Keresés
bejegyzés típusa
  • Minden találat
  • Termékek
  • Bejegyzések
  • Oldalak

A Coachella-völgyi Zenei és Művészeti Fesztivál az utóbbi idők legtöbbet emlegetett zenei fesztiváljává nőtte ki magát, melynek idei húzóneve Kendrick Lamar volt, aki felejthetetlen előadással örvendeztette meg a közönséget a kéthétvégés zenei esemény záróakkordjaként – hogy az idei év 125 000 nézőjének az elkövetkező években legyen mire emlékeznie. Lamar és csapata a Sennheiser Digital 9000 és új Digital 6000 Wireless rendszerének kombinációját hívták segítségül, hogy az a művész energikus és erőteljes előadásának minden apró részletét tisztán és rendíthetetlen megbízhatósággal adja vissza.

 

Chris Lee monitor-hangmérnök elmondása szerint Lamar először akkor gondolt arra, hogy a Sennheiser vezeték nélküli digitális rendszerére vált, miután Beyoncé-val az énekesnő Digital 9000 rendszerét használva lépett fel. „Lenyűgözte őt a közösen adott show-műsor során a rendszer teljesítménye, így felvettük a Sennheiserrel a kapcsolatot, és megtudtuk, hogy az új 6000-es sorozat vevőegysége működik a Lamar által kért SKM 9000-es kézimikrofonokkal, és tökéletesen megfelel igényeinknek” – mondta Lee. A négy hangátviteli csatornához két EM 6000 vevőegységgel rendelkező új vezeték nélküli rendszer a Coachella fesztiválon adott koncerten debütált. Az összeállításhoz használt négy mikrofon (szólóének, szólóének tartalékmikrofon és két vendégmikrofon) mindegyike egy-egy MD 9235 kapszulával szerelt SKM 9000 kézimikrofon.

 

Lee, aki már dolgozott a művésszel, amikor az a korábbi Sennheiser 5000-es sorozatú vezeték nélküli rendszert használta, teljesen le volt nyűgözve. „Nagyon elégedettek voltunk az 5000-es sorozatú vezeték nélküli rendszerünkkel is, de most, hogy hallottam a Digital 6000-et működés közben, ég és föld a különbség” – mondta. Itt van mindjárt a 9235 kapszula, amely Lee és az FOH hangmérnök Kyle T. Hamilton elmondása szerint feltűnően jobban veszi Lamar hangját – és kiemeli a többi hang közül. „Az MD 9235 zajcsillapítása lenyűgöző” – mondta Hamilton. „A színpadon folyó történések mellett is igazán csendes.” Lee is így gondolja. „Az MD 9235 akkor is megfelelő elszigeteltséget biztosít, ha Lamar kint a PA-rendszer előtt vagy az oldalsugárzók közelében, az üvöltő tömeggel körülvéve énekel” – mondta.

 

Stúdióminőség a színpadon
Lee és Hamilton számára a zajcsillapításon túl kulcsfontosságú szempont az MD 9235 kapszula hangkaraktere, és az, hogy ezt az SKM 9000 kézimikrofonok és EM 6000 vevőegységek eredeti vezeték nélküli átvitelével kombinálva a csapatnak sikerült egy általuk stúdiószerű énekhangzásnak nevezett hangzást elérni. „Egy ilyen show-nál, mint ez, előre programozott háttérvokálok, és a stúdiófelvételekből vett hangminták is szerepelnek, így tényleg megpróbálunk a lehető legjobban közelíteni a stúdióbeli énekhangzáshoz” – magyarázta Hamilton. „Az MD 9235 biztosítani tudja a csúcsminőségű stúdió énekhangzáshoz szükséges tisztaságot. Megvan benne a kívánt könnyedség.” Az EM 6000-nek köszönhetően a páros csaknem teljes mértékben digitális jelutakat használ – csak egy csúcskategóriás csöves kompresszor kedvéért alkalmazva analóg jeleket –, így maximális jelintegritás biztosítható az egész jelút során, a kapszulától egészen a PA-, illetve monitorrendszerig. „A digitális formában érkező hang kristálytiszta, amihez aztán egy kis színt adok a csöves kompresszorral, és kész a varázslat” – mondta Hamilton.

 

Előadásokhoz tervezve
Az SKM 9000/MD 9235 páros Lamar számára megfelelő mozgásszabadságot és rugalmasságot biztosít, hogy jelkiesés vagy hangzásbeli szabálytalanságok nélkül adhassa elő látványos műsorát. „Rendkívül alacsony kezelési zajjal bír, és még dinamikusabb kezelés során sem torzul a jel” – mondta Lee. Hamilton elmondása szerint akkor is egyenletes maradt a hangzás, amikor Lamar néhány pillanatra két marokra fogta a mikrofont. „Két marokra fogta a mikrofont, de a tisztaság valahogy fennmaradt” – mondta. „Amikor ez történik, a legtöbb mikrofon úgy szól, mint egy 102 dB-es kazoo.”

 

Az utazó hangzás
Lamar a show alatt szabadon mozoghatott a színpadon, amelyhez a központi színpadtól körülbelül 30 méterre egy kisebb különálló előadótér is kapcsolódott. Két dal közben a művészt egy emelőszerkezet több mint 10 méter magasságba emelte; ami miatt Lee és Hamilton számára kulcsfontosságú volt a folyamatos, megbízható RF-teljesítmény. „A Kendrick által lefedni szükséges terület nagyságának ismeretében a produkcióval kapcsolatos megbeszéléseinken arra gondoltunk, hogy esetleg kettős rendszerre lesz szükségünk” – mondta Lee. „Amint azonban a helyszínen felállítottuk és leteszteltük a rendszert, azt tapasztaltuk, hogy sziklaszilárdan működik, és egyáltalán nincs szükségünk másodikra.” Hamilton is elégedett volt. „Semmi jelkimaradás” – mondta. „Még ennél a színpadi elrendezésnél is igazán megbízható a rendszer.”

 

A Digital 6000-rel történő első kiruccanásukat követően Lee és Hamilton készen állnak, hogy a show-t útnak indítsák Lamar legközelebbi turnéja alkalmával. „Az énekhanghoz a turnén is az MD 9235/SKM 9000 és EM 6000 jelláncot használjuk, úgy érezzük hát, hogy útra készek vagyunk” – mondta Hamilton. Miközben Hamilton a múltban is a Sennheiser vezeték nélküli felszerelésével dolgozott, bizonyos helyzetekben egyéb gyártók eszközeit is használta. Kendrick Lamar Digital 6000 rendszerének használatát követően azonban úgy érzi, hogy a vezeték nélküli átvitel területén egyértelműen a Sennheiser az éllovas. „Meghajtom a fejem a Sennheiser előtt” – mondta. „Igazán elégedett vagyok. Mondhatni, hogy most a Sennheiser-rajongók táborát gyarapítom.”

 

Nyitókép: A Coachella-völgyi Fesztiválon Kendrick Lamar egy SKM 9000/MD 9235 kézimikrofonból és EM 6000 vevőegységből álló rendszerrel lépett fel.
(Fotó jogtulajdonosa: Getty Images, Emma McIntyre)