Keresés
bejegyzés típusa
  • Minden találat
  • Termékek
  • Bejegyzések
  • Oldalak

Világszerte nagy sikert arat a közönség körében a nemzetközi szupersztár P!NK „The Truth About Love” arénaturnéja, amely a listavezető dalokat levegőakrobatikai mutatványokkal és egyéb szabályokat nélkülöző szórakoztató elemekkel ötvözi – mindezt a Sennheiser audio eszközeinek a használatával. A 140-állomásos 2013-as turnén P!NK olyan előadással lepi meg rajongóit, mint még soha: a közönség feje fölött repül, két színpad között táncol és víz alá merül – nagy kihívást jelentő, lendületes és extravagáns előadás, amely egyedi megoldásokat igényelt az audio specialista részéről.

Napjaink arénákban rendezett show-műsorai a hangzás, a látvány, a különleges effektek és maga az előadás tekintetében is egyre látványosabbak és lenyűgözőbbek. A „The Truth About Love” turné útnak indításával P!NK még magasabbra tette a mércét. A gondosan kidolgozott, játék-show tematikájú koncert minden értelemben elrugaszkodást jelent – számos levegőakrobatikai mutatvánnyal, valamint egy vezetékrendszerrel, melynek segítségével a sztár az aréna minden szegletébe képes eljutni. De hogyan lehet nagyszerű hangzást elérni, amikor minden mozgásban van?

Az új magaslatok eléréséhez innovációra van szükség

Ben Byford monitor asszisztens és hangmérnök a következőképpen jellemezi a kihívást: „Ennél a turnénál a legnagyobb kihívást az jelenteti, hogy az énekesnő sokat tartózkodik a levegőben. Ez a show minden eddigi tapasztalatomat felülmúlja ebben a tekintetben, mivel P!NK nagy távolságokat tesz meg a közönség feje felett repülve, nagy magasságokba emelkedik és összetett mozgásokat végez, többek közt a saját tengelye körül is forog. Ez határozottan új nehézségeket támaszt – műszaki értelemben és az énekesnő számára fizikailag is. Alapvető fontosságú volt ennek a feladatnak a megoldására tervet készíteni és a megfelelő eszközöket beszerezni.”
Byford elmondása szerint a produkció nagyrészt a Sennheiser megoldásaira épít, melyek között kifejezetten a turnéhoz kifejlesztett egyedi prototípusok is szerepelnek: „Az egész show alapjában véve Sennheiser rendszerekből áll: minden egyes mikrofon, minden egyes fülmonitor-rendszer, minden egyes rádiórendszer – minden Sennheiser. A Sennheiser 2000-es IEM rendszereit használjuk fülmonitorként. P!NK egy SKM 2000-es mikrofont használ, viszont ezúttal egy MD 9235 mikrofonfejjel. A művésznő által használt fülmonitor egy speciális prototípus, melynek tesztelésében mi segédkezünk – ez egy egyedi készítésű hallójáratba helyezhető modell, beépített mikrofonnal.”
pink_2013_tour2.jpg
Ezt az egyedi megoldást a Sennheiserrel szoros együttműködésben dolgozó Horst Hartmann fejlesztette ki. Elmondása szerint csak egy speciális integrált monitor- és mikrofonrendszerrel lehetett megoldani, hogy megfeleljenek a magasfokú fizikai igénybevételt jelentő előadásnak, a légtornász mutatványoknak és a magasba emelkedésekkel tarkított tánckoreográfiáknak: „A mozgástartomány miatt P!NK-et egy olyan headsettel is el kellett látnunk, amely a PA rendszer előtt is képes működni, mivel az énekesnő gyakran „átrepül” a közönség feje fölött az egész termen keresztül. Ráadásul a mikrofonnak olyan jól kell szólnia, és olyan gerjedésállónak kell lennie, mint egy kézimikrofonnak.”
A nyakpántos headseteket kizárták, mivel a beállításhoz szükséges idő hátráltatta volna az átöltözést. Továbbá precíz illeszkedésre volt szükség, mivel a kardioid mikrofon használata azt jelentette, hogy annak pontosan P!NK szája sarkában kellett maradnia ahhoz, hogy a lehető legintenzívebben vegye a hangot. A legutóbbi turnékon a csapat egy EarSet mikrofont használt – a megfelelő pozícióban P!NK arcára rögzítve –, de ezúttal az audio csapat egy kicsit tovább akarta fejleszteni a dolgot: „Egy beépített mikrofonnal rendelkező fülmonitor ötletével álltunk elő” – mondta Horst Hartmann. „Láttam már játékvezetőket, pilótákat és tűzoltókat ilyent használni, de ezek kommunikációs célt szolgáltak – inkább walkie-talkie szerepét töltötték be, semmint azt a hi-fi minőséget képviselték volna, amit mi kerestünk. A kapszula már adott volt: a HSP 4 modellé, amely egy hihetetlen mikrofon. A Sennheiserrel együttműködve azután e köré a kapszula köré fejlesztettük a „hardvert”.”
A Sennheiser egy olyan mikrofont fejlesztett ki, amelyet a füldugóra lehetett rögzíteni. A helyére rögzített és biztosan illeszkedő füldugó révén a csatlakoztatott mikrofon igazítás nélkül a helyén maradna. Ez volt az elgondolás és a gyakorlatban a megoldás jól megállta a helyét a nagy igénybevételt jelentő előadás közben. Jon Lewis monitor hangmérnök szavaival: „Az integráltság azt jelenti, hogy a mikrofont nagyon szépen be lehet állítani a megfelelő pozícióba – mivel a kart egyedileg az énekesnő arcívéhez igazították, ezért nem mozdul el. Nem kell semmit sem szorosabbra venni, vagy meglazítani. Csak be kell pattintani a fülrészbe és már kész is! Ez tökéletes megoldást jelentett, mivel az akrobatikus elemekkel tarkított show közben bármely elmozdulás ellehetetlenítette volna a dolgunkat.”
Hartmann arról is beszélt, hogy milyen előnyökkel jár az, hogy az egész fejlesztést a Sennheiserrel végzik: „Ez most egy egyetlen cégtől származó egyetlen megoldás, egy egyszerű megoldás, ami azt jelenti, hogy minden egyazon kábelen keresztül jut el az adóegységhez. A kosztümcsere is sokkal könnyebb: a mikrofon egyetlen pattintással, gyorsan levehető, és egy zárólap felhelyezésével a csatlakozó védelme is könnyen megoldható. A Sennheiser ezt kifejezetten P!NK jelenlegi turnéjához fejlesztette ki, és az első pillanattól kezdve elnyerte az énekesnő tetszését. Pillanatnyilag egyetlen más cég kínálatában sem szerepel ilyen termék. És bár ez egy prototípus, megbízhatónak bizonyul – nem tapasztalunk jelkimaradást akkor sem, amikor P!NK a levegőben szeli át az arénát. A rendszer tökéletesen működik.”

Hangszeres-, illetve a közönséghang vételére szolgáló mikrofonok

chris_madden_and_horst_hartmann.jpg

A zenekar bemikrofonozásához Chris Madden (FOH) és Horst Hartmann a Sennheiser vezetékes mikrofonjainak széles választékából merített. A 24″-os lábdob hangosításához egy e 901-es és egy e 902-es modellt, míg a hi-hat-hez és a ride-hoz e 914 mikrofonokat választottak. Overhead-ként két MKH 80 mikrofont használtak. A gitárok hangját összesen három e 906-os mikrofonnal vették. A Leslie hangfalat három MK 4 mikrofonnal látták el, melyekből kettőt a hangfal tetejénél és egyet az aljánál helyeztek el.
Annak érdekében, hogy a közönség reakcióit közvetíteni tudják a művészek fülmonitor vevőihez, Madden és Hartmann két kardioid MKH 8040 mikrofont használt a nézőtér bal- és jobb széléhez, két MKH 8060 rövid puskamikrofont a bal- és jobb belső részéhez, valamint két MKH 8070 hosszú puskamikrofont a bal- és jobb hátsó részéhez.

Egy földkörüli turné, egy univerzális vevőegység

A Sennheiser EM 3732-II vezeték nélküli vevőegység az audio rendszer masszív gerincét képezi. A 184 MHz-es kapcsolási sávszélességnek köszönhetően az EM 3732-II világszerte „bevethető”. Hartmann elmondása szerint az egység sokoldalúsága olyan megoldást kínál, amely bármely helyszínen, bármely országban tökéletesen működik: „Ez egy univerzális vevőegység, amely a turnéhelyszínek bármelyikén képes működni: olyan vevőegységeket használunk, amelyek 600-800 MHz-es tartományban Amerikától kezdve, Európán át Ázsiáig használhatók. Alkalmanként cserélnünk kell a kézimikrofonokat, de kétféle verzióval rendelkezünk mind a 600 MHz-es, mind a 700 MHz-es tartomány lefedéséhez. Az is nagyon tetszik nekünk, hogy az EM 3732-II a 2000-es és az 5000-es sorozatú adóegységekkel is kompatibilis.”

„The Truth About Love” – a partneri kapcsolat fontossága

A termékek rugalmassága és az audio specialista hajlandósága, hogy megfussa a személyre szabott prototípus kifejlesztéséhez szükséges plusz köröket, igazi partnerré tette a Sennheisert a turné során. „A Sennheiser mindig a rendelkezésünkre áll” – mondta Chris Madden. „Csak fel kell emelned a telefont vagy írnod kell egy e-mail-t és máris segítséget kapsz – bármilyen kéréssel is állsz elő.” Ben Byford is egyetért ezzel: „Nincs még egy olyan gyártó, amely esetében úgy éreznéd, hogy csak felemelheted a telefont és tanácsot kérhetsz vagy új termékeket igényelhetsz. Határozottan a vevőszolgálat és a kapcsolattartás kiemelkedő színvonala teszi a Sennheisert ideális partnerré.” Hartmann számára a megbízhatóság is kulcsfontosságú szempont: „Az a legfontosabb, hogy a megoldások és az eszközök teljes mértékben megbízhatóan működjenek. Egy ilyen turnén tényleg attól függ minden, hogy a berendezések minden egyes nap megfelelően működjenek.”
 „Nagy megtiszteltetés a Sennheiser számára, hogy egy olyan „magasan szárnyaló” művészt támogathat turnéja során, mint amilyen P!NK” – mondta Pierre Morant, a Sennheiser EMEA kapcsolatokért felelős vezetője – „Az aktív részvétel és az együttműködő hozzáállás kulcsfontosságú annak érdekében, hogy ezek a kapcsolatok sikeresek legyenek és a legjobb szolgáltatást és termékeket nyújthassuk. Jelen esetben alapvetően a Horst Hartmannal való szoros együttműködésnek köszönhető az új megoldás kifejlesztése, amely lehetővé tette, hogy – a szó szoros értelmében – új magasságokat érjünk el a tökéletes hangzás biztosítása terén.“
Képaláírások:
Pink_2013_Tour1.jpg: A 2013/2014-es „The Truth About Love” turnén P!NK olyan előadással lepi meg rajongóit, mint még soha – levegőakrobatikai mutatványokkal gazdagon tarkított, lendületes show-műsorral
(Fotó: Kevin Mazur)
Pink_2013_Tour2.jpg: P!NK az egyedi tervezésű Sennheiser fülmonitor/mikrofon kombójával
(Fotó: Todd Kaplan)
Chris Madden and Horst Hartmann.jpg: Chris Madden (P!NK FOH hangmérnöke) Horst Hartmann , monitor hangmérnökkel (b/j)