Az idei ACM (Academy of Country Music) díjátadón nemcsak a színpadon fellépő művészek szolgáltak újdonságokkal. A The Star kampusz Ford Center arénájában felállított színpad kulisszái mögött a Sennheiser saját új vezeték nélküli RF-technológiáját, egyben a világ első szélessávú, kétirányú vezeték nélküli ökoszisztémáját, a Specterát vetette tesztelés alá. Miközben a Spectera RF-tesztelése zajlott, a színpadon fellépő Backstreet Boys, valamint Blake Shelton és Kelsea Ballerini produkcióját MD 9235 és MMD 935 kapszulákkal szerelt Digital 6000 vezeték nélküli rendszerek segítségével közvetítették az eseménybe 2025. május 8-án bekapcsolódó többmillió néző számára.
Stephen Vaughn, a Soundtronics RF-koordinátora volt az a hangmérnök, aki a zsúfolt RF-spektrumáról és embert próbáló körülményeiről ismert élő díjkiosztó eseményen a Spectera első nagyszabású próbaüzemének lefolytatását kapta feladatul. Vaughn bevallása szerint eleinte óvatos volt. – Őszintén szólva egy kicsit hezitáltam. Tekintettel arra, hogy egy élő show-val volt dolgunk, a megfelelő működés biztosítása érdekében a szabad frekvenciák közül már számosat lefoglaltam. Így a Spectera rendszert egy meglehetősen zajos DTV spektrumban kellett elhelyeznem. Teljesítmény tekintetében nem vártam sokat, főként azért, mert nem tudtam médiaátalakítót használni, így minden szükséges helyre antennát kitenni. Meglepetésemre azonban a rendszer a színpadon és a nézőtéren is jól teljesített.”

Bár a tesztelés a próbák idejére és a stáb részvételére korlátozódott, Vaughn csapata így is megtalálta a módját, hogy szigorúan átvizsgálja a rendszert. A valós felhasználás szimulálásához a vezérlőszámítógép Dante-kapcsolatán keresztül streameltek zenét, majd több zsebeszközt kiosztva járkáltak az aréna területén. „Nem tapasztaltunk jelkimaradást – csupán a lefedni kívánt területen kívül észleltünk néhány kisebb problémát. Azaz összességében lenyűgözően teljesített” – emlékezett vissza Vaughn.
A szélessávú Spectera lehetővé teszi, hogy a fülmonitorok és a mikrofonok ugyanazt a TV-csatornát használják, az összes zseb-adóvevőt automatikusan koordinálva. A rendszer folyamatosan érzékeli az RF-környezetet és alkalmazkodik hozzá, így a mérnököknek nem kell a számításokkal bajlódniuk, vagy aggódniuk a helyi interferencia miatt. „A zajszint -80 dBm körül volt. A rendszer egyik nagyszerű funkciója, hogy jeltovábbítás közben méri a zajszintet, így láthatod, mivel van dolgod” – jegyezte meg Vaughn.
Zsúfolt spektrum, tiszta hangzás
Vaughn számára az volt a legmeglepőbb, hogy a Spectera még az RF-mérnökök által „zsúfolt spektrumnak” tekintett tartományban is megbízhatóan működött — ez azokat a csatornákat jelenti, melyeket a kulcsfontosságú átviteli jelek esetén jellemzően elkerülnek. „A legnagyobb meglepetés a rendszer DTV-spektrumban nyújtott teljesítménye volt — különösen ezen a szinten” – mondta. „Nagyszerű, hogy az eszköz szabadon használható, anélkül, hogy jelkimaradástól vagy interferenciától kéne tartanunk.”
A hangstáb a kiosztott zseb-adóvevő egységeket az aréna egész területén tesztelte és a rendszer szkennelési és monitorfunkciói kiválónak bizonyultak. „Meg akartam bizonyosodni arról, hogy a rendszer képes mindent valós időben kezelni — az összes egységet egyidejűleg szkennelni és működtetni, bárminemű hiba vagy adatütközés nélkül. A rendszer használói közül mindenkit lenyűgözött annak teljesítménye és hangminősége.”
Az RF-szakértő Vaughn a rendszer hangkapcsolati üzemmódjai közül kettővel kísérletezett: Live Ultra Low Latency és Live Low Latency. A kezelők 11 hangkapcsolati üzemmód közül választhatnak, annak megfelelően, hogy az egyes produkciók milyen hangminőséget, késleltetési időt, csatornaszámot és hatótávolságot igényelnek. A 0,7 milliszekundumos késleltetésnek köszönhetően az előadók tiszta, azonnali hangátvitelt tapasztalhatnak, ami kulcsfontosságú élő környezetben.
„Egyik üzemmódban sem tapasztaltunk jelkimaradást vagy torz hangot — kivéve, ha az antennáktól nagyon messze voltunk vagy valami akadályozta a szabad rálátást” – mondta Vaughn. „Bár a teljesítményromlás akkor is minimális volt. És ez egy egyszerűen orvosolható probléma – egy egyszerű antenna-áthelyezéssel vagy -hozzáadással megoldható. Technikusként és RF-szolgáltatóként az a legfontosabb feladatunk, hogy az antenna-elhelyezés pontosításával javítani tudjuk a teljesítményt.”
Kompakt, rugalmasan használható rendszer modern show-műsorokhoz
A szélessávú Spectera 1U méretű, rack-be szerelhető bázisállomása redundáns tápellátással és hálózattal (Dante, opcionális MADI) is rendelkezik. „Az 1 bázisállomásos működési elv rendkívül leegyszerűsíti a dolgunk. Csak elhelyezem a rack tetején, és kész. A többi RF-rendszeremnél általában nagyterjedelmű felszerelésre van szükségem — jellemzően egy 32 férőhelyes dupla rack-re… A Spectera esetében azonban egyetlen rack-férőhely is elegendő. Ennyi. Elképesztő ez a kompakt méret” – osztotta meg tapasztalatait Vaughn. A Spectera a kivételes távvezérlési és felügyeleti lehetőségeket kínáló, intuitív LinkDesk asztali szoftverfelületen vagy a Spectera böngészőalapú WebUI felületén keresztül kezelhető, ahol a felhasználók laptopról, tabletről vagy telefonról is állíthatják a monitorhangerőt, a hangszinteket vagy az eszköz státuszát.
A jövőt illetően Vaughn szerint a Spectera szkennelési és spektrumelemzési funkciói megkönnyíthetik a RF-koordinátorok életét, különösen turnézó produkciók esetén. „Az effajta rugalmasan kezelhető megoldások létfontosságúak. A rendszer használatával kapcsolatos tanácsom: teljes mértékben használjátok ki a rendszer által kínált összes funkciót.”
Sennheiser hangzás az ACM Awards színpadán
Miközben a színfalak mögött a Spectera tesztelése folyt, az MD 9235 és MMD 935 kapszulákkal szerelt Digital 6000 vezeték nélküli rendszer a Ford Center közönsége, valamint a közvetítésbe bekapcsolódó több millió néző számára gondoskodott a megfelelő hangzásról.
Az élőkoncerteken és élőközvetítéseken edződött Backstreet Boys számára egyértelműen a megbízhatóság és a tiszta hangzás volt a legfontosabb szempont. James McCullagh FOH-hangmérnök szavaival: „A Sennheiser 6000-es mikrofonok fantasztikusak. Az évek során számos különböző kapszulát kipróbáltunk, és mind az öt énekhang esetében az MD 9235 kapszula gondoskodott a legtermészetesebb hangvisszaadásról. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a mikrofonok között nem lép fel intermoduláció, magától értetődő a választás. Mindig megtiszteltetés számunkra az ACM díjátadókon való közreműködés, és ez most sem volt másképp — újabb lehetőség, hogy felcsendülhessenek a jellegzetes énekszólamok.”

Kelsea Ballerini hangtechnikusai is a rendszer magabiztos, következetes teljesítményét és kiváló énekhang közvetítő jellegét emelték ki, melyek alapvető jellemzők egy ilyen fontos estén. „A 6000-es sorozat mindig jól teljesít. A turnéktól a díjkiosztókig mindenhová ezt a rendszert visszük magunkkal, és mindig nagyszerűen működik” – magyarázta Chris Diener FOH-hangmérnök. „A 9235-ös kapszula tökéletesen illik Kelsea énekhangjához, és a show-k alkalmával is pozitív visszajelzéseket kaptunk az énekhang frekvenciaválaszát illetően.”
Blake Shelton stábja is ugyanerre a kihívásokkal teli környezetben is megbízhatóan működő rendszerre támaszkodott, annyi különbséggel, hogy a kapszulaválasztást az énekes jellegzetes hangjához igazították. „A 2025-ös ACM Awards alkalmával a 6000-es kézimikrofont a Blake énekhangjához legjobban illeszkedő MMD 935-ös kapszulával szereltük — ez az összeállítás kölcsönzi számára azt az erőteljes, jelenléttel teli hangzást, amit keresünk, miközben a monitorládák is kiválóan teljesítenek, magasfokú gerjedésgátlással” – mondta Brad Baisley monitor-hangmérnök. „Fentieken kívül a Sennheiser dinamikus Evolution mikrofonarzenálját, a dobokon pedig a Neumann KM 185 kondenzátormikrofonját is bevetettük, melyek az egész este folyamán állandó, megbízható teljesítményről gondoskodtak. A Sennheiser eszközök továbbra is pontosan azt nyújtják, amire egy ilyen nagyszabású show során szükségünk van.”
Az élő produkciók jövője
Vaughn és csapata számára meggyőző volt a Spectera teljesítménye, melyet az ACM Awards-on lefolytatott első igazi tesztelés során nyújtott: „Az egységek még a zsúfolt frekvenciaspektrumban is hibátlanul működtek. Így magabiztosan végezhetem a munkám. Könnyedén azt mondhatom: „Hozd csak magaddal – a spektrumon belül bárhol találunk neki helyet”, és biztosan jól működik. Az élő produkciók jövőjét tekintve ez egy igazán nagy dolog. Úgy tűnik, hogy a Spectera tényleg egy fontos eszköz szerepét tölti be a jövőben.”