők el.