Keresés
bejegyzés típusa
  • Minden találat
  • Termékek
  • Bejegyzések
  • Oldalak

„Számunkra ez a teljes mértékben digitális mobil stúdió olyan, mintha egy új hangszerrel bővült volna a szimfonikus zenekar. Teljesen új művészi megközelítést tesz lehetővé munkánk során” –  magyarázza François Bou. „Bár klasszikus zenét játszunk, ez nem jelenti azt, hogy az idő eljárt felettünk. A klasszikus és kortárs zenéből is táplálkozó ONL inkább egy olyan modern zenekar, amely lépést tart a korral,  közönségét saját környezetében és médiáján keresztül megszólítva.”
Példaként említhetjük az ONL sikeres „mozikoncertjeit” – élő szimfonikus zenével kísért filmbemutatók – és ún. „rögtönzött koncertjeit”; melyekkel 12:30 és 13:15 között örvendezteti meg a zenekar Lille munkásembereit ebédidejük alatt. „A rögtönzött koncertek páratlan népszerűségnek örvendenek – a legutóbbi ebédidőben megtartott kamarazenei koncertünkön több mint 1000 vendéget üdvözölhettünk.”
 Az elkövetkező merész vállalkozások között szerepel egy jelentősebb videojáték-készítő céggel történő zenei együttműködés, valamint egy áprilisban induló, gyerekeknek és családoknak szóló, oktató célú TV program, a „Piccolo Saxo”. „Saját mobilstúdiónk nagyszerű eszközül fog szolgálni mindkét felvételkészítésnél. Lesz egy műsorközvetítés a France 3 regionális csatornán, valamint ONL koncertek élő közvetítése digitális platformokon – zenéjüket szélesebb közönséghez eljuttatva ez még tovább fogja növelni a zenekar ismertségét és hírnevét.”
Egy kivételes helyszín egy kivételes zenekar számára
A zenekar otthona a lille-i „Le Nouveau Siècle”, egy 2013-ban teljesen felújított helyszín, amely az újbóli megnyitást követően lenyűgözően alacsony, mindössze 20 dB(A)-es saját zajszinttel dicsekedhet. A hely híres kivételes akusztikai jellemzőiről valamint a kreativitás és az alkotás egyfajta paradicsoma. Így nem meglepő, hogy a koncerttermet gyakran adják bérbe egyéb együttesek és szimfonikus zenekarok számára – az új hangkeverési és felvételkészítési lehetőségek pedig még vonzóbbá teszik a helyet.
Stéphane Evrard, az ONL műszaki vezetője, és az ő hangtechnikai csapata lelkesedik az új mikrofonokért: „Amióta digitális mikrofonjaink vannak, a Nouveau Siècle épületéből távozó együttesek arról beszélnek, hogy mennyire izgalmas élményben volt részük és hogy így még sohasem hallották magukat.”
Frédéric Blanc-Garin, aki szabadúszó hangmérnökként dolgozik Stéphane Evrard csapatában, hozzáteszi: „Tényleg megfeledkezel arról, hogy mikrofonok vannak közted és a zenekar között. Ha arra kérnének, hogy hasonlítsam össze az analóg mikrofont a digitálissal, azt mondanám, hogy analóg mikrofont használni olyan, mint egy nagyítóüvegen átnézni. A hangszer, amire figyelsz nagyobb lesz, de a széleknél a kép kicsit elmosódott, kissé életlen. A digitális mikrofonok másrészt az egész közönséget közelebb viszik a zenekarhoz.
„Jelenleg egy olyan zenekarral turnézom, amelyik szintén digitális mikrofonokat használ, és a fellépések után odajönnek hozzám az emberek és azt mondják „Nahát, ez varázslatos volt! Tényleg úgy éreztem, mintha meg tudnám érinteni a hangszereket – semmi sem volt köztem és a zenekar között!”
A stúdió felszerelést a felvételkészítések mellett teljes mértékben vagy részben hangosított koncertekhez – pl. mozi- vagy kültéri koncertekhez –, a helyi zeneszerzők pedig értékes kreatív eszközként munkájuk során is használják. „A keverőpultnál a zeneszerző rögtön kipróbálhatja szerzeménye hangzását, térszerűségét, valamint akár szalagra is rögzítheti azt, és megnézheti, hogyan kéne az egyes elemeket ideálisan újraalkotni” mondja François Bou.
François Bou egy másik fontos szempontra is rámutat: „A digitális mikrofonokkal – és digitális Neumann monitoring hangfalainkkal  a hangforrás teljesen tisztán és természetesen szól, zenészeink pedig a rögzített hanganyagokat játékuk kiértékelésére, ellenőrzésére és tökéletesítésére használják. A stúdió a próbák során is fontos eszközzé vált.” A monitoring összeállítás öt Neumann KH 310 D 3-utas hangfalból és egy KH 810 stúdió mélynyomóból áll.
Frédéric Blanc-Garin a digitális eszközök használatával elérhető különféle lehetőségekről beszél: „Minden egyes feladat esetén rendelkezésünkre áll a megfelelő mikrofon-összeállítás. A nagyobb eseményeknél – például a 40. évfordulóra tervezett kültéri koncertnél, amely 2015 júliusában kerül majd megrendezésre a lille-i Grand Stade Pierre Mauroy stadionban – digitális mikrofonjaink teljes arzenálját bevetjük. Amikor egy francia rádióállomással dolgozunk, sokkal kisebb összeállítást használunk, csupán megfelelő kedvenc mikrofonjainkkal – több TLM 103-as modell alkalmazásával. Ha ezen összeállítások egyike sem alkalmazható, akkor ott van a rendszerünkből összeállított alapfelszerelés a csökkent hallóképességűek számára, egy mikrofonpárral.”
„Saját Sennheiser vezeték nélküli mikrofonrendszerrel is rendelkezünk, egy 2000-es sorozatú rendszerrel, melyet főként oktatóanyagaink készítésénél használunk. Szóló énekesek bemikrofonozásakor egy Sennheiser Digital 9000-es rendszert bérlünk, hogy a legtökéletesebb hangminőséget biztosítsuk.”
A vonósok hangját négy széles-karakterisztikájú Sennheiser MKH 8090 mikrofonnal veszik, a csatlakoztatott MZD 8000 konverterekkel digitalizálva, valamint négy szintén széles-kardioid Neumann KMD 143 mikrofonnal, melyből négyet a zenekar basszus szekciójánál is használnak. A fafúvósokat összesen öt kardioid MKH 8040 sztereó szettel, vagyis összeillő mikrofonpárokkal fedik le. A rézfúvósok bemikrofonozását négy Neumann D-01 kétmembrános mikrofonnal és egy Neumann KM 185 D sztereó szettel (hiperkardioid), míg a kürtökét két MKH 8090 mikrofonnal oldják meg. Az ütős szekció két Neumann KM 185 D sztereó szettel, négy Neumann KMD 143 mikrofonnal és egy Sennheiser MKH 8020 sztereó szettel (gömb) dicsekedhet. A hárfa hangját egy Neumann KMD 145 (kardioid), míg a cselesztáét két Sennheiser MKH 8090 mikrofon veszi. A szólisták hangjához két MKH 8090 mikrofont és egy MKH 8040 sztereó szettet, a kórushoz pedig három nagymembrános TLM 103 D (kardioid) mikrofont használnak. A használt Neumann mikrofonok között szerepel még két KMD 131 (gömb), egy KM 184 D (kardioid) és egy KMD 120 (8-as) mikrofon modell.
François Bou összegző szavaival: „A digitális stúdió a zenekar számára egy hatékony eszköz, amely új és hathatós terjesztési lehetőségeket nyújt. A hangzás a maga tisztaságában és közvetlenségében lenyűgöző, a munkafolyamatokat pedig végig a digitális szférában tudjuk tartani, a hangszerek hangjának vételétől kezdve egészen a masterelésig.”