Keresés
bejegyzés típusa
  • Minden találat
  • Termékek
  • Bejegyzések
  • Oldalak

2013. augusztus 26-án, a Salzburgi Fesztiválon az osztrák Servus TV magántelevízióval együttműködésben bemutatták a „Szöktetés a szerájból” (Die Entführung aus dem Serail) című opera egy vadonatúj változatát. Mozart mesterművét a XVIII. századból mai körülmények közé helyezték és látványos díszletek között, a Salzburg Repülőtér 7-es és 8-as hangárjában adták elő. Az audio specialista Senheiser Digital 9000 vezeték nélküli mikrofonrendszerét használták a sztárok hangjának közvetítéséhez, akik között olyan nagy művészek szerepeltek, mint Desirée Rancatore és Tobias Moretti.

Egy televíziós produkcióként előadott opera 

Stephan_Thyssen.jpg

A 7-es hangárban 650 néző volt jelen, akik szabadon mozoghattak a díszletek között és az előadás szereplőivé válhattak. Annak érdekében, hogy a közönség követni tudja az operát – a zenekar a szemközti 8-as hangárban foglalt helyet –, mindenkit felszereltek egy kompakt MP3 lejátszóval, amely UHF átvitellel vette az opera audio jeleit. A repülőtéren landoló repülőgépek hangját belekomponálták az előadásba. A kültéri kamerákból érkező képek voltak hivatottak megjeleníteni a TV-nézők számára a különleges forgatókönyvet. Ennek megfelelően – a különleges díszlettel összhangban – a szerájból a szökés egy helikopteren történt.

A két és fél órás előadást – melyet 16 kamerával, két kamera-stabilizációs rendszerrel és egy vezetékes kamerarendszerrel rögzítettek – a ServusTV közvetítette földi és műholdas műsorszórással. Az eseményt élőben az interneten is közvetítették. Továbbá nyilvános vetítéseket is tartottak Salzburgban, Linzben és Bécsben, valamint Mozart művének modern feldolgozását 19 országban az UnitelClassica csatornán keresztül is követhették a nézők.

A hangot az Euro TV Production GmbH együttműködő partnere, a TVN MOBILE PRODUCTION GmbH német produkciós cég biztosította. „Csapatunk, amely osztrák és német audio szakemberekből áll, ezen kivételes produkció összes kihívására megfelelő választ tudott adni” – magyarázta Stephan Thyssen, aki 1998 óta dolgozik a TVN MOBILE PRODUCTION számára és 2004 óta vezeti a cég audio részlegét. „Tudnod kell, hogy a produkcióban érintettek, valamint az előadók azelőtt az operaházakban évek hosszú sora alatt kialakított infrastruktúra keretei között dolgoztak. Tehát a mi dolgunk az volt, hogy a hangár biztosította különleges körülmények között is minden igényt kielégítsünk.“

Georg_Burdicek.jpgA TVN MOBILE PRODUCTION is jelen volt a reptér közelében egy közvetítőkocsival és egy felszereléseket szállító kamionnal. A közvetítőkocsiból továbbított hangot külön keverték egy speciálisan felszerelt audio konténerben , amelyben a hangmester és egyben hangmérnök Georg Burdicek (Tonzauber, Bécs) egy digitális keverőpultot kezelt és öt Neumann KH 310 A hangfalon keresztül ellenőrizte a hangzást. A közvetítőkocsi „vezérlőtermében“ a TVN stáb egyik tagja vette az audio konténerből érkező surronund-hangzás jeleket, valamint a kommentár és az atmoszféra mikrofonok jeleit, az ezekből létrehozott különféle mixekkel a közvetítésre kerülő hangot gazdagítva.

Mikrofonozás és fülmonitor-rendszer

Az előadást műszaki kihívásokkal teli környezetben mutatták be, összesen több mint 13 700 m2-nyi területen. A 8-as hangárban élőben játszó Camerata Salzburg zenekart Hans Graf karmester dirigálta, miközben az énekesek java része a szemközti oldalon található 7-es hangárban lépett fel. A zenekar és az énekesek olyan távol voltak egymástól, hogy elektronikus eszközök nyújtotta segítség nélkül sem látni sem hallani nem tudták egymást.

 

Soloist.jpg

A hangár repülőtér felé néző ajtajai az előadás ideje alatt nem voltak teljesen zárva. Georg Burdicek szerint a szélzaj nem okozott gondot, és a rendkívül tapasztalt hangmérnök a mikrofonok helyes típusának és helyének megválasztásával azt is képes volt kivédeni, hogy az épület avantgárd szerkezetéről visszaverődő jelek interferenciát okozzanak.

A zenekarban használt spotmikrofonok mindegyike Sennheiser MKH 8040 kardioid modell volt, melyeket speciális jeltovábbító rudakra rögzítettek és MZW 8000 kétrétegű szélfogóval szereltek fel. „Ez a szélzaj elleni védelem nagyon hatékony” – mondta Georg Burdicek, aki Decca Tree elrendezést választott a központi mikrofonrendszerhez és a surround mixet 5.0-es formátumban biztosította. Két Sennheiser MKH 800 modellt használtak térmikrofonként a zenekarral szemben elhelyezve, miközben egy kardioid Neumann TLM 170 R segítségével hangosították a trombitákat.

A karmester és a koncertmester fülhallgatón keresztül követte az esemény hangzását, egy Sennheiser IEM rendszer közvetítésével. A 7-es hangárban fellépő énekesek a zenekartól kb. 150 méteres távolságra három segédkarmestertől kapták a jelzéseket, akik szintén használtak fülmonitorokat. Mivel a digitális videojel átvitel időzítési problémákhoz vezethetett volna, egy képalapú jelfeldolgozási módot használtak. Az öt szólista, valamit a főszereplő, illetve két mellékszereplő színész természetesen szintén fel volt szerelve vezeték nélküli fülmonitor rendszerrel. Az egyedi monitor mixeket egy a hangár oldalsó részében elhelyezett digitális keverőpultról biztosították.

„A vezeték nélküli frekvenciákat úgy rendeztük el, hogy kivédjük az LTE rendszerekkel történő összeütközéseket” – mondta Georg Burdicek. Stephan Thyssen hozzátette: „Mivel közvetlenül a repülőtéren tartózkodtunk, szigorú szabályok kötöttek minket a frekvenciahasználatot illetően. Mindamellett képesek voltunk csaknem 40 vezeték nélküli, audio jelet továbbító csatornát beleszorítani egy szűk tartományba.” Különösen nagy figyelmet kellett fordítani a légiforgalom irányítással kapcsolatos kommunikációra az UHF-tartományban, miközben magában a hangárban is kezelni kellett a harmonikus hullámok okozta problémákat. Az átviteli teljesítmény 50 vagy 100 mW volt, és 1 W-os erősítőket használtak. A technikusok vevőantennaként ground plane (mesterségesen kialakított földelésű) modelleket (Sennheiser GZA 1036 TV) választottak, és ezek ideális választásnak bizonyultak a 7-es hangár speciális körülményei között.

Digital 9000 rendszer

OB_van.jpg

A szólisták számára egy Sennheiser Digital 9000 vezeték nélküli mikrofonrendszert biztosítottak. AB 9000 antennaerősítőkkel kiegészített A5000-CP antennákat használtak vevőantennaként, a hangár különböző pontjain elhelyezve. A produkció az EM 9046 többcsatornás vevőegység nyolc csatornájából hatot használt, kettő tartalékként szolgált. Minden egyes énekes fel volt szerelve két adóegységgel és egy vezeték nélküli IEM vevőegységgel. A szólisták hangját a szokásos dupla konfigurációban továbbították, Sennheiser MKE 1 mikrofonokkal szerelt headsetek használatával.

Arra a kérésre, hogy hasonlítsa össze az analóg és a digitális vezeték nélküli átvitelt, Georg Burdicek hangmester a következőket mondta: „Jelentős különbségek tapasztalhatók, különösen a dinamikai jellemzők átvitelét illetően. Jól ismert tény, hogy az operaénekesek hangját nem könnyű közvetíteni, mivel repertoárjukban a nagyon halktól a rendkívül erős hangokig minden megtalálható. A kritikus részeknél néha tényleg hallhatod az analóg vezeték nélküli átvitelnél alkalmazott, beépített kompander rendszert, miközben a digitális rendszer esetében ez teljesen kimarad.” Stephan Thyssen szintén el volt ragadtatva attól, hogy milyen kiváló hangzást biztosított a digitális átviteli technológia Salzburgban: „Amikor a következő közvetítőkocsit építjük a TVN-nel, mindenképpen beépítünk egy digitális audio jeltovábbító rendszert, mégpedig a Sennheiser Digital 9000 rendszerének használatával!“

Képaláírások:

Serail production.jpg: A Salzburgi Fesztivál és az osztrák ServusTV magáncsatorna a Salzburg Repülőteret választotta díszletként látványos produkciójához, Mozart „Szöktetés a szerájból” című operájához

Stephan Thyssen.jpg: Stephan Thyssen a TVN MOBILE PRODUCTION cégtől

Georg Burdicek.jpg: Georg Burdicek volt a produkció hangmestere

Orchestra.jpg: A karmester és a koncertmester fülhallgatón keresztül követte az előadást

Soloist.jpg: A szólisták Digital 9000 vezeték nélküli mikrofonrendszereket használtak

OB van.jpg: A TVN MOBILE PRODUCTION közvetítőkocsija