Blake Shelton performs onstage at the 60th Academy Of Country Music Awards held at the Ford Center at The Star on May 08, 2025 in Frisco, Texas. (Photo by Rich Polk/Penske Media via Getty Images)

Az idei ACM (Academy of Country Music) díjátadón nemcsak a színpadon fellépő művészek szolgáltak újdonságokkal. A The Star kampusz Ford Center arénájában felállított színpad kulisszái mögött a Sennheiser saját új vezeték nélküli RF-technológiáját, egyben a világ első szélessávú, kétirányú vezeték nélküli ökoszisztémáját, a Specterát vetette tesztelés alá. Miközben a Spectera RF-tesztelése zajlott, a színpadon fellépő Backstreet Boys, valamint Blake Shelton és Kelsea Ballerini produkcióját MD 9235 és MMD 935 kapszulákkal szerelt Digital 6000 vezeték nélküli rendszerek segítségével közvetítették az eseménybe 2025. május 8-án bekapcsolódó többmillió néző számára.

Stephen Vaughn, a Soundtronics RF-koordinátora volt az a hangmérnök, aki a zsúfolt RF-spektrumáról és embert próbáló körülményeiről ismert élő díjkiosztó eseményen a Spectera első nagyszabású próbaüzemének lefolytatását kapta feladatul. Vaughn bevallása szerint eleinte óvatos volt. – Őszintén szólva egy kicsit hezitáltam. Tekintettel arra, hogy egy élő show-val volt dolgunk, a megfelelő működés biztosítása érdekében a szabad frekvenciák közül már számosat lefoglaltam. Így a Spectera rendszert egy meglehetősen zajos DTV spektrumban kellett elhelyeznem. Teljesítmény tekintetében nem vártam sokat, főként azért, mert nem tudtam médiaátalakítót használni, így minden szükséges helyre antennát kitenni. Meglepetésemre azonban a rendszer a színpadon és a nézőtéren is jól teljesített.”

A Sennheiser Spectera rendszere az ACM Awards-on a színfalak mögött a Soundtronics által végzett sikeres RF-tesztelés

Bár a tesztelés a próbák idejére és a stáb részvételére korlátozódott, Vaughn csapata így is megtalálta a módját, hogy szigorúan átvizsgálja a rendszert. A valós felhasználás szimulálásához a vezérlőszámítógép Dante-kapcsolatán keresztül streameltek zenét, majd több zsebeszközt kiosztva járkáltak az aréna területén. „Nem tapasztaltunk jelkimaradást – csupán a lefedni kívánt területen kívül észleltünk néhány kisebb problémát. Azaz összességében lenyűgözően teljesített” – emlékezett vissza Vaughn.

A szélessávú Spectera lehetővé teszi, hogy a fülmonitorok és a mikrofonok ugyanazt a TV-csatornát használják, az összes zseb-adóvevőt automatikusan koordinálva. A rendszer folyamatosan érzékeli az RF-környezetet és alkalmazkodik hozzá, így a mérnököknek nem kell a számításokkal bajlódniuk, vagy aggódniuk a helyi interferencia miatt. „A zajszint -80 dBm körül volt. A rendszer egyik nagyszerű funkciója, hogy jeltovábbítás közben méri a zajszintet, így láthatod, mivel van dolgod” – jegyezte meg Vaughn.

Zsúfolt spektrum, tiszta hangzás

Vaughn számára az volt a legmeglepőbb, hogy a Spectera még az RF-mérnökök által „zsúfolt spektrumnak” tekintett tartományban is megbízhatóan működött — ez azokat a csatornákat jelenti, melyeket a kulcsfontosságú átviteli jelek esetén jellemzően elkerülnek. „A legnagyobb meglepetés a rendszer DTV-spektrumban nyújtott teljesítménye volt — különösen ezen a szinten” – mondta. „Nagyszerű, hogy az eszköz szabadon használható, anélkül, hogy jelkimaradástól vagy interferenciától kéne tartanunk.”

A hangstáb a kiosztott zseb-adóvevő egységeket az aréna egész területén tesztelte és a rendszer szkennelési és monitorfunkciói kiválónak bizonyultak. „Meg akartam bizonyosodni arról, hogy a rendszer képes mindent valós időben kezelni — az összes egységet egyidejűleg szkennelni és működtetni, bárminemű hiba vagy adatütközés nélkül. A rendszer használói közül mindenkit lenyűgözött annak teljesítménye és hangminősége.”

Az RF-szakértő Vaughn a rendszer hangkapcsolati üzemmódjai közül kettővel kísérletezett: Live Ultra Low Latency és Live Low Latency. A kezelők 11 hangkapcsolati üzemmód közül választhatnak, annak megfelelően, hogy az egyes produkciók milyen hangminőséget, késleltetési időt, csatornaszámot és hatótávolságot igényelnek. A 0,7 milliszekundumos késleltetésnek köszönhetően az előadók tiszta, azonnali hangátvitelt tapasztalhatnak, ami kulcsfontosságú élő környezetben.

„Egyik üzemmódban sem tapasztaltunk jelkimaradást vagy torz hangot — kivéve, ha az antennáktól nagyon messze voltunk vagy valami akadályozta a szabad rálátást” – mondta Vaughn. „Bár a teljesítményromlás akkor is minimális volt. És ez egy egyszerűen orvosolható probléma – egy egyszerű antenna-áthelyezéssel vagy -hozzáadással megoldható. Technikusként és RF-szolgáltatóként az a legfontosabb feladatunk, hogy az antenna-elhelyezés pontosításával javítani tudjuk a teljesítményt.”

Kompakt, rugalmasan használható rendszer modern show-műsorokhoz

A szélessávú Spectera 1U méretű, rack-be szerelhető bázisállomása redundáns tápellátással és hálózattal (Dante, opcionális MADI) is rendelkezik. „Az 1 bázisállomásos működési elv rendkívül leegyszerűsíti a dolgunk. Csak elhelyezem a rack tetején, és kész. A többi RF-rendszeremnél általában nagyterjedelmű felszerelésre van szükségem — jellemzően egy 32 férőhelyes dupla rack-re… A Spectera esetében azonban egyetlen rack-férőhely is elegendő. Ennyi. Elképesztő ez a kompakt méret” – osztotta meg tapasztalatait Vaughn. A Spectera a kivételes távvezérlési és felügyeleti lehetőségeket kínáló, intuitív LinkDesk asztali szoftverfelületen vagy a Spectera böngészőalapú WebUI felületén keresztül kezelhető, ahol a felhasználók laptopról, tabletről vagy telefonról is állíthatják a monitorhangerőt, a hangszinteket vagy az eszköz státuszát.

A jövőt illetően Vaughn szerint a Spectera szkennelési és spektrumelemzési funkciói megkönnyíthetik a RF-koordinátorok életét, különösen turnézó produkciók esetén. „Az effajta rugalmasan kezelhető megoldások létfontosságúak. A rendszer használatával kapcsolatos tanácsom: teljes mértékben használjátok ki a rendszer által kínált összes funkciót.”

Sennheiser hangzás az ACM Awards színpadán

Miközben a színfalak mögött a Spectera tesztelése folyt, az MD 9235 és MMD 935 kapszulákkal szerelt Digital 6000 vezeték nélküli rendszer a Ford Center közönsége, valamint a közvetítésbe bekapcsolódó több millió néző számára gondoskodott a megfelelő hangzásról.

Az élőkoncerteken és élőközvetítéseken edződött Backstreet Boys számára egyértelműen a megbízhatóság és a tiszta hangzás volt a legfontosabb szempont. James McCullagh FOH-hangmérnök szavaival: „A Sennheiser 6000-es mikrofonok fantasztikusak. Az évek során számos különböző kapszulát kipróbáltunk, és mind az öt énekhang esetében az MD 9235 kapszula gondoskodott a legtermészetesebb hangvisszaadásról. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a mikrofonok között nem lép fel intermoduláció, magától értetődő a választás. Mindig megtiszteltetés számunkra az ACM díjátadókon való közreműködés, és ez most sem volt másképp — újabb lehetőség, hogy felcsendülhessenek a jellegzetes énekszólamok.”

Chris Newsom monitor-hangmérnök Kelsea Ballerini MD 9235 kapszulával szerelt Digital 6000 vezeték nélküli mikrofonjával a kezében

Kelsea Ballerini hangtechnikusai is a rendszer magabiztos, következetes teljesítményét és kiváló énekhang közvetítő jellegét emelték ki, melyek alapvető jellemzők egy ilyen fontos estén. „A 6000-es sorozat mindig jól teljesít. A turnéktól a díjkiosztókig mindenhová ezt a rendszert visszük magunkkal, és mindig nagyszerűen működik” – magyarázta Chris Diener FOH-hangmérnök. „A 9235-ös kapszula tökéletesen illik Kelsea énekhangjához, és a show-k alkalmával is pozitív visszajelzéseket kaptunk az énekhang frekvenciaválaszát illetően.”

Blake Shelton stábja is ugyanerre a kihívásokkal teli környezetben is megbízhatóan működő rendszerre támaszkodott, annyi különbséggel, hogy a kapszulaválasztást az énekes jellegzetes hangjához igazították. „A 2025-ös ACM Awards alkalmával a 6000-es kézimikrofont a Blake énekhangjához legjobban illeszkedő MMD 935-ös kapszulával szereltük — ez az összeállítás kölcsönzi számára azt az erőteljes, jelenléttel teli hangzást, amit keresünk, miközben a monitorládák is kiválóan teljesítenek, magasfokú gerjedésgátlással” – mondta Brad Baisley monitor-hangmérnök. „Fentieken kívül a Sennheiser dinamikus Evolution mikrofonarzenálját, a dobokon pedig a Neumann KM 185 kondenzátormikrofonját is bevetettük, melyek az egész este folyamán állandó, megbízható teljesítményről gondoskodtak. A Sennheiser eszközök továbbra is pontosan azt nyújtják, amire egy ilyen nagyszabású show során szükségünk van.”

Az élő produkciók jövője

Vaughn és csapata számára meggyőző volt a Spectera teljesítménye, melyet az ACM Awards-on lefolytatott első igazi tesztelés során nyújtott: „Az egységek még a zsúfolt frekvenciaspektrumban is hibátlanul működtek. Így magabiztosan végezhetem a munkám. Könnyedén azt mondhatom: „Hozd csak magaddal – a spektrumon belül bárhol találunk neki helyet”, és biztosan jól működik. Az élő produkciók jövőjét tekintve ez egy igazán nagy dolog. Úgy tűnik, hogy a Spectera tényleg egy fontos eszköz szerepét tölti be a jövőben.”