Weboldalunk megújult 

Az LTE okostelefonok 2012 őszi megjelenése nagy felbolydulást okozott a hangmérnökök körében. Az új telefonkagylókra vonatkozó szabvány szerint ezek az eszközök 1800 MHz-en továbbítják a jeleket, egy olyan sávban, amelyet a vezeték nélküli 1G8 mikrofonok is használnak. A mérnökök azon tanakodtak, hogy nem akadályozza-e ez majd a mikrofonok működését, vagy a legrosszabb esetben az énekes hangja helyett nem az interferencia okozta zaj szól-e majd a PA rendszeren keresztül? Ezek a félelmek szerencsére alaptalannak bizonyultak: az LTE tartományon belül 5 MHz-es biztonsági távolság van a mobil rádiós alkalmazások és a vezeték nélküli mikrofonok által használt sáv között. Így is érdemes azonban közelebbről megvizsgálni az 1800 MHz körüli spektrumot, melynek egy részét Európa számos országában a vezeték nélküli audio átvitel számára jelöltek ki.

A 4G-s (negyedik generációs) mobileszközök előhírnökeként az utóbbi néhány hónapban kezdtek napvilágot látni az első LTE (Long Term Evolution) szabványon alapuló mobilhálózatok. Amikor működésbe hozták az első LTE1800-as adóegységeket, akkor azok csak egy 15 MHz-es sávszélességet használtak az 1805-1820 MHz-es tartományon belül. Mindamellett azóta számos adóegységet alakítottak 20 MHz-es sávszélességűvé, melyek az 1820-1825 MHz-es frekvenciákat is használják. Az LTE által használt frekvencia-tartományok közül számos európai ország szabályozó hatósága jelölt ki a vezeték nélküli mikrofonok által – néhány országban akár engedély nélkül is – használható tartományt.

Vezeték nélküli evolution ew 100 G3-G8

A Sennheiser volt az első gyártó, aki 2011-ben olyan mikrofonrendszereket vezetett be, melyek képesek voltak ebben a tartományban működni. A vezeték nélküli evolution ew 100 G3-1G8 rendszerek az 1785-1800 MHz-es tartományban működnek; annak érdekében, hogy az átvitel interferenciamentes legyen, az LTE adóegységek tartományának széleinél 5 MHz-es biztonsági távolságot tartanak.

ew_100_935_g3_1g8_rendszer.jpg

„Az 1800 MHz-es rendszerekkel tehermentesítjük az UHF tartományt” – magyarázta Martin Fischer, a Sennheiser termékmenedzsere. „Az 1785-1800 MHz-es frekvencia-tartományt kifejezetten az audio jeltovábbítás számára jelölték ki, ami azt jelenti, hogy a felhasználóknak nem kell többé rendszereiket az elsődleges felhasználók előtérbe helyezésével tervezniük, vagy gondosan keresgetniük a TV-csatornák közötti szabad réseket. Ráadásul a sáv egyes európai országokban engedély-mentesen használható, így nem terhelik a felhasználót utólagos költségek.”

Az ew 100 G3-1G8 sorozat tizenkét csatorna párhuzamos működtetését teszi lehetővé. A 20 csatorna-bank mindegyikében 12 kompatibilis frekvencia-program található, valamint egy további felhasználói bank, amely 10 kHz-es lépésekben szabadon programozható. Az új rendszerek 10 mW-os RF átviteli teljesítménnyel rendelkeznek; hatótávolságuk körülbelül megfelel az azonos RF átviteli teljesítménnyel rendelkező UHF rendszerek hatótávolságának.

A felhasználóbarát működés a Sennheiser 1800 MHz-es rendszereinek egyik legfőbb tulajdonsága. Az adó- és vevőegységek szinkronizációja egy infravörös interfészen keresztül kényelmesen elvégezhető, és a rendszerek beépített ekvalizerrel és egy ún. „soundcheck” üzemmóddal rendelkeznek, amely folyamatosan ellenőrzi az RF- és audio szinteket. A környezet védelme és a költségek minimálisra csökkentése érdekében a zsebadó és a kézi jeladó táplálása elemek helyett Sennheiser akkucsomaggal oldható meg; az akku töltöttségi szintje megbízható módon, négy lépcsőben kerül kijelzésre.

Sokoldalú felhasználás

aida_musical.jpg

A Sennheiser 1785-1800 MHz-es tartományban működő 1G8 megoldásai számos területen sikeresen használhatók és népszerűek: iskolákban, templomokban és egyetemeken éppúgy, mint a zenekarok és a PA-rendszereket kölcsönző cégek körében.

Példaként említhetjük Elton John és Tim Rice musicaljét, az Aidát, melyet 2012 nyarán az Erlangen-Nuremberg Egyetemen 23 alkalommal adtak elő teltház előtt. A Sennheiser ew 100 G3-1G8 mikrofonrendszerei tökéletes hangzásbeli aláfestést biztosítottak az ősi egyiptomi szerelmi háromszög drámájának kibontakozásához. Az összeállítás egy 19”-os rack-et tartalmazott, 12 db ew 172 G3-1G8-típusú vevőegységgel. Ezeket az 1G8-as frekvencia-tartományhoz való két ASA 1-1G8 elosztó fogta össze, melyek AB 3-1G8 antennaerősítőkön keresztül összesen négy passzív passzív AD 1800-as irányított antennához csatlakoztak. Az antennák nemcsak a 21 m széles színpadot fedték le, hanem megbízható jelátvitelt biztosítottak az első felvonás alatt is, melyben a színészek a nézőtér hátsó részéből indulva, a közönségen keresztül jutnak a színpadhoz. Az esemény technikusa, a hangért felelős Christian Rheinfelder lelkesen nyilatkozott a vezeték nélküli rendszer „állítsd össze és felejtsd el” működési elvéről „Az egész összeállítás teljes mértékben problémamentesen működött. Az egyetem területén található számos vezeték nélküli hálózat ellenére sem tapasztaltam használat közben semmilyen interferenciát!”

kasalla.jpgA három hónapos fesztiválszezon során adott közel 200 koncert és az állandóan változó fellépési helyszínek miatt a kölni Kasalla együttes maximális rugalmasságot igényel. A 2012. november 11-től a 2013-as év hamvazószerdájáig tartó koncertsorozat alatt a Kasalla ew 100 G3-1G8 mikrofonrendszerekkel turnézott, és esténként akár nyolc különböző fesztiválhelyszínen is zenélt. Ez a sok fellépés az emberek mellett az eszközöket is próbára tette, a Sennheiser rendszerek azonban a legvadabb és legőrültebb történések közben is bizonyították RF-átvitelük megbízhatóságát. Ami a hangzásukat illeti, a gyakorlott hangtechnikus, Roland Peiffers szerint az 1G8 rendszerek ezen a területen is tudják, hogyan kell bizonyítani: „Nem érzékelsz semmi különbséget ahhoz képest, amit az ew 100 G3 rendszerektől elvársz – csakis a híres Sennheiser hangminőséget!”

(Képaláírások)

ew 100 G3-1G8.jpg: A vezeték nélküli evolution ew 100-935 G3-1G8 rendszer

Aida.jpg: Az Aida musical a Sennheiser 1800 MHz-es rendszereire bízta magát

Kasalla.jpg: A kölni Kasalla zenekar közel 200 koncertet adott a fesztiválszezon alatt a Sennheiser 1G8 rendszereinek segítségével
(Fotó: Torben Köster/ www.torbenkoester.de)